Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vinterkonservering

Vinterkonservering Her kan du stille spørgsmål til hvordan du vinterkonserverer din båd - motor, drev, vandtanke, toilet mm.

» Online brugere: 175
0 medlemmer og 175 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 22-10-2012, 09:13
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Hvad vil I anbefale til en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk.?

I manualen foreskrives en lidt omstændig metode og ikke mindst meget stor mængde (syntes jeg):

1. I en 23 liters (6 U.S. gal.) ekstern brændstoftank blandes:
a. 19 liter (5 U.S. gal.) almindelig blyfri benzin, oktan 87 (90 RON).
b. 1,89 liter (2 U.S. qts.) Premium Plus TC-W3 olie til 2-takts påhængsmotorer.
c. 150 ml (5 oz.) brændstofsystembehandler og -stabilisator eller 30 ml
brændstofsystembehandler og -stabilisatorkoncentrat.

2. Lad motoren køle ned.
VIGTIGT: Tør straks spildt eller udsprøjtet brændstof op.

3. Luk brændstofafspærringsventilen (hvis udstyret hermed). Frakobl og tilprop
brændstofindgangen, hvis den ikke er udstyret med en brændstofafspærringsventil.

4. Slut den eksterne brændstoftank (med forstøvningsblandingen) til
brændstofindgangen.
VIGTIGT: Forsyn motoren med kølevand.

5. Start motoren, og lad den køre ved 1300 o/min. i 5 minutter.

6. Efter den angivne driftstid returneres gasspjældet langsomt til tomgangshastighed,
og motoren slukkes.
VIGTIGT: Sørg for, at forstøvningsblandingen bliver i motoren. Lad ikke motorens
brændstofsystem løbe helt tørt.

7. Udskift brændstoffilterelementet med vandudskiller. Se afsnit 5 for korrekt
fremgangsmåde.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 22-10-2012, 11:25
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
bruger slet ingen ting i min gamle Volvo-motor og den starter da op igen når jeg beder den pænt om det....
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #3  
Gammel 25-10-2012, 19:30
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Hvad vil I anbefale til en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk.?

I manualen foreskrives en lidt omstændig metode og ikke mindst meget stor mængde (syntes jeg):

1. I en 23 liters (6 U.S. gal.) ekstern brændstoftank blandes:
a. 19 liter (5 U.S. gal.) almindelig blyfri benzin, oktan 87 (90 RON).
b. 1,89 liter (2 U.S. qts.) Premium Plus TC-W3 olie til 2-takts påhængsmotorer.
c. 150 ml (5 oz.) brændstofsystembehandler og -stabilisator eller 30 ml
brændstofsystembehandler og -stabilisatorkoncentrat.
Jeg bruger ovennævnte metode.

Dog blander jeg ikke så meget benzin. Der bruges jo ikke ret meget benzin under selve konserveringen.

Ovenstående tal bruges bare til at finde blandingsforholdet (10% totakts olie + lidt brændstofkonserveringsmiddel i benzinen).
Reply With Quote
  #4  
Gammel 25-10-2012, 19:32
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Citér:
Originally Posted by BrianL Se indlæg
Jeg bruger ovennævnte metode.

Dog blander jeg ikke så meget benzin. Der bruges jo ikke ret meget benzin under selve konserveringen.

Ovenstående tal bruges bare til at finde blandingsforholdet (10% totakts olie + lidt brændstofkonserveringsmiddel i benzinen).

Men tilslutter du en ekstern tank med det i?
Reply With Quote
  #5  
Gammel 25-10-2012, 20:07
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by thg Se indlæg
Men tilslutter du en ekstern tank med det i?
Ja, det gør jeg.

Jeg har en 10 liters plastik tank fra Biltema som jeg bruger, med en benzinslange hvor jeg har lavet en adapter med en 10 mm benzinslange i enden som passer til indenbordsmotorer (den passer til mine V8 motorer, ved ikke om hvilken dimension der bruges på en V6). Studsen på motoren er 3/8 tomme = 9.53 mm, så en 10 mm er lidt løs, men med et spændebånd går det fint.

Der er endda en frisk benzinblanding i som jeg lavede i tirsdags da jeg konserverede motorerne.

Du er velkommen til at låne den med benzin og det hele.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,949
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Connoramulley
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden