Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 179
0 medlemmer og 179 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-06-2013, 07:06
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Jeg skal måske lige præcisere når jeg skriver et sted at det er let at få reservedele, og et andet sted at det er svært.

På motorsiden, kan du få hvadsomhelst, der behøver ikke nødvendigvis at stå OMC på papkassen som delene kommer i, mange Mercruiserdele kan også bruges.

På drevsiden er det selvfølgelig nød til at være noget OMC. Det meste der findes i dag, er aftermarket. Men stort set alle dele til drevene bliver fortsat produceret, uoriginalt. OMC ophørte med at eksistere i 1998. På Ebay er der af og til helt nye overgemte reservedele.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-06-2013, 18:19
Flying Leth's Avatar
Flying Leth Flying Leth er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2009
Bopæl: Grønland
Indlæg: 10
Er der nogle der ud fra disse (dårlige) billeder kan se hvilken type OMC drev det er
Attached Images
File Type: jpg DSCN0413.JPG (234.5 KB, 17 views)
File Type: jpg DSCN0412.JPG (238.7 KB, 15 views)
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-06-2013, 21:04
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Det er den klassiske "dog-clutch" (klo-kobling) Cobra, som der findes flest af. Altså den "almindelige" Cobra.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-06-2013, 15:44
Flying Leth's Avatar
Flying Leth Flying Leth er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2009
Bopæl: Grønland
Indlæg: 10
Mange tak.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-06-2013, 19:37
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Fin båd og efter danske forhold lidt utraditionel med 2 x OMC drivlinier.

GM motorerne er kendte for deres pålidelighed i marinesegmentet, men det som kan halte efter tidens huseren i det våde element er:

Gennemtæringer
- Udstødningsmanifolder
- Afgangsknæ
- Topstykker
- Indsugning

Af almindelige servicedele til drivlinien, som bør bruges til enhver klargøring af en ny indkøbt båd ( hvis ikke det tydeligt fremgår, at det er skiftet ) er bl.a følgende:

- Cirkulationsvandpumpe
- Kileremme
- Impeller
- Motorolie
- Servoolie
- Oliefilter
- Benzinfilter
- Gearolie
- Anoder
- Visuel kontrol af drivlinien
- Tændrør
- Tændkabler
- Strømfordelerdæksel
- Rotor
- Platiner / kondensator
- Ny stelforbindelse fra batteri til motor evt. ny plusforbindelse
- Batterikontrol

OMC Cobra drevene har efter mange års brug fået lidt problemer med tætheden forstået således, at der kan løbe vand ind i gearolien. Dette er sket typisk ved pakdåsen på impellerakslen fordi der på denne aksel dannes "snøreliv" - pakdåsen "pakker" ikke tæt, og vandet har derfor fri passage ind til gearolien. En trykprøvning af drevene må anbefales inden båden søsættes. Er der trykfald kan der evt. bruges lækagesøger til at finde utætheden.

Se evt. dette link om trykprøvning af drev:
http://www.nytdrev.dk/trykprøvning_af_drev_-t-14.html
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-06-2013, 06:45
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Nå hi fly
Det var da en ordentlig remse, god arbejdslyst
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 09-06-2013, 17:16
Flying Leth's Avatar
Flying Leth Flying Leth er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2009
Bopæl: Grønland
Indlæg: 10
Rolf T

Som Lynæs skriver - det var en lang smøre - men det er jo lige præcis det jeg har brug for.

Båden ligger i Nuuk og p.g.a. mit job rejser jeg meget på kysten, så jeg kommer ikke til Nuuk før i starten af Juli.
Men nu har jeg jo mulighed for at få skaffet de forskellige dele til motorerne.

Motorerne ser visuelt fine ud og der er ikke rustangreb / gennemtæringer.
Kan selvfølgelig være ikke visuelle tæringer, men det må komme an på en prøve.

jeg vil i første omgang ikke skifte hele din foreslåede pakke, men det der er nødvendig for at lave en prøve sikker opstart af motorerne. Forhåbentlig viser det sige at det kan betale sige at få dem helt op at køre.
Det vil jeg så gøre og sejle den de ca. 200 sømil til Sisimiut, hvor jeg bor.
Herefter er det det indvendige der skal ses på.

Til orientering er benzinprisen i Grønland pt. 5,75 / l (samme for diesel).
desuden er det jo lidt andre farvande jeg sejler i, så 2 motorer give jo lidt ekstra sikkerhed.

Men iøvrigt tak for dit indlæg - nu har jeg i hvert fald 2 der har styr på disse motorer og erfaring - så det vil jeg trække på

En lille notabene - jeg gav 30.000,- for både incl. ny kortplotter - så jeg kan godt putte lidt i den uden at føle jeg har gjort en dårlig handel.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,138
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, RosalieShe
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 12:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden