|
 |

04-05-2012, 21:09
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Det er noget sludder at brændstof forbruget er dobbelt op.
Det har været diskuteret mange gange før, og på en sådan relativt stor og tung båd koster det ikke ret meget ekstra i brændstof forbrug per sejlet distance enhed med 2 motorer i forhold til en motor med tilsvarende ydelse.
Vedligeholdelses omkostninger er dobbelt op, eller næsten, afhængig af hvad man sammenligner.
Hvis du sammenligner med at båden kun var udstyret med en af de 120 HK diesel maskiner, så er det dobbelt op, men det tror jeg ikke er nok heste til den båd, med mindre man bare vil tøffe langsomt rundt. Der burde måske sammenlignes med en 220 HK diesel maskine, og den kan være dyrere i vedligehold end en 120 HK.
|
jeg er ikke så præcis i min udtagelse med dobbelt op mente jeg dyrere (overdrivelse fremmer forståelsen) men 2 små maskiner der måske skal arbejde fuld knald er dyrere i drift end 1 stor maskine der måske kun kører
80% og den er sikkert også hurtigere.
og det kan nok også læses at min mening om 2 maskiner til alm. sejlads er unødvendig, og ikke pengene værd.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

04-05-2012, 21:37
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
men 2 små maskiner der måske skal arbejde fuld knald er dyrere i drift end 1 stor maskine der måske kun kører
80% og den er sikkert også hurtigere.
|
Hvad er en lille maskine og hvad er en stor ? Sammenligner du 2 x 120 HK med en stor dieselmaskine på f.eks. 350 HK ? Det er da ikke en rimelig sammenligning.
I den her sammenhæng bør du sammenligne 2 x 120 med en 240 HK. Den 240 HK vil sikkert have marginalt højere topfart, og lidt mindre brændstofforbrug (jeg tror at det er få procent vi taler om) end de 2 x 120 HK.
Forudsætningen er at propeller effektiviteten er OK for den med 240 HK, hvilket kan være en udfordring med en motor i en relativt stor og tung båd (duoprop tror jeg er et krav for at den skal have en chance), ellers falder den igennem og så er de 2 x 120 HK mere økonomiske.
|

04-05-2012, 21:59
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
og det kan nok også læses at min mening om 2 maskiner til alm. sejlads er unødvendig, og ikke pengene værd.
|
Der er fordi du ikke interesserer dig for lidt større både. Op til ca. 26-29 fod er en motor mest effektiv, men fra 29 fod og op for planende både så bliver det meget tæt, og det giver mening at udstyre med 2 motorer.
Det er ikke for sjov at bådproducenterne udstyrer større både med 2 motorer.
Vi kan bruge min båd som eksempel som er en Formula 292 Fastech med 2 small block motorer. Den findes også i en racer udgave uden kabine og andre komfort ting, og ca 1000 kg lettere hvor den er ca lige så hurtig som min med en Mercury Racing 500 EFI. Men det er ikke en fair sammenligning.
Skulle min båd udstyres en motor som skulle give samme performance som jeg har nu, så tror der skal mindst en Mercury Racing 600 SCi til. Tror du vedligeholdelse på den motor er billigere i forhold til mine 2 small blocks ?
Udstødningssystemet på den motor er en tikkende bombe, som kan revne med salt i motoren som følge. Ventilfjedre (og evt andre ting relateret til dette) skal tjekkes og højst sandsynligt skiftes efter ca. 300 timer. Vedligeholdelse og renovering af en kompresser med mere.
Hvad tror du er den mest sikre løsning på lave udgifter ?
En kraftig racer maskine som en Mercury Racing 600 SCi, eller 2 Mercury Racing 377 Scorpion moter med standard udstødningstystem og ingen specielle krav til at renovere topstykke komponenter ?
Yderligere er drevet mere udsat med så kraftige enkelt motorer. Med en kraftig racer motor på en tungere offshore powerboat kan du skifte drev ca. hver 50 time, hvis du er uheldig sejler du kun 5 timer før det siger bang. Mens du med 2 mindre motorer slet ikke behøver at tænke på dit drev.
Jeg prøver bare at sige at der faktisk er fornuft i en løsning med 2 mindre motorer i forhold til en kraftig.
|

04-05-2012, 22:30
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Brian og Goffy Det i har gang i er flueknepperi... og lidt ude af tråd, i har begge erfaring med både på begge sider at den klasse Nicos båd er i.
Men det er begge gode erfaringer som Nico helt sikkert tager til efterretning.
Den båd er bedst med to maskiner, og andet ville være at ødelægge den.
To hammerhead på 250 hk og nye drev så er der intet der slår den.
Men det er ikke realistisk at proppe så mange penge i båden (1/2 mille.)
Som den står med de to (opel) maskiner er den slet ikke så tosset et køb eller ejerskab, måske lidt flere hypper var at ønske, (hvad med en opel chip) Men et sæt Volvo penta AQAD41 på 200 hk med DP drev til 200K vil gøre det sjovere men udgiften gør at man kun gør det hvis man beholder båden et par år eller fire.
Som den er nu er det en skide fed båd, måske ikke den hurtigste men efter sigende skide flot indeni og med en brændstoføkonomi der er i top.
Benziner i den båd.... Aldrig....
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Sidst redigeret af Strøyer; 04-05-2012 kl. 22:46.
|

04-05-2012, 22:31
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Jeg er skam interreseret i større både, men så skal der ikke sejles med 30 eller 40 knobs fart, så ville min økonomi ikke række til at sejle så meget som jeg gør nu, og det skal ikke være økonomien der bestemmer om jeg har lyst til en sejltur eller 10  Alle jeg kender i området som har 2 maskiner i båden tøffer med 7-8 knob 90 % af tiden og skal det gå lidt hurtigere så er det kun lige at båden holder sig oppe af vandet, de 2 maskiner er kun til gavn når båden skal lægges til kaj.
vi har haft 2 ens 32 fods både i havnen, hvor den ene havde 200hk fordelt på 2 maskiner og den anden havde 180 hk på en maskine. den med 180 havde helt andre og bedre sejlegenskaber + den var også hurtigere men så også lidt mere bøvlet at ligge til kaj i blæsevejr.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

05-05-2012, 11:03
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Nye tanker
I for godt nok sat en masse tanker igang, der er mange ting at tage højde for i så stor en konstruktionsændring.
I har nok ret i at man skal se efter DUOPROP hvis det skulle være for os at skibet sejler lige ud.
Båden er født fra fabrikken med 2x 5.7 V8'er og har en fabriksopgivet topfart der på: 38knob ( 520HK )
Nuværende topfart med disse maskiner er 24knob, jeg må indrømme at jeg tror den er noget speciel at sejle knap 40 knob i.
Jeg havde en dialog med værftet sidste år omkring vores motor installation m.m. og da jeg fortalte hvordan båden opførte sig var svaret tilbage " Man kan virkelig godt høre at den ikke har 2 v8'ere i agterenden", ment med det var vægten da båden burde grave sig meget mere ned end den gør idag.
Da båden med sine 32 fod er meget høj kan jeg se en stor fordel ved de 2 maskiner i sidevind. Men man kunne selvfølgelig kopencere med en bovpropel, hvilket i mine øjne er total unødvendigt idag med de 2 maskiner, der kan jeg få den til at gøre præcis som jeg vil, sidelæns, 360, osv.
P508's budskab fra forhandlerne hænger tungt i min vægtskål omkring benzin vs diesel handel.
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,527
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, VernaLitch |
|