Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 187
1 medlemmer og 186 gæster
SheldonZof
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 13-09-2012, 19:04
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
??????

DET var li'e godt grov'!

Bilmotorerne med samme typebetegnelser har altså mange flere HK end en tilsvarende mariniseret motor.

??????

Fatter ikk 1meter...

Edit: Mon effekten er opgivet i KW og ikke HK? Selvom der står HK.
Jeg kan ikke lige huske hvor mange HK 1KW er......
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #2  
Gammel 13-09-2012, 19:13
gammelbåd gammelbåd er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Nyborg
Indlæg: 11
som jeg læser specifikationerne, så er de motorer der hedder MB, en marine version af den der hedder B, og det ser ud som om der er lavere kompression i marine versionen.

er der nogen her der ved om topstykker fra bilmotorer passer på bådmotorer, og om kølekanaler er identiske.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 13-09-2012, 19:17
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Ja, jeg opdagede lige at selvom jeg søgte på B20, så dukker der kun Mb'ere op.

Svaret må være ændret knast og lavere kompression.. men hvorfor dog??

Mystisk, men det er jo osse svenskere vi har med at gøre.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #4  
Gammel 13-09-2012, 19:21
gammelbåd gammelbåd er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Nyborg
Indlæg: 11
Der er nok en god svensk forklaring
Reply With Quote
  #5  
Gammel 13-09-2012, 19:26
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Jeps, de har stået på hylden i næsten 20år, så ingen tvivl om at de skal skilles ad og renses, og membranerne er nok blevet stive.

Men jeg tror ikke du får valuta for pengene, ved at sætte dem på en motor med så anderledes kompression, tværtimod nok. Da det så kun er to cylindre som skal trække hver karburator i modsætning til fire cyll. til en enkelt karburator.

Men en 1000'er incl. manifold.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
  #6  
Gammel 13-09-2012, 19:34
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
Jeg har aldrig selv haft dem skilt ad, de kørte fint da de blev monteret, kom lige fra en anden motor og over på min.
Det med membranerne er noget jeg har hørt.
Om S.U'ere faktisk har gummi membraner, aner jeg egentlig ikke. Men det har jeg altså hørt et sted.

Om alting er: Så er det nogle enkle karburatorer, som er nemme at servicere.
Edit: Men de kan drille når de skal justeres ind (finjusteres), og der er ikke mange værksteder som kan det længere.
Men Volvo-Klubben har garanteret kontakter til nogen som kan.

Grundjusteringen er nem, det er bare at få dem til at åbne samtidigt, men jeg snakkede nyligt med en ejer af en Volvo P1800, den kørte med samme karburatorer som mine. Han sagde at det var svært at justere dem ind så de gik perfekt... (?)
Jeg havde ingen prb med mine.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel

Sidst redigeret af Norvik20"; 13-09-2012 kl. 19:48.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 13-09-2012, 21:01
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
marine motorerne har andre karburator og ikke de SU med membran.
min 115 HK havde 1 karburator og en 130 HK udgave med 2 karburatorer begge med samme topstykke som bil udgaven. B20 i marine udgave findes også med 150 HK og hed GS men den mener jeg havde en anden topstykke og stadig 2 karburatorer.
ingen af marine udgaverne havde SU karburator (dem med kop og membran)
Jeg havde jo original marine udgave og fik en anden renoveret topstykke fra en bilmotor hos et firma som renoverer motorer og ifølge dem var der ingen forskel på de toppe. jeg kunne nu heller ikke mærke forskel i bådens ydelser.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #8  
Gammel 13-09-2012, 19:20
gammelbåd gammelbåd er offline
Amøbe - tæt på vandet
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2012
Bopæl: Nyborg
Indlæg: 11
Dit karburator sæt kunne være et interressant vinterprojekt, hvad mon det skal koste?, jeg kan se at du mener membranerne skal skiftes.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,082
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, chatgptexhaw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:20.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden