» Online brugere: 181 |
0 medlemmer og 181 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

03-10-2012, 21:11
|
|
Jeg aner ikke hvad det betyder, jeg er ikke mekaniker....
Og som tidligere nævnt er det et spørgsmål om religion, så argumentet om at det passer mig bedst i foråret, er helt sikker gangbar ;-)
Jeg har ikke læst eller hørt noget, der har overbevist mig om at det skal gøres i efteråret, ergo bliver det stadig gjort i foråret....
Stadig et spørgsmål om religion.
|

03-10-2012, 21:13
|
|
Jeg starter ikke motoren op inden olie skift, det går ganske nemt uden.
Og mekanikeren anbefalede at lade være, såfremt det ikke er et problem at få den ud,,og det er det som sagt ikke....
|

03-10-2012, 22:48
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Kan du tappe olien af gennem bundproppen ?
Jeg skal suge de 12-13 liter op gennem oliepinden 
Og det går overhovedet ikke, hvis olien ikke er varmet op til de 70-80 grader først !
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

04-10-2012, 06:29
|
|
Jeg har en pumpe på motoren, fungerer som en luftpumpe til en cykel...
Bortset fra at den suger og ikke puster 
|

04-10-2012, 06:54
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Der er utallige holdninger og meninger til korrekt service af drivlinien i båden.
På min egen båd gør jeg bl.a følgende ved vinterkonservering:
- Ingen olie- eller filterskift på motoren. Det gøres om foråret.
- Drevolie aftappes og der kontrolleres for vand i olien. Er der ikke vand i drevolien, påfyldes det gamle olie igen. Som ofte har drevolien ikke sejlet meget, så det kan lyde som frås, at skifte det efter en sejlsæson på få timer.
- Motorens kølesystem drænes for vand og frostsikres med kølervæske.
- Korrosionsbeskyttelse udvendig på motoren.
- Batteri sættes til opladning
- Vand i motorrum fjernes.
- Fugtposer hænges op i kabinen
- Drevet køres i nederste position eller afmonteres
- Smøring af transomleje, styreaggregat mv.
- Indvendig motorbeskyttelse med konserveringsolie
Vi bliver nok aldrig enige om, hvad der er bedst for en bådmotor. Egne erfaringer med bl.a reparationer kan måske bruges som retningspil til at lave ændringer omkring service, drift og vedligeholdelse.
Lad mig tilføje, at min OMC motor endnu aldrig har været åbnet pga. et mekanisk nedbrud. Der er skiftet bundkar, generator, starter, benzinpumpe og selvfølgelig gængse servicedele som tændingsdele, et par relæer + lidt andre småting.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

04-10-2012, 09:02
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Jeg har lavet 4 indtil videre, inkl. min egen som også er "gemt" væk for vinteren.
To 4.3'ere, en 5.0 og min egen 8.2'er er vinterkonserveret - jeg mangler stadig 2 4.3'ere og en 3.0
Vinterkonservering for mig er følgende proces:
--> opstart af motor til drifttemperatur, evt. på "øreklapper" eller ved sejlads
--> ud med bundprop
--> aftapning af kølevand
--> tjekke drænhuller for pakninger evt. rustflager
--> opstart af motor og gennemkørsel af kølevæske
--> evt. aftapning af lidt af den gennemkørte kølervæske for at tjekke frysepunkt
--> aftap/tjek af drevolien
Færdig 
Hermed to pics fra sidste weekend hvor vinterkonserveringen startede - Båden på billedet er en 1998 SeaRay 190 Overnighter Signature med en 4.3'er.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

04-10-2012, 13:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Opstart på land med øreklapper/haveslange KAN udløse defekt impeller specielt på de motorer, hvor der er remtrukket søvandspumpe - jeg har set og hørt om det flere gange.
Årsagen er, at der i enkelte tilfælde ikke er nok tryk på vandet, og derfor "brænder" impelleren af. Andre gange er haveslangens længde 3 gange så lang som ventelisten til den lokale swingerklub, og derfor er vandmængden reduceret....
Derfor vær opmærksom på, at der kommer kølevand ud i bunden af transomen, når motoren er startet på land.
__________________
Chi non risica, non rosica
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,660
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Bukety_lsEl |
|