» Online brugere: 147 |
0 medlemmer og 147 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

20-07-2013, 11:51
|
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2013
Bopæl: Valby
Indlæg: 5
|
|
Hej begge to,
Jeg kommer nok stort set aldrig til at sejle WOT... så det kan selvfølgelig godt være det der snyder.
For mig vil det som sagt være at sejle en tur ud fra Kastrup, og nyde solen et par timer for anker, og derefter sejle en tur igennem Københavns havn hvor man jo alligevel kun må sejle 6 knob. Så det er hyggesejlads...
Kan godt være benzin økonomien ikke bliver så slem på de ture... Den bruger jo trods alt ikke noget når der er kastet anker og motoren er slukket 
Er bare lidt "paranoid" - ville godtnok være ærgeligt at investere hele min opsparing i en båd, og så ikke have råd til at tage ud i den...
Hvad tror i (ved godt det er gæt) - den vil koste at sejle en tur ud fra Kastrup havn, hen til Københavns havn, og tøffe rundt derinde et par timer, og så trille hjem?
Igen TAK!
|

21-07-2013, 12:30
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Jeg har også sejlet en del med SeaRay V8. Det passer meget godt med, forbruget er 800 1.000 kr for en times blandet sejles med bølger i Øresund og cruising i Københavns Havn. Det har aldrig været under 800 kr.
Fletcher 85 HK er noget andet; Amager rundt, altså Kastrup til Kastrup - og hele vejen gennem Køge Bugt til Hundige, tur/retur, var et totalt forbrug på 340 kr. Der er pænt forskel. 
|

21-07-2013, 12:52
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Jeg undersøgte lige tallene mere nøje. Fletcher'ens tur var på 36 sømil eller 67 km. Der blev tanket benzin til 12,27 kr/L. Der blev brugt 27 L benzin på turen. Det er 331,29 kr. Det svarer til et forbrug på 0,75 L/sømil eller 0,40 L/km. Det er 8,49 kr/sømil eller 4,94 kr/km.
Til en evt sammenligning med større både, skal man nok være opmærksom på, at større både er henvist til havnenes egne benzintanke, hvor priserne er en del højere. 15-16 kr er ikke uanmindeligt. Hvis de har stået noget tid, er der måske bonus, at der er slam i benzinen. Så bliver det en træg tur til prisen.
Sidst redigeret af Fletcher14; 21-07-2013 kl. 12:59.
|

21-07-2013, 13:10
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Og nu vi er ved Hundige, så tjek lige, hvor lækket det så ud; Det var som, at sejle op på en øde Ø i Middelhavet. Nicolai Jet Rider var desværre ikke ude. 
|

21-07-2013, 13:11
|
|
Nu er det ikke lige den type motor vi har, men lidt fakta fra vores båd / motor som er en Ford Saab 150 hk turbo diesel.
Båden har en tørvægt på 3500 kilo.
Ved 8-10 knob ( 12-1400 omdr. ) har vi et forbrug på 6,5 ltr. i timen.
Sejler vi stærkere stiger forbruget ganske meget.
Ved 10-12 knob er det 10 ltr. i timen.
Jeg har ingen præcise målinger højere oppe, men ved 20 knob er det omkring 35 ltr. i timen.
|

21-07-2013, 19:04
|
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
|
|
Lidt data på vores båd, som jeg foreløbig er nået frem til.
Ved normal cruisinghastighed på ca. 22 knob er forbruget 50 liter i timen. Her er der jo så tale om en lidt større båd.
Vores gamle 21 fods Monterey med samme ydelse brugte ca. 33 liter i timen ved samme hastighed. Her var der dog også en duoprop på, der øger effektiviteten lidt.
Men ja, det er dyrt at sejle planende motorbåd med V8 benzinmotor.
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290
Facts do not cease to exist because they are ignored.......
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,743
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Andrekeri |
|