Jesper e har delvist ret, for jordforbindelsen fra land skal ikke med, ellers risikerer man at det giver ekstremt meget tæring på båden og dens tilbehør, men for personsikkerhedens skyld, skal den føres med rundt i båden, på samme måde som hjemme i vores huse, hvor jordforbindelsen ikke er udlignet med naboernes, så det er faktisk på samme måde. HUSK at det har stor vigtighed at du har både sikring og HPFI afbryder på din 230 V installation i båden, for den er også omfattet af Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6, såvel som f.eks campingvogne mv.
Læs evt. mere om det på www.danskebaadejere.dk.
OK, nu rammer i lige noget jeg har kæmpet med i flere år. Galvanisk tæring er en rigtig irriterende størrelse, og desværre noget voldsomt udefinerbart.
For to år siden skiftede jeg plads i havnen, og pludselig kunne mine tæreklodser bagerst på båden ikke engang holde en sæson, men foran på bovskruen holder de fint ! ! !
Det er aldrig lykkedes mig at at finde ud af hvad der går galt, men det bedste råd jeg har fået og kan give videre - fjern landstrømmen når båden ikke bruges. Altså hiv stikket ud ! ! !
Det faktum at de fleste ligger med landstrøm hele sæsonen kan give store problemer, men det kan være svært at forstå (og forklare naboen), at en båd med landstrøm ved siden af min, kan give mig problemer.
Jeg har fundet en meget interessant forklaring som jeg vedlægger. Jeg håber ikke at jeg krænker ophavsrettigheden, når jeg kommer med tydelig kildeangivelse:
Forfatter T. Bølstad
Kilde: Bådmagasinet 6-2003
Tak til Hammerholt, den vedhæftede fil om galvanisk tæring, den er lige som den bør være, og let forstålig for lægmand.
Jeg kan på det varmeste anbefale at man som bådejer sætter sig ind i problamatikker omkring galvanisk tæring, og ikke mindst sørger for, at ens egen båd lever op til de praktiske eksempler og ikke mindst teorien bag denne form for nedbrydning af metaller.
Det er jo ikke nødvendigvis din båd det går ud over, men måske naboens, men det kan jo også være at det er dig der er naboen, tænk lidt over det, og gerne inden båden skal i vandet til foråret, så alle både består i rigtig mange år endnu, og gerne uden for mange ærgelser og tærede skrog, aksler mv.
God sejl-sommer til alle :-)
Talte med en bådelektrikker og en elektro ingenør i lørdags på havnen og de sagde begge : afmonter jordledningen fra landstrømsstikket. Det skulle løse en stor del af problemet.
Nu håber jeg ikke det er nødvendigt at udskifte hele underhuset. Så vidt jeg kan se er det "blot" en udskiftelig sliddel. Nu blev den så godt nok slidt udefra. tror ikke det var meningen :-.)
Men det er delen på foto. Så håber i førstegang at det kun er den der skal udskiftes. Det bliver et interessant projekt. Håber ikke der er trængt vand ind gennem pakdåsen ved tærringen.
Jimmy
__________________
Jimmy L
2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Er der nogen der har erfaring med udskiftning af akselholderen? jesper.e måske??
Når først den er skruet ud af gevindet ( hvis det lykkes) er det så stadig nødvendig at bruge en aftrækker for at få den helt ud?
Jimmy
Vær opmærksom på at reperationer på "Lower Units" IKKE anbefales som gør-det-selv projekter, da denne del på motoren bruger flere specialværktøjer en nogen anden del.
Men hvis du vil i gang med det, vil jeg kraftigt anbefale dig at anskaffe en OEM manual på dit drev, den beskriver arbejdsgangene på denne reperation, så har du de rigtige teknikker og tilspændingsmomenter når det skal samles igen.
OK, nu rammer i lige noget jeg har kæmpet med i flere år. Galvanisk tæring er en rigtig irriterende størrelse, og desværre noget voldsomt udefinerbart.
For to år siden skiftede jeg plads i havnen, og pludselig kunne mine tæreklodser bagerst på båden ikke engang holde en sæson, men foran på bovskruen holder de fint ! ! !
Det er aldrig lykkedes mig at at finde ud af hvad der går galt, men det bedste råd jeg har fået og kan give videre - fjern landstrømmen når båden ikke bruges. Altså hiv stikket ud ! ! !
Det faktum at de fleste ligger med landstrøm hele sæsonen kan give store problemer, men det kan være svært at forstå (og forklare naboen), at en båd med landstrøm ved siden af min, kan give mig problemer.
Jeg har fundet en meget interessant forklaring som jeg vedlægger. Jeg håber ikke at jeg krænker ophavsrettigheden, når jeg kommer med tydelig kildeangivelse:
Forfatter T. Bølstad
Kilde: Bådmagasinet 6-2003
Hilsen Ole
Tror du ikke den kun beskytter din egen båd, og at naboen stadig har problemet
Jeg har i øvrigt oplevet flere havne hvor der kun må bruges strøm når man er i båden.
__________________
Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Tak til Lindegaard for tippet.
Vi prøver en anden løsning først. I vores ordensregler står der "Båden må kun forbruge el, når bådejeren er tilstede."
Godtnok betyder det ikke at stikke skal være trukket ud, men jeg vil forsøge at få en aftale med de både der ligger omkring mig, om at række stikket ud, og min ene nabo er med på ideen.
Tror du ikke den kun beskytter din egen båd, og at naboen stadig har problemet
Jeg har i øvrigt oplevet flere havne hvor der kun må bruges strøm når man er i båden.
det er helt korrekt. Der hvor jeg ligger, har alle på broen, fast tilslutning med egen måler, derudover er det en flydebro, og ingen spunsvægge som øger risikoen...
Men efter 2 år i vandet uden isolator er det faktisk ikke så galt med tærringen, jeg sætter dog en galvanisk isolator i som mange af de øvrige på broen ;-).
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Har jeg ret i at den galvaniske tærring af z-drev, propeller m.m. og sammenhængen med landstrøm, kræver at landstrømmen på en eller anden vis er i forbindelse med motoren (og derfra videre til drevet)?
Jeg mener: Hvis landstrømmen slet ikke er i forbindelse med motoren, vil landstrømmen vel ikke skabe galvanisk tærring af drevet - oder was?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II