Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 106
0 medlemmer og 106 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-02-2012, 18:18
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Jesper e har delvist ret, for jordforbindelsen fra land skal ikke med, ellers risikerer man at det giver ekstremt meget tæring på båden og dens tilbehør, men for personsikkerhedens skyld, skal den føres med rundt i båden, på samme måde som hjemme i vores huse, hvor jordforbindelsen ikke er udlignet med naboernes, så det er faktisk på samme måde. HUSK at det har stor vigtighed at du har både sikring og HPFI afbryder på din 230 V installation i båden, for den er også omfattet af Stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6, såvel som f.eks campingvogne mv.
Læs evt. mere om det på www.danskebaadejere.dk.

mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000
Reply With Quote
  #2  
Gammel 11-02-2012, 19:46
hammerholt's Avatar
hammerholt hammerholt er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 9370
Indlæg: 135
Billeder: 7
OK, nu rammer i lige noget jeg har kæmpet med i flere år. Galvanisk tæring er en rigtig irriterende størrelse, og desværre noget voldsomt udefinerbart.

For to år siden skiftede jeg plads i havnen, og pludselig kunne mine tæreklodser bagerst på båden ikke engang holde en sæson, men foran på bovskruen holder de fint ! ! !
Det er aldrig lykkedes mig at at finde ud af hvad der går galt, men det bedste råd jeg har fået og kan give videre - fjern landstrømmen når båden ikke bruges. Altså hiv stikket ud ! ! !

Det faktum at de fleste ligger med landstrøm hele sæsonen kan give store problemer, men det kan være svært at forstå (og forklare naboen), at en båd med landstrøm ved siden af min, kan give mig problemer.

Jeg har fundet en meget interessant forklaring som jeg vedlægger. Jeg håber ikke at jeg krænker ophavsrettigheden, når jeg kommer med tydelig kildeangivelse:
Forfatter T. Bølstad
Kilde: Bådmagasinet 6-2003

Hilsen Ole
Attached Files
File Type: doc Galvanisk tæring.doc (108.0 KB, 46 views)
__________________
Jeanneau Merry Fisher 925
Yanmar BY6 260
Besøg vores havn på:
http://www.hou-havn.dk
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-02-2012, 06:24
Mayland's Avatar
Mayland Mayland er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Esbjerg
Indlæg: 57
Billeder: 4
Tak til Hammerholt, den vedhæftede fil om galvanisk tæring, den er lige som den bør være, og let forstålig for lægmand.
Jeg kan på det varmeste anbefale at man som bådejer sætter sig ind i problamatikker omkring galvanisk tæring, og ikke mindst sørger for, at ens egen båd lever op til de praktiske eksempler og ikke mindst teorien bag denne form for nedbrydning af metaller.
Det er jo ikke nødvendigvis din båd det går ud over, men måske naboens, men det kan jo også være at det er dig der er naboen, tænk lidt over det, og gerne inden båden skal i vandet til foråret, så alle både består i rigtig mange år endnu, og gerne uden for mange ærgelser og tærede skrog, aksler mv.
God sejl-sommer til alle :-)

mvh
Erik
__________________
Mit liv... Mine regler.....

Askeladden 505 FreeStyle 2000

Sidst redigeret af Mayland; 12-02-2012 kl. 06:37.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 13-02-2012, 20:42
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Halløj.

Tak for interessante indlæg.

Talte med en bådelektrikker og en elektro ingenør i lørdags på havnen og de sagde begge : afmonter jordledningen fra landstrømsstikket. Det skulle løse en stor del af problemet.

Nu håber jeg ikke det er nødvendigt at udskifte hele underhuset. Så vidt jeg kan se er det "blot" en udskiftelig sliddel. Nu blev den så godt nok slidt udefra. tror ikke det var meningen :-.)

Men det er delen på foto. Så håber i førstegang at det kun er den der skal udskiftes. Det bliver et interessant projekt. Håber ikke der er trængt vand ind gennem pakdåsen ved tærringen.

Jimmy
Attached Images
File Type: jpg 9-72606.jpg (35.6 KB, 8 views)
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #5  
Gammel 13-02-2012, 21:45
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Halløj.

Er der nogen der har erfaring med udskiftning af akselholderen? jesper.e måske??

Når først den er skruet ud af gevindet ( hvis det lykkes) er det så stadig nødvendig at bruge en aftrækker for at få den helt ud?

Jimmy
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
  #6  
Gammel 14-02-2012, 08:07
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by PROSECCO Se indlæg

Er der nogen der har erfaring med udskiftning af akselholderen?
En lille times kørsel fra Dragør ligger MB Marine- og Cylinderservice i Espergærde - spørg dem, hvad det vil koste at reparere dit drev.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 14-02-2012, 09:18
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by PROSECCO Se indlæg
Halløj.

Er der nogen der har erfaring med udskiftning af akselholderen? jesper.e måske??

Når først den er skruet ud af gevindet ( hvis det lykkes) er det så stadig nødvendig at bruge en aftrækker for at få den helt ud?

Jimmy
Vær opmærksom på at reperationer på "Lower Units" IKKE anbefales som gør-det-selv projekter, da denne del på motoren bruger flere specialværktøjer en nogen anden del.
Men hvis du vil i gang med det, vil jeg kraftigt anbefale dig at anskaffe en OEM manual på dit drev, den beskriver arbejdsgangene på denne reperation, så har du de rigtige teknikker og tilspændingsmomenter når det skal samles igen.

Måske denne passer på dit drev:
http://www.scribd.com/doc/34805581/M...o-Stern-Drives

Vær speciel opmærksom på dele med links-gevind!

Det anbefales under alle omstændigheder at skifte pakninger, når du nu er i gang.

Her er fremgangsmåden på video på et Bravo III:



Husk dit drev skal trykprøves efter rep.
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #8  
Gammel 10-04-2012, 10:01
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
galvanisk isolator

Citér:
Originally Posted by hammerholt Se indlæg
OK, nu rammer i lige noget jeg har kæmpet med i flere år. Galvanisk tæring er en rigtig irriterende størrelse, og desværre noget voldsomt udefinerbart.

For to år siden skiftede jeg plads i havnen, og pludselig kunne mine tæreklodser bagerst på båden ikke engang holde en sæson, men foran på bovskruen holder de fint ! ! !
Det er aldrig lykkedes mig at at finde ud af hvad der går galt, men det bedste råd jeg har fået og kan give videre - fjern landstrømmen når båden ikke bruges. Altså hiv stikket ud ! ! !

Det faktum at de fleste ligger med landstrøm hele sæsonen kan give store problemer, men det kan være svært at forstå (og forklare naboen), at en båd med landstrøm ved siden af min, kan give mig problemer.

Jeg har fundet en meget interessant forklaring som jeg vedlægger. Jeg håber ikke at jeg krænker ophavsrettigheden, når jeg kommer med tydelig kildeangivelse:
Forfatter T. Bølstad
Kilde: Bådmagasinet 6-2003
Hilsen Ole

ellers fåes en sådan her:

http://www.biltema.dk/da/Bat/12-V/El...k-saver-25231/

galvanisk isolator.

til en rimelig penge....

de fåes også ved Watski, en nyhed hos dem i år, dog til den dobbelte pris:

http://www.watski.dk/f/Galvanisk-isolator-16A-3126757..

overvejer selv denne løsning..
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #9  
Gammel 10-04-2012, 10:32
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Tror du ikke den kun beskytter din egen båd, og at naboen stadig har problemet
Jeg har i øvrigt oplevet flere havne hvor der kun må bruges strøm når man er i båden.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #10  
Gammel 10-04-2012, 14:23
hammerholt's Avatar
hammerholt hammerholt er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 9370
Indlæg: 135
Billeder: 7
Tak til Lindegaard for tippet.
Vi prøver en anden løsning først. I vores ordensregler står der "Båden må kun forbruge el, når bådejeren er tilstede."
Godtnok betyder det ikke at stikke skal være trukket ud, men jeg vil forsøge at få en aftale med de både der ligger omkring mig, om at række stikket ud, og min ene nabo er med på ideen.
__________________
Jeanneau Merry Fisher 925
Yanmar BY6 260
Besøg vores havn på:
http://www.hou-havn.dk
Reply With Quote
  #11  
Gammel 10-04-2012, 14:57
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
Tror du ikke den kun beskytter din egen båd, og at naboen stadig har problemet
Jeg har i øvrigt oplevet flere havne hvor der kun må bruges strøm når man er i båden.
det er helt korrekt. Der hvor jeg ligger, har alle på broen, fast tilslutning med egen måler, derudover er det en flydebro, og ingen spunsvægge som øger risikoen...

Men efter 2 år i vandet uden isolator er det faktisk ikke så galt med tærringen, jeg sætter dog en galvanisk isolator i som mange af de øvrige på broen ;-).
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
Reply With Quote
  #12  
Gammel 10-04-2012, 20:35
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Har jeg ret i at den galvaniske tærring af z-drev, propeller m.m. og sammenhængen med landstrøm, kræver at landstrømmen på en eller anden vis er i forbindelse med motoren (og derfra videre til drevet)?

Jeg mener: Hvis landstrømmen slet ikke er i forbindelse med motoren, vil landstrømmen vel ikke skabe galvanisk tærring af drevet - oder was?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #13  
Gammel 10-04-2012, 22:12
PROSECCO's Avatar
PROSECCO PROSECCO er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Mar 2011
Bopæl: Dragør
Indlæg: 246
Billeder: 5
Halløj

Lidt om det her: samt i meny til højre..

http://www.sterndrives.com/galvanic_corrosion.html

Landstrøm har forbindelse gennem batteriladeren og dermed også til motor og videre.


J
__________________
Jimmy L


2001 Sea Ray 270 Sundancer
Mercruiser 7,4 l MPI Bravo III drev
Kohler 5KW generator
Garmin 525S gps m/fuelsensor
Alu targaøjle
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,823
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Rustyzes
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 00:40.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden