» Online brugere: 344 |
0 medlemmer og 344 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

04-03-2012, 09:23
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Hvordan gik det Mate?

__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

04-03-2012, 16:36
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Jeg ankom med godt mod - og gik i gang med opgavelisten. Det vigtigste punkt var jo udskiftning af impelleren, så den stod først. Jeg var jo forberedt på, at boltene godt kunne drille efter en række år uden smørelse. Jeg har haft den i 3 år - og jeg ved jo ikke, hvor længe den tidligere ejer har ladet de bolte sidde urørt.
Jeg startede derfor med nicolajsjetrider's råd, at varme godt og grundigt med varmepistol - og brugte meget tid på det, så varmen kunne forankre sig godt i al metallet. Der sidder en bolt med 12 mm hoved ved zinkanoden og fire bolte med 14 mm hoveder ved gearkassen.
Det stod desværre hurtigt klart, at jeg ikke kunne få bolten ved zinkanoden af. Den sad så urokkeligt fast, at den eneste nøgle, jeg kunne sende ned gennem hullet simpelthen flækkede.
Jeg tænkte, at det måske ikke ville være nødvendigt, at fjerne den bolt - og ville i stedet rette fokus på de fire bolte. De var pæne og umiddelbart ikke rustne. Jeg skal dog love for, at de sad fast. Jeg varmede ekstra - og måtte bruge en solid hammer på fastnøglen. Uden held. Jeg fandt så et solidt udstødningsrør på 50 cm - og brugte det som moment-forøger. Det gav pote. Boltenes hoveder kunne nu drejes rundt. Resultatet var dog ikke som ønsket. 1 bolt blev drejet ud. Resten knækkede.
Jeg kunne dog ikke få løsnet gearkassen fra motoren. Jeg pirkede ellers godt - og brugte også gummihammer og træklods. Jeg måtte endeligt antage, at bolten ved zinkanoden skjuler en bolt mere - og aflyse opgaven.
Jeg løste i stedet alle de andre opgaver, herunder ny propel og dåseholdere, men, måtte slukøret skyde en pil efter søsætning i denne weekend - på trods af solskin og en fantastisk udsigt over Sydhavnen. Øv.
Jeg kan se, at den ene bolt, der kom ud, tydeligvis sad fast på grund af noget kalk-lignende stads i gevindet. Selve bolten var helt blank og rustfri.
Hvad skal jeg gøre? Det er jo en stor motor, der vil være forholdsvis dyr, at erstatte med anden. Og der til hørende arbejdstimer. Og så ville det være synd fordi det er en flot motor, der er ren og pæn, der bare har startet og kørt perfekt lige siden dag 1. Den er så betryggende - og sjov med sin styrke.
Jeg tænker lidt, om der er en, der har den fornødne ekspertise, der kan bore de gamle bolt-rester ud og dreje nyt gevind i?
Jeg vil være frygtelig ked af, at være afskåret fra forårssøsætning.
Sidst redigeret af Fletcher14; 04-03-2012 kl. 16:42.
|

04-03-2012, 16:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Her er nogle billeder fra værkstedet - og et fra Metro Engros i Sydhavnen.
|

04-03-2012, 17:34
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Her er uddrag fra den originale reservedels-manual til motoren.
|

04-03-2012, 18:03
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
Ja, du mangler 9'eren på den midterste tegning, det er bolten ved anoden.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
|

04-03-2012, 18:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Hvad er egentlig formålet med varmen? Er det selve bolten, der skal være gloende, eller er det metallet omkring bolten, der skal være gloende? Jeg tænker umiddelbart, at det enten handler om, at boltens styrke øges i gloende tilstand, eller, at det er det gloende metals udvidelse, der slipper grebet om bolten.
|

04-03-2012, 19:08
|
|
Ved knækkede bolte er følgende en fremragende fremgangsmåde...
Hvis bolten eksempelvis er en 8 mm bolt.
Så tager du en 5 mm umbahco nøgle, skærer den lille del væk, så du har en lige 6 kantet aksel. Den spidser du lidt i den ene ende....
Så borer du et 5 mm hul i centrum af den knækkede bolt. Du skal ikke bore ret langt ind bare omtrent 6 - 8 mm.
Så slår du umbahco akselen ind i hullet, og du kan nu bruge en svensker på akselen til at få skruen ud med.
Hullet bevirker typisk at bolten løsner sig, så det er faktisk ret nemt at få den knækkede del ud uden at ødelægger gevindet i blokken.
Jeg er faktisk håndværker uddannet, men da jeg var en ganske middelmådig håndværker udlært på et slagteri med ( for jern ) et hårdt miljø, har jeg dælme knækket mange bolte i min tid, og denne metode brugte samtlige håndværkere på slagteriet...og jeg har brugt den rigtig mange gange  
|

04-03-2012, 17:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
|
|
ØV ØV ØV !
Det er ikke så godt, det lyder til du desværre har oplevet "bivirkningerne" af den mlg. årlige vedligeholdelse.
Der sidder ofte en 5. bolt skjult bag zink-anoden, jeg kan ikke huske det specifikt for din motor, men det er 99% sikkert.
Du burde kunne få anoden afmonteret, enten ved at bore den i stykker udenom bolten (pas på du ikke borer ind i underbenet eller med tålmodig iblødsætning med f.eks WD40. Hvis du er rigtig uheldig er der også risiko for at drivakslen har sat sig fast i krumtappen
Når du får den sidste bolt ud skal du huske af afmontere gearkoblingen, der sidder typist et lille samleled der hvor benet skiller af. Husk også at skille dit speedometerkabel ad samme sted.
De 3 bolter der sidder fast kan du nok godt få ud uden at de skal bores helt ud og der skal skæres nyt gevind, men tålmodighed er vigtigt, ellers risikerer du også at ødelægge dem.
Når du skal skille vandpumpen ad skal du nok forvente samme problemstilling med at de er groet fast, små kontankte slag i enden af bolthovedet med en dorn, varme på bolthovedet (f.eks. med en af de helt små gasbrændere på str. med en kuglepen) og iblødsætnig kan være måden at få dem løs på. Men hav igen god tålmodighed så du ikke ødelækker/flækker aluminiumshuset. (hvis du bruger varme på bolthovederne, skal du vente med at arbejde med dem til de er kølet helt af igen)
Der er sikkert andre som også kan komme med nogle gode råd.
Held og lykke, lad os endelig høre hvordan det går med projektet.
__________________
/Martin
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...
_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax
Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Sidst redigeret af MartinN; 04-03-2012 kl. 19:53.
Begrundelse: Havde ikke lige set billederne :)
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,930
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Davidtiz |
|