Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 219
0 medlemmer og 219 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 22-09-2012, 08:49
albino's Avatar
albino albino er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
Der er vel heller ikke så meget at debattere - alle er mere eller mindre enige om, at ulykken er dybt tragisk, men også at det er totalt uforsvarligt at gøre som de gjorde - uden redningsveste, uden kortplotter, klokken sent i buldrende mørke og med sprut i blodet.

En mobiltelefon lidt for tæt på kompasset - så sejler man 10 - 15 grader ud af kurs uden at man ved det - lige nok til at man rammer omtalte høfte i stedet for havnen.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven
Men det var lokummet, som brændte

Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
Reply With Quote
  #2  
Gammel 22-09-2012, 12:43
Søren S Søren S er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 62
Citér:
Originally Posted by albino Se indlæg
Der er vel heller ikke så meget at debattere - alle er mere eller mindre enige om, at ulykken er dybt tragisk, men også at det er totalt uforsvarligt at gøre som de gjorde - uden redningsveste, uden kortplotter, klokken sent i buldrende mørke og med sprut i blodet.

En mobiltelefon lidt for tæt på kompasset - så sejler man 10 - 15 grader ud af kurs uden at man ved det - lige nok til at man rammer omtalte høfte i stedet for havnen.
Hej.

Ikke fordi jeg kender nogen af dem der var med i ulykken.
Men ret skal være ret.
Igår kom det frem at der var 3 der var spiritus påvirket ud af de 4 mand.
Altså 1 der ikke havde sprit i blodet.

God dag
Søren S
Reply With Quote
  #3  
Gammel 22-09-2012, 13:23
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Næsten alle nævner " der er vel ikke så meget at diskutere " , men man kunne måske snakke lidt om det skønne, men også krævende ved at sejle i mørke, såsom manglende evne til at bedømme afstande, og ved havneanløb den til tider omfattende baggrundsbelysning i alle farver.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 22-09-2012, 22:52
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Sejler en bådtype, hvor jeg må drikke, indtil jeg ikke længere anses som værende i stand til at føre båden. (Og der skal meget til)
Altså ingen spritgrænse på latterlige 0,5.
Min ligger nok nærmere på 2,0
Og jeg kan stadig lægge pænt til, selvom jeg er ved at snuble i egne trosser under fortøjningen.

Men udover dette humoristiske indslag, så har Lysnæs en pointe.
Natsejlads skal man holde sig fra, medmindre man er bekendt med området.

Og selv da kan det gå galt.

Jeg fandt 1 m2 flydebro midt på fjorden en sen aften.
Den lå godtnok ikke så jeg ville have påsejlet den, men jeg så den fordi den brød bølgerne.
Den vejede nok 100kg, og tænk om man havde sejlet på den, måske uheldigt lige ind i et af hjørnerne, så kunne det have set skidt ud...
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #5  
Gammel 23-09-2012, 21:51
albino's Avatar
albino albino er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2012
Bopæl: Ishøj
Indlæg: 16
Vi sejler helt generelt ikke om natten - uanset hvor charmerende det kan være.

Vi har en 17" skærm på førerpladsen, hvor vi med GPS og Det Levende Søkort kan bestemme vores position og kurs indenfor ca. 20 meter. I princippet kunne vi tage Bøgestrømmen for nedrullede gardiner.

MEN vi er også nogle krystere, forstået på den måde at vi ALDRIG sejler ud, hvis vi ikke er 120% sikker på at vi har taget alle de forholdsregler, man med nogenlunde rimelighed kan forvente.

Og sejlads om natten i lystbåd er altså i vores øjne ikke inde i kategorien 'sikkert', vi ved godt at langt de fleste slipper godt fra det, men vi gider ikke forsøge, det er i vores øjne aldeles unødvendigt og pissefarligt, nogenlunde som at køre bil uden lys.

I er garanteret ikke enige - det beder jeg heller ikke om.
__________________
Troede, jeg havde ild i røven
Men det var lokummet, som brændte

Nobody takes my ship... Kaptajn Haddock i Spielbergs Tin Tin, og Fru Albino i den virkelige 3D verden...
Reply With Quote
  #6  
Gammel 24-09-2012, 09:58
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
sejlads om natten kan virke afskrækkende på mange, dog ikke mig
I de lyse timer sejler jeg hvor der er lav/dyb vand, men i mørke er det noget helt andet, for der sejles kun på det dybere vand.
sejler aldrig tæt på og langt kysten
sejler i sejlrenderne og følger bøjerne (også selvom det kan være en stor omvej)
sejler ikke over 7-7,5 knob
jeg skal være frisk og have en kande kaffe inden for rækkevide

sejlads om natten kan være rigtig flot men også meget forvirrende når man nærmer sig en større by. Alt det lys og bøjerne forsvinder i mængden.

Den tragiske ulykke skyldes ( i mine øjne ) dårlig sømandsskab, men straffen var alt for hård.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 24-09-2012 kl. 12:04.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 24-09-2012, 11:50
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
I de lyse timer sejler jeg hvor der er vand, men i mørke er det noget helt andet.
hmm - hvor mon Preben så sejler ?


Hvis gutterne var pattestive da de sejlede, svarer ulykken vel til en spritkørselsulykke i bil. Tragisk helt sikkert - men hvad skal man sige? Sådan noget sker når man kvajer sig på det niveau og i så farlige omgivelser.

At der ikke var nogen før Lynæs der kommenterede det, kan jeg ikke se noget bemærkelsesværdigt i. Hvad skulle det være?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:59.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden