|
 |

16-02-2012, 12:06
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by LarsG
Hej,
Jeg har lige et endnu et motor spørgsmål, håber at I gider hjælpe endnu engang ;-) på et eller andet tidspunkt håber jeg at kunne give den anden vej :-)
Er der store fordele i MPI (Multi Port Injection) i forhold til en EFI (Electronic Fuel Injection). Jeg spørger fordi at jeg er blevet tilbudt en Mercruiser 5,7 EFI til min lille 19" fods boot, og jeg havde jo oprindeligt tænkt mig en MPI da jeg ikke har set så mange EFI'er i min motorsøgen.
På forhånd tak for jeres svar 
|
Hvis det er en EFI motor, så er det en lidt ældre udgave med en del år på bagen.
I nyere tid, kan man vel sige, at EFI er discountudgaven for MPI, og vel ikke rigtig anbefalelsesværdig. Der er mange dyre elektronisk komponenter på motoren, som kan blive et mareridt - jeg har det kun fra mine kunder, og har ikke prøvet det på egen krop..
Brugte bådmotorer er som ofte gambling på højt plan - nogle virker og fungerer i en årrække imens andre giver hovedpine fra første dag.
Ændre du motorkonfigurationen, så skal gearingen i drevet ændres fra nuværende 1.81:1 til 1.47:1. Det betyder nyt gearsæt og lejer i øverste del af drevet. Underhuset skal ikke ændres.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

16-02-2012, 12:12
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Hvis det er en EFI motor, så er det en lidt ældre udgave med en del år på bagen.
I nyere tid, kan man vel sige, at EFI er discountudgaven for MPI, og vel ikke rigtig anbefalelsesværdig. Der er mange dyre elektronisk komponenter på motoren, som kan blive et mareridt - jeg har det kun fra mine kunder, og har ikke prøvet det på egen krop..
Brugte bådmotorer er som ofte gambling på højt plan - nogle virker og fungerer i en årrække imens andre giver hovedpine fra første dag.
Ændre du motorkonfigurationen, så skal gearingen i drevet ændres fra nuværende 1.81:1 til 1.47:1. Det betyder nyt gearsæt og lejer i øverste del af drevet. Underhuset skal ikke ændres.
|
Tak for dit svar Rolf..Jeg er opmærksom på at købe brugt er risky business men mht. gearingen er den samme som for min nuværende, så det burde der ikke skulle ændres ved.
__________________
Lars
Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
|

16-02-2012, 12:58
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by LarsG
Tak for dit svar Rolf..Jeg er opmærksom på at købe brugt er risky business men mht. gearingen er den samme som for min nuværende, så det burde der ikke skulle ændres ved.
|
Jeg tror ikke umiddelbart, at dit drev er 1.47:1 med mindre det er blevet modificeret........
__________________
Chi non risica, non rosica
|

16-02-2012, 13:24
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Rolf - Hvorfor er det nødvendigt at ændre gearingen? Lars kan vel bare finde en anden propel der passer til den ny motors omdrejninger.
I disse 13kr/literen-tider ville jeg nok kikke efter 4.3MPI'er. Den vil nok være lettere at komme af med end en V8'er, selv om forbruget i sidste ende ikke er meget anderledes.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

16-02-2012, 16:25
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
I disse 13kr/literen-tider ville jeg nok kikke efter 4.3MPI'er. Den vil nok være lettere at komme af med end en V8'er, selv om forbruget i sidste ende ikke er meget anderledes.
|
Brændstoføkonomien er ikke så vigtig for mig, jeg får jo også flere HK at gøre godt med ;-) så det går nok.. plus det er ikke så tit at jeg er ude og give den fuld gas, der er meget havnesejlads dvs. kun 3-6 knob meget af tiden og tit ligger vi bare stille på vandet og hygger. Men det er nu også en 4,3 MPI jeg primært er ude efter, men nu fik jeg så tilbuddet på sådan her 5,7 EFI og tænkte at den måske kunne ligges i :-)
__________________
Lars
Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
|

16-02-2012, 17:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
Efi er for fedt!!!! Bare dreje nøglen og så afsted
Hvad er vægt forskellen på 6 & 8 cyl?
Jeg er stor tilhænger af 5.7ern den er så fin!
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

16-02-2012, 18:16
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
EFI Systemet virker sådan en der sidder på toppen af indsugningen en karburator liggende ting,
Det er luft spjældet oven over dem sidder der som regel 2 injektor, som fungere til alle 8 cylindre, ikke særligt præcist!
MPI ( multi point )
Der sidder en for hver cylinder og der med er det noget mere præcis, og giver en betydelig bedre økonomi, med omvendt har du også mere det kan gå i stykker da der er meget mere elektronik, og flere injektorer,
I midt hovede må mpi'ern være den bedste da den kan dosere brændstoffet helt præcist,
Men en EFI ville jeg kun købe, fordi du slipper for slippe for besværet med at en karburator motor kan være lidt svært at starte, specielt når den er ordenligt varm,
Men en rigtig V8'er er altså med en karburator !!
Hvad der billigst i længede med reserve del ect. må du nok lytte til Rolf.
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk
20 43 99 58
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle |
|