Seneste forbedringer - 2010 : 2 nye topstykker m/rustfrie ventiler
det her er er hvad sælger siger der er skifted
Det er vippearmene eller de små justerskruer, som sidder mellem stødstang og vippearm, der slides og de er skiftet i forbindelse med topstykkerne. Ventiler og ventilfjedre kan også slides, men de er også nye.
Hvorfor fik den nye topstykker?
Utæt top?
En mulighed kunne være utætte manifold/udstødning, som gør at kølevandet løbe ud gennem tæringen i udstødningen.?
Sådan som jeg ser dine videoer (og jeg er laaaangtfra fagmand, men det er der jo masser af bådmekanikerer der og så er ) så ligner "røgen" damp. Altså vand der fordamper, og derfor tror jeg at "fejlen", hvis det overhovedet er en fejl, skal findes i kølesystemet. Taber køleren ikke vand så bør du kunne udelukke den lukkede kreds.
Kan du sætte en hånd på manifoldene? følers de lune, varme eller meget varme (kan ikke holde håndfladen på)
Kan det være konserveringsolie der brændes af?
Var lige nede og prøve at starte båden op men den kunne ikke starte, så jeg pillede tændrørerne ud de var helt våde af rusten vand, og i ferskvandkøllerne var der forsvundet lidt vand, så den må vare utæt hvordan ved jeg ikke, er der nogle der
ved hvordan man finder utætheden og evt. hvor meget det kan komme til at koste
at få den lavet
jeg vil sige at min båd/motor gør det samme som din ryger op der, jeg har dog aldrig spekuleret over om der ville være noget galt. Jeg har dog fået skifetet topstykker, knæ, manifold, kaburator, indsugning samt monteret ferskvandskøling min båd bruger ingen vand eller olie men ryger ligesom din gør.
Havde ikk lige set du har skrevet længere oppe at din bruger vand . :/ lyder som defekt toppakning måske frostsprængt topstykke eller blok
Kan man evt. trykprøve sit ferskvands køling selv.
Mvh.
Allan
hvis du kender en mekaniker,kan du sikkert godt låne en simpel trykprøver,den virker på den måde at man sætter den på som dæksel og pumper tryk på,hvis der er utætheder vil trykket falde ret hurtigt,men den viser ikke hvor det er galt.
Er den med ferskvand i manifolde og saltvand i knæ, hvis den er ville jeg pille slange af mellem bullhorn og knæet og låne et af de små spiral kamera (hvis du ikke har en selv)stikke den ind og kigge i udstødning jeg tror det er pakning/tæring mellem manifold og knæ, har set det før og det lyder mærkeligt hvis den har to defekte topstykker lige pludselig.
Håber du lukkede vand af motor med det samme du så der var rust/vand på tændrør og fik den startet med det samme så der ikke ligger vand på stempler endnu
Jeg har lukket vandet ud og i går fik jeg starte motoren slukket den efter 20 sek.
Torsdag eller fredag skulle der gerne komme en mekkanikker og kigge på den
han og det er manifold eller pakning den , jeg skal nok skrive om dommen når han har været der
Hvorfor i alverden dog tilte tlf, eller whatever, så billedet kommer til at stå på skrå... Går ud fra det ikke var båden, der fik kraftig slagside efter 7 sek....
Det er en "epedimi" som breder sig kraftigt med "smartphones" udbredelse...... så smartere er de alligevel ikke.
Enten en aflangt mystisk skærmformat, eller hold i nakken.....
Sorry for mit svovludbrud....
(Ejer af en helt alm mobil, og et kamera med video.)
Men fedt at du fik ordnet din motor og det ikke var så slemt.
Ser godt ud!
Mvh