|
 |

04-03-2012, 19:08
|
|
Ved knækkede bolte er følgende en fremragende fremgangsmåde...
Hvis bolten eksempelvis er en 8 mm bolt.
Så tager du en 5 mm umbahco nøgle, skærer den lille del væk, så du har en lige 6 kantet aksel. Den spidser du lidt i den ene ende....
Så borer du et 5 mm hul i centrum af den knækkede bolt. Du skal ikke bore ret langt ind bare omtrent 6 - 8 mm.
Så slår du umbahco akselen ind i hullet, og du kan nu bruge en svensker på akselen til at få skruen ud med.
Hullet bevirker typisk at bolten løsner sig, så det er faktisk ret nemt at få den knækkede del ud uden at ødelægger gevindet i blokken.
Jeg er faktisk håndværker uddannet, men da jeg var en ganske middelmådig håndværker udlært på et slagteri med ( for jern ) et hårdt miljø, har jeg dælme knækket mange bolte i min tid, og denne metode brugte samtlige håndværkere på slagteriet...og jeg har brugt den rigtig mange gange  
|

04-03-2012, 19:43
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
|
|
Du
Varmer omkring bolten for at udvide det, så der er plads til bolten.
Fletcher lad os finde en dag så kan jeg hjælpe dig med at få resten ud, og nej ny motor skal du ik have 
|

04-03-2012, 21:11
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Ved knækkede bolte er følgende en fremragende fremgangsmåde...
Hvis bolten eksempelvis er en 8 mm bolt.
Så tager du en 5 mm umbahco nøgle, skærer den lille del væk, så du har en lige 6 kantet aksel. Den spidser du lidt i den ene ende....
Så borer du et 5 mm hul i centrum af den knækkede bolt. Du skal ikke bore ret langt ind bare omtrent 6 - 8 mm.
Så slår du umbahco akselen ind i hullet, og du kan nu bruge en svensker på akselen til at få skruen ud med.
Hullet bevirker typisk at bolten løsner sig, så det er faktisk ret nemt at få den knækkede del ud uden at ødelægger gevindet i blokken.
Jeg er faktisk håndværker uddannet, men da jeg var en ganske middelmådig håndværker udlært på et slagteri med ( for jern ) et hårdt miljø, har jeg dælme knækket mange bolte i min tid, og denne metode brugte samtlige håndværkere på slagteriet...og jeg har brugt den rigtig mange gange  
|
hmm. uddannet på et slagteri må man vel vide hvad en ornepik er??
Det ville være mit svar til en knækket bolt. det virker.
J
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
|

04-03-2012, 21:50
|
|
Ornepik virker ikke tilnærmelsesvis så godt som det jeg beskrev ;-)
Been their, done that, got the tshirt.... 
|

04-03-2012, 23:10
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
|
|
Det vil jeg rigtig, rigtig, rigtig, rigtig, rigtig gerne, nicolajjetrider. Jeg kan selvfølgelig anbefale det store GDS i Kbh, men, jeg har ikke noget imod, at køre til Fyn, hvis det er det, der skal til. Jeg skriver lige en PM.
Jeg kan godt forstå princippet i din fremgangsmåde, Peter508. Det er jo genialt nok. Jeg er dog bange for, at jeg må betvivle om det vil være tilstrækkeligt i mit tilfælde. Jeg siger dig, at jeg gav boltene så meget styrke, at selv en T-nøgle i 6 mm stål bøjede af og en fastnøgle splintredes - inden boltene knækkede med et brag som følge af krafterne fra den store 2-hånds-betjente 50 cm moment-drejning. Jeg kan kun forestille mig, at min samling af 5 mm umbraco-nøgler fra diverse byggemarkeder og Ikea-afdelinger vil vride sig i en sådan grad, at de kongelige ballet-dansere vil være misundelige. De bøjer allerede når jeg løsner termostaten på ejendommens radiatorer.
Jeg kender desværre ikke ornepik-fremgangsmåden. Det eneste ornepik, vi har her i Kbh, er en kultur-delikatesse på Nørrebro med samme navn.
|

05-03-2012, 05:50
|
 |
Amfibiedyr
|
|
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
|
|
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
|

05-03-2012, 07:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
|
|
Når jeg har løsnet bolte der har siddet fast i aluminium, plejer jeg at bruge en gasbrænder. Synes ikke at el-varmepistolen giver varme nok. Malingen må jo så brænde af. Hvis man bruger et Autogen sæt (gas/ilt) skal man være opmærksom på at den varmer hårdere end en alm gasbrænder.
Og jo, det er det omkring-liggende alu der skal varmes op, så det giver sig lidt.
Jeg har engang pillet skrueaksel-navet ud af et Volvo SX drev, der havde været vand i. Det sad ubegribeligt hårdt fast, men ved at varme på gearkassen omkring navet, gav huset sig, det gav et smæld som om noget revnede, og herefter gik navet løs.
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

05-03-2012, 10:12
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
|
|
En gasbrænder lyder som noget af det rigtige, Horizonblue. Jeg ville næsten ønske, jeg havde brugt det. Jeg ved dog ikke, om det kræver uddannelse. Jeg ville i hvert fald være lidt i tvivl om justering af det.
http://bilmagasinet.dk/article/77411...re-svejseguide
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|