Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 231
1 medlemmer og 230 gæster
semmt
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 16-02-2012, 12:06
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by LarsG Se indlæg
Hej,

Jeg har lige et endnu et motor spørgsmål, håber at I gider hjælpe endnu engang ;-) på et eller andet tidspunkt håber jeg at kunne give den anden vej :-)

Er der store fordele i MPI (Multi Port Injection) i forhold til en EFI (Electronic Fuel Injection). Jeg spørger fordi at jeg er blevet tilbudt en Mercruiser 5,7 EFI til min lille 19" fods boot, og jeg havde jo oprindeligt tænkt mig en MPI da jeg ikke har set så mange EFI'er i min motorsøgen.

På forhånd tak for jeres svar
Hvis det er en EFI motor, så er det en lidt ældre udgave med en del år på bagen.

I nyere tid, kan man vel sige, at EFI er discountudgaven for MPI, og vel ikke rigtig anbefalelsesværdig. Der er mange dyre elektronisk komponenter på motoren, som kan blive et mareridt - jeg har det kun fra mine kunder, og har ikke prøvet det på egen krop..

Brugte bådmotorer er som ofte gambling på højt plan - nogle virker og fungerer i en årrække imens andre giver hovedpine fra første dag.

Ændre du motorkonfigurationen, så skal gearingen i drevet ændres fra nuværende 1.81:1 til 1.47:1. Det betyder nyt gearsæt og lejer i øverste del af drevet. Underhuset skal ikke ændres.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 16-02-2012, 12:12
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Hvis det er en EFI motor, så er det en lidt ældre udgave med en del år på bagen.

I nyere tid, kan man vel sige, at EFI er discountudgaven for MPI, og vel ikke rigtig anbefalelsesværdig. Der er mange dyre elektronisk komponenter på motoren, som kan blive et mareridt - jeg har det kun fra mine kunder, og har ikke prøvet det på egen krop..

Brugte bådmotorer er som ofte gambling på højt plan - nogle virker og fungerer i en årrække imens andre giver hovedpine fra første dag.

Ændre du motorkonfigurationen, så skal gearingen i drevet ændres fra nuværende 1.81:1 til 1.47:1. Det betyder nyt gearsæt og lejer i øverste del af drevet. Underhuset skal ikke ændres.
Tak for dit svar Rolf..Jeg er opmærksom på at købe brugt er risky business men mht. gearingen er den samme som for min nuværende, så det burde der ikke skulle ændres ved.
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #3  
Gammel 16-02-2012, 12:58
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by LarsG Se indlæg
Tak for dit svar Rolf..Jeg er opmærksom på at købe brugt er risky business men mht. gearingen er den samme som for min nuværende, så det burde der ikke skulle ændres ved.
Jeg tror ikke umiddelbart, at dit drev er 1.47:1 med mindre det er blevet modificeret........
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 16-02-2012, 13:24
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Rolf - Hvorfor er det nødvendigt at ændre gearingen? Lars kan vel bare finde en anden propel der passer til den ny motors omdrejninger.

I disse 13kr/literen-tider ville jeg nok kikke efter 4.3MPI'er. Den vil nok være lettere at komme af med end en V8'er, selv om forbruget i sidste ende ikke er meget anderledes.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 16-02-2012, 16:25
LarsG's Avatar
LarsG LarsG er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg

I disse 13kr/literen-tider ville jeg nok kikke efter 4.3MPI'er. Den vil nok være lettere at komme af med end en V8'er, selv om forbruget i sidste ende ikke er meget anderledes.
Brændstoføkonomien er ikke så vigtig for mig, jeg får jo også flere HK at gøre godt med ;-) så det går nok.. plus det er ikke så tit at jeg er ude og give den fuld gas, der er meget havnesejlads dvs. kun 3-6 knob meget af tiden og tit ligger vi bare stille på vandet og hygger. Men det er nu også en 4,3 MPI jeg primært er ude efter, men nu fik jeg så tilbuddet på sådan her 5,7 EFI og tænkte at den måske kunne ligges i :-)
__________________
Lars


Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
Reply With Quote
  #6  
Gammel 16-02-2012, 17:00
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Efi er for fedt!!!! Bare dreje nøglen og så afsted

Hvad er vægt forskellen på 6 & 8 cyl?
Jeg er stor tilhænger af 5.7ern den er så fin!
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #7  
Gammel 16-02-2012, 18:16
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
EFI Systemet virker sådan en der sidder på toppen af indsugningen en karburator liggende ting,

Det er luft spjældet oven over dem sidder der som regel 2 injektor, som fungere til alle 8 cylindre, ikke særligt præcist!

MPI ( multi point )

Der sidder en for hver cylinder og der med er det noget mere præcis, og giver en betydelig bedre økonomi, med omvendt har du også mere det kan gå i stykker da der er meget mere elektronik, og flere injektorer,

I midt hovede må mpi'ern være den bedste da den kan dosere brændstoffet helt præcist,

Men en EFI ville jeg kun købe, fordi du slipper for slippe for besværet med at en karburator motor kan være lidt svært at starte, specielt når den er ordenligt varm,

Men en rigtig V8'er er altså med en karburator !!

Hvad der billigst i længede med reserve del ect. må du nok lytte til Rolf.
__________________
Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260
Kawasaki 750SX jetski 1992
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST"
Tidliger både,
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser
Suzumar 260 med en 9,9 johnson
Suzumar 300 med en 15hk Honda

Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk



20 43 99 58
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,020
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Zarkosplaycle
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:01.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden