Tak til Hammerholt, den vedhæftede fil om galvanisk tæring, den er lige som den bør være, og let forstålig for lægmand.
Jeg kan på det varmeste anbefale at man som bådejer sætter sig ind i problamatikker omkring galvanisk tæring, og ikke mindst sørger for, at ens egen båd lever op til de praktiske eksempler og ikke mindst teorien bag denne form for nedbrydning af metaller.
Det er jo ikke nødvendigvis din båd det går ud over, men måske naboens, men det kan jo også være at det er dig der er naboen, tænk lidt over det, og gerne inden båden skal i vandet til foråret, så alle både består i rigtig mange år endnu, og gerne uden for mange ærgelser og tærede skrog, aksler mv.
God sejl-sommer til alle :-)
Talte med en bådelektrikker og en elektro ingenør i lørdags på havnen og de sagde begge : afmonter jordledningen fra landstrømsstikket. Det skulle løse en stor del af problemet.
Nu håber jeg ikke det er nødvendigt at udskifte hele underhuset. Så vidt jeg kan se er det "blot" en udskiftelig sliddel. Nu blev den så godt nok slidt udefra. tror ikke det var meningen :-.)
Men det er delen på foto. Så håber i førstegang at det kun er den der skal udskiftes. Det bliver et interessant projekt. Håber ikke der er trængt vand ind gennem pakdåsen ved tærringen.
Jimmy
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Er der nogen der har erfaring med udskiftning af akselholderen? jesper.e måske??
Når først den er skruet ud af gevindet ( hvis det lykkes) er det så stadig nødvendig at bruge en aftrækker for at få den helt ud?
Jimmy
Vær opmærksom på at reperationer på "Lower Units" IKKE anbefales som gør-det-selv projekter, da denne del på motoren bruger flere specialværktøjer en nogen anden del.
Men hvis du vil i gang med det, vil jeg kraftigt anbefale dig at anskaffe en OEM manual på dit drev, den beskriver arbejdsgangene på denne reperation, så har du de rigtige teknikker og tilspændingsmomenter når det skal samles igen.