Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 131
0 medlemmer og 131 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 10-04-2012, 14:57
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
Tror du ikke den kun beskytter din egen båd, og at naboen stadig har problemet
Jeg har i øvrigt oplevet flere havne hvor der kun må bruges strøm når man er i båden.
det er helt korrekt. Der hvor jeg ligger, har alle på broen, fast tilslutning med egen måler, derudover er det en flydebro, og ingen spunsvægge som øger risikoen...

Men efter 2 år i vandet uden isolator er det faktisk ikke så galt med tærringen, jeg sætter dog en galvanisk isolator i som mange af de øvrige på broen ;-).
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #2  
Gammel 10-04-2012, 20:35
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Har jeg ret i at den galvaniske tærring af z-drev, propeller m.m. og sammenhængen med landstrøm, kræver at landstrømmen på en eller anden vis er i forbindelse med motoren (og derfra videre til drevet)?

Jeg mener: Hvis landstrømmen slet ikke er i forbindelse med motoren, vil landstrømmen vel ikke skabe galvanisk tærring af drevet - oder was?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 10-04-2012, 22:12
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Halløj

Lidt om det her: samt i meny til højre..

http://www.sterndrives.com/galvanic_corrosion.html

Landstrøm har forbindelse gennem batteriladeren og dermed også til motor og videre.


J
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-04-2012, 16:41
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Halløj.

Lidt status update.

Har slebet og primet de uheldige steder. Håber/satser på det holder sæsonnen ud :-))

Piller drevet af når sæson er slut og skifter lejeholderen. Får slebet drev ned og spartlet og malet.

Men ikke nok med det så har nabo båden bundmalet i blæsevejr, så hele min BB side er fyldt med maling prikker...... Fedt, for så har jeg jo mulighed for at om polere siden igen...... heldigvis går det af med lidt knofedt og en skurersvamp.

J
Attached Images
File Type: jpg IMG_4532_1067x800.jpg (109.7 KB, 7 views)
File Type: jpg IMG_4533_1067x800.jpg (102.9 KB, 7 views)
File Type: jpg IMG_4534_1067x800.jpg (103.4 KB, 6 views)
File Type: jpg IMG_4535_1067x800.jpg (96.3 KB, 7 views)
File Type: jpg IMG_4536_1067x800.jpg (109.1 KB, 6 views)
File Type: jpg IMG_4537_1067x800.jpg (110.2 KB, 7 views)
File Type: jpg IMG_4538_1067x800.jpg (58.7 KB, 7 views)
File Type: jpg IMG_4539_1067x800.jpg (74.2 KB, 7 views)
File Type: jpg IMG_4540_1067x800.jpg (83.7 KB, 7 views)
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-04-2012, 12:51
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Nu da vi er inde på galvanisk tæring. Jeg har en SBC Advance Plus 250/12V/25A lader. Den skal jo bruge landstrøm, samt der er en jordforbindelse. Laderen har jo forbindelse til motoren gennem batteriet. Er laderen galvanisk isoleret fra motoren? Jeg syntes ikke jeg kan finde noget om det i manualen. Havde det været en Tystor havde den været isoleret pga det er en ringkerne transformer.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-04-2012, 19:28
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
halløj.

Så vidt jeg har læst mig frem til så skal laderen være koplet direkte til en galvanisk isolator for at være isoleret fra motoren.

J
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #7  
Gammel 18-04-2012, 06:36
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Hvis man kobler en galvanisk isolator ind på 230V inden HPFI relæet får man så den fulde beskyttelse af sikringslederen ( jord ) ledningen eller skal den monteres der, hvor f.eks laderen får strøm fra?
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,527
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, VernaLitch
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:28.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden