Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 142
1 medlemmer og 141 gæster
Victornlw
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 06-11-2012, 20:38
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Et batteri som ikke fungerer ordentligt kan være årsag alle mulige og umulige fejl på motoren, har du load-testet dit batteri?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-11-2012, 20:44
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Hej Martin

Jeg kører derud i morgen tidlig igen med diverse værktøj og multimeter. (skal du med kl. 06.00 du kender vejen :-))
Så vil jeg gå alle forbindelse igennem.

Jeg har 2 batterier, et halvgammelt (100 amp) nr "2" på batteriomskifteren.
Et 2 måneder gammelt 60 amp fra Jem og fix. som er nr "1" på batteriomskifteren.

Jeg har normalt omskifteren stående på off når jeg ikke sejler og "all" når jeg sejler.
Jeg vil teste lidt frem og tilbage i morgen tidlig.

Jeg vil så nok ende op med i løbet af ugen at købe et nyt batteri, og koble til motor helt uden om alle øvrige afbrydere.

Hvad mener du med load-test af batteriet ?
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-11-2012, 22:03
brobaek brobaek er offline
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: CPH
Indlæg: 1
Citér:
Originally Posted by Holten Se indlæg
Jeg har 2 batterier, et halvgammelt (100 amp) nr "2" på batteriomskifteren.
Et 2 måneder gammelt 60 amp fra Jem og fix. som er nr "1" på batteriomskifteren.

Jeg har normalt omskifteren stående på off når jeg ikke sejler og "all" når jeg sejler.
Først og fremmest er det ikke optimalt, at "blande" to så forskellige akkumulatorer. "All" bør benyttes til ens akkumulatorer (alder, type og ah) og formål, dvs. hvis du altid kører med fx dobbelte (ens) kombineret forbrugs/startbatteri. Undtaget er naturligvis, hvis der er laderæle mellem batterierne.


Det, at batteriet aflader mens motoren kører tyder på defekt ensretter, stator eller akkumulator(er). Defekt stator gør netop, at motoren ikke lader. Defekt ensretter plejer at banke spændingen i vejret på batteriet, men det er lidt forskelligt. Defekt akkumulator burde ikke forårsage faldende spænding - men enten hurtig afladning eller meget høj spænding ved opladning.

På Honda MC'ere smadrer den org. ensretteren ofte, hvilket kan smadre batteriet pga. for høj spænding. Den stakkels stator banker løst for at lade, hvilket i sidste ende kan smadre statoren. Klassisk Honda 80/90'er problem, som jeg har haft på 2 mc'ere - dog uden statoren smadrede.

Begge gange var tegnene netop en hoppende motorcykel, fordi den faldende spænding ikke slog nok gnist så motoren gik mere og mere ujævnt indtil spændingen var for lav. Lod man mc'en stå ladte batteriet sig selv op, hvilket gjorde mc'en "kunne lidt igen" (bare ikke så sundt).

Så test stator, ensretter og batteri.

Held og lykke med fejlsøgningen :-)
Reply With Quote
  #4  
Gammel 07-11-2012, 13:18
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Ok foreløbig tak for svar.
Var i båden kl. lort i morges for at fejlsøge lidt, for det er alligevel svært at sove når en påhængsmotor driller :-)

Satte nyt batteri direkte til de 2 tykke ledninger fra motor uden om div. seperator m.m.

Startede motor, som kun kunne køre hvis jeg gav den håndgas, altså ikke gå i tomgang.
Den ladede heller ikke.

Jeg har så lige et tillægsspørgsmål.

Der sidder sådan en mataltingest, som vel er en batteri isolator.
Der er 3 tilslutninger på den og kablet i hver ende går til hvert sit batteri, og den i midten løber om bag i båden, og jeg går ud fra at den går til motor/generator. Ledningerne på denne er dog ikke så tykke, vel noget der ligner 2,5 kvadrat tror jeg.

Er det ladestrømmen fra motoren ?? I så fald skal jeg vel have denne ledning med direkte til + polen på mit batteri når jeg nu har kørt de "tykke" +/- kabler direkte fra motor eller hvad ?

Kommer der ikke ladestrøm gennem den tykke + ledning til batteriet ?

Kan denne batteri isolater være årsagen til nogle af omtalte problemer ?

Billedet her er ikke min isolater men princippet er vel det samme.
Attached Images
File Type: jpg battery-isolator-1.jpg (26.8 KB, 1 views)
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005

Sidst redigeret af Holten; 07-11-2012 kl. 13:27.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 07-11-2012, 13:55
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Det ligner en diode, som skulle lade batteri 2 , som på grund af dioderne ikke kan levere strøm baglæns, således der ikke kan trækkes forbrug den vej, så forbrug skal være ved andre ledninger, smart?, ja men der er strømtab igennem, så batteri ikke lades fuldt op og har en kortere levetid ( sulfaterer ). Smid det ud og køb et skillerelæ hvis du har2 batterier. Det monteres således, at der lades på begge, og ha så kun motorens nødvendigheder til det ene batt. Alt andet på det andet. Du skal så lige ha en ny generator, og husk aldrig afbryde motorbatteri, mens den kører.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 07-11-2012, 17:24
høvding høvding er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: hobro
Indlæg: 142
er du sikker på der ikke er kommet vand i tank igen.? fandt du ud af hvorfor det var kommet i sidst?
sådan en motor kan kun køre hvis der er min er 12v på motoren ellers funkere motorstyring og benzinpumpe ikke ornlig, benzin pumpen sidder bag på indsugnings manifol og er en el pumpe. evt kommet vand og skidt i den ?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 07-11-2012, 17:28
Holten Holten er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 83
Ja jeg garanterer at benzin nu er vandfrit, der var ikke mere end ca yderligere 2 Dl i tanken, og det fortæller forhandleren mig ikke er unormalt på en 10 år gl. båd.

Mekanisk pumpe i motor virker fint, og det samme gør elektrisk højtrykspumpe i seperator..
__________________
____________________
Holten

TG 6300 Sports Cruiser årg. 1999
Evinrude 90 HK E-Tec årg. 2005
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,640
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Barrydak
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:04.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden