| 
	
		
			
				| » Online brugere: 362 |  
| 0 medlemmer og 362 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				17-01-2012, 20:22
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Bogholder, kontoret for sund fornuft |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Silkeborg 
						Indlæg: 577
					      |  |  
	
	| Hvis ledningsnettet fungerer 100%, så vil jeg tænke mig rigtigt grundigt om, inden jeg ryddede ledningsnettet af vejen og installerede nyt.Det er meget få, der slipper godt fra det, og får det udført professionelt.
 Hvis installatøren ikke bruger loddede samlinger og/eller rustfrit materiale, så irrer samlingerne hurtigt i det saltholdige miljø. Og det er meget svært at få det til at se ordentligt ud i vores amerikanerbåde. De nordiske bådtyper (altså de to jeg har set/rodet i :-) har virket noget nemmere tilgængelige med hensyn til føringsveje.
 
 Da jeg kiggede på båd var der flere både som bar præg af hjemmefusk, og det fik ihvertfald ikke gjort købelysten større hos mig :-)
 
 Hvis du kaster dig ud i det, så husk at tegne installationen op som dokumentation over installationen.
 
				__________________Båd: pt. ingen
 Tidligere både:
 Sea Ray Sundancer 275
 Flipper 575
 Sea Ray Sundancer 230
 Skagerak 21
 Sea Ray 160
 Pepper 16
 Brømo
 Divese joller
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-01-2012, 21:48
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jeg har ikke ambitioner om at trække det hele om, og slet ikke selv. Blot at få orden i sagerne og gjort det funktionelt. Lige nu er det sådan, at når jeg piller instrumentbrættet af, hopper nogle af hannerne ud af hunnerne   
Jeg tror det bedste er at få fjerne nogle af de ting der kører på forbrugsbatteri og så lave en tavle i et af skabene i kahytten. Det har flere andre med samme båd. Godt nok typisk 220V, men det kan lige så godt være de alm. 12V-ting.
  
Mit spørgsmål gik også lidt på hvordan I andre har ordnet Jeres ledningsnet.
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-01-2012, 22:51
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Ledningsnettet i mange ældre både bærer præg af at diverse hjemmefuskere liiigge skulle installere et eller andet som var hip i en periode, eller reparere noget med hvad man lige havde ved hånden en søndag eftermiddag.
 Flyfish'en (årg 1976) jeg er ved at lave, er et godt eksempel. Ligemegt hvor jeg kiggede hen, var der lavet noget fusk med ledningsnettet, så jeg rev hele skidtet ud og skal starte forfra. Det gamle ville næppe komme til at virke ret længe ad gangen.
 
 Topless'en (årg 1971) som jeg købte i december er ikke meget bedre. Under instrumentbrættet var der serveret spaghetti, med kronmuffer og diverse sikringer her og der. Også her har jeg revet det hele ud og starter forfra. Lader dog det tykke bundt kabler, der går bagud til motoren, sidde og tager udgangspunkt i det.
 
 Som Clasg er inde på, så er adgangsforhold/føringsveje gode, så det er et ret nemt job at ordne ledningsnettet, det er heller ikke særlig kompliceret i en gammel 17 fods speedbåd.
 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				17-01-2012, 23:06
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2011 Bopæl: DK 
						Indlæg: 227
					      |  |  
	
	| 
                  
		Mangler I et multimeter til at måle spænding, styrke og forbindelser med, så kan sådan et købes i Kina og fragtes hjem i jeres postkasse for ca. 30 kr:http://www.buyincoins.com/details/ne...duct-7332.html 
Har selv lige fået et leveret. Så en helt magen til i et eller andet katalog her hjemme til 3-4 gange prisen. Tjek også deres nyeste mode til lillemor ;-) |  
	
	| 
			
			 
			
				05-02-2012, 07:53
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 Bopæl: Esbjerg 
						Indlæg: 57
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det er ikke så slemt at lave installation i et skib / båd, der er bare lige nogle regler man skal holde sig stramt til, og det er fra start til slut, de kommer her.- ALT installation laves uden strøm tilsluttet, altså demonter dit batteri inden du starter noget elarbejde.
 -Sæt gerne en sikring på dit batteri, helst på både plus og minus.
 Nu til arbejdet...........
 - Vælg nogle føringsveje, og hold dem ( også bag instrument panelet)
 - Lav et skillepunkt, hvor kablerne stopper (læs yder-isoleringen) og herfra føres de enkelte ledninger videre til den komponent hvor de skal monteres, Husk også her at følge de nøje planlagte kabelveje / ledningsveje.
 - GLEM alt om spade-kabelsko, ALT SKAL skrues sammen.
 - Smid loddekolben i affaldsspanden, en stiv ledning knækker meget før en ledning der er rå.
 - Afslut så vidt muligt alle ledningsender i skrueterminaler, eller kabelsko med øje, så kan de ikke falde fra hinanden.
 - Hvis der ikke kan undgåes stik, så sæt en eller flere strips rundt om stikket, så det ikke kan falde fra hinanden.
 - Brug gerne skrueterminaler som 'indgang' til et intrument panel, og herfra fordeles til komponenterne i panelet.
 - Hvis der er mulighed for det, så sprøjt alle forbindelser med el-isol, når installationen er færdig og afprøvet grundigt, dog ikke ind i kontakter og instrumenter.
 - Sæt sikringer på ALT.
 Hvis du har en stålbåd, SKAL alt installation laves som 2-polet, så man undgår jordfejl.
 
 HUSK, 12 og 24 volt er mindst lige så farlig som 230V, så leg ikke med det, og lav ingen kortslutninger, da et batteri kan ødelægge rigtig meget hvis det eksploderer, og det kan give syre i øjne og på huden, så PAS GODT PÅ JER SELV
 
 God arbejdslyst
 mvh
 Skibselektrikeren fra Vestkysten
 
			
			
			
			
				  |  
	
	| 
			
			 
			
				05-02-2012, 10:34
			
			
			
		 |  
	|  |  
	
	| 
                  
		@MaylandHvorfor sikring på både plus og minus, på batteriet, det giver da ikke rigtig meningfor mig.
 Eller hvad er forklaringen?
 
 mvh jens
 |  
	
	| 
			
			 
			
				05-02-2012, 14:21
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 Bopæl: Esbjerg 
						Indlæg: 57
					      |  |  
	
	| 
                  
		Jens.Som jeg skriver i mit indlæg, så er det meget vigtigt på stålbåde, da man kan få en kortslutning fra enten plus eller minus til skroget, og den elektriske afledning giver tæring på skroget som den ene og sekundære ting, men endnu værre, hvis f.eks minus er til stel og der kommer en kortslutning mellem plus og stel, så er begge sikret, og der sker så ikke den store skade, men normalt kun at sikringerne sprænger, og der sker så ikke større skader på udstyr eller båd.
 Det er normalt at man ALTID laver 2 polet installation i både, dog må jeg sige at jeg ved mere om større fartøjer end om lystbåde, med hensyn til sikring af installationen.
 
				__________________Mit liv... Mine regler.....
 
 Askeladden 505 FreeStyle 2000
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-02-2012, 08:55
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 Bopæl: Esbjerg 
						Indlæg: 57
					      |  |  
	
	| 
                  
		Der findes en meget lille fin bog i lommeformat, der hedder 'El Ombord' der er alle guldklumperne.køb eller lån den, så ved i alle MEGET mere om el i vores både..
 Heri står også hvorfor man skal glemme sin loddekolbe, så det er ikke bare noget jeg har fundet på.....
 
 mvh
 Erik
 
				__________________Mit liv... Mine regler.....
 
 Askeladden 505 FreeStyle 2000
 
				 Sidst redigeret af Mayland; 11-02-2012 kl. 09:47.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				11-02-2012, 12:14
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Esbjerg 
						Indlæg: 76
					      |  |  
	
	| 
                  
		Det giver altså ingen mening det du skriver. Hvis minus er lagt til stel og der sker en kortslutning mellem plus og stel, vil der ikke løbe nogen strøm gennem den sikring du vil sætte på minus ledningen, medmindre du sætter sikringen på selve stelforbindelsen. Når du nævner 2-polet installation, er det så stadig 12 -24V du tænker på? Det jeg kender til 2-polet installation er at man afbryder begge poler, men ikke at man sikrer begge poler .... 
				__________________  
Bayliner 2855, årg. 2001 
Mercruiser 7.4 MPI V8 310 hk 
Bravo III
 
Tidligere båd: 
Maxum 2100 SC årg. 1999 
Mercruiser 5.0 V8 220 hk 
AlphaOne GenII 1.62R
			
				 Sidst redigeret af Abjo; 11-02-2012 kl. 12:20.
 |  
	
	| 
			
			 
			
				13-02-2012, 09:43
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jan 2009 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 863
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by Mayland  - Lav et skillepunkt, hvor kablerne stopper (læs yder-isoleringen) og herfra føres de enkelte ledninger videre til den komponent hvor de skal monteres, Husk også her at følge de nøje planlagte kabelveje / ledningsveje.- Afslut så vidt muligt alle ledningsender i skrueterminaler, eller kabelsko med øje, så kan de ikke falde fra hinanden.
 - Brug gerne skrueterminaler som 'indgang' til et intrument panel, og herfra fordeles til komponenterne i panelet.
 |  Jeg er lidt interesseret i at se nogle eksempler på de ting du skriver. Kan du vise noget omkring de skrueterminaler og skillepunkter?
 
Hos mig kører kablet fra batteriet op til sikringspanelet i instrumentbrættet. Det er sådan et hvor der sidder 6 kontakter med automatsikringer.
				__________________Sea Ray 220 Sundancer
 Mercruiser 5.0 MPI 260HK
 Alpha One gen. II
 |  
	
	| 
			
			 
			
				13-02-2012, 19:19
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Dec 2009 Bopæl: Esbjerg 
						Indlæg: 57
					      |  |  
	
	| 
                  
		Som skrevet tidligere, så arbejder jeg mest i større skibe, da det er mit job, og jeg må indrømme, at jeg ikke går rundt og tager billeder af det job jeg udfører, det er jo et levebrød som så meget andet.Når  jeg angiver skrueterminaler til alle forbindelser, så er det som også skrevet, at spadesko og den slags bliver løse med tiden, så derfor skruer vi ALT sammen, og loddekolben er skrottet, den er til elektronik og ikke installation.
 Skillepunket er der hvor vi slutter kablets yderisolering, da vi fører alt i kabler, med flere leder, og for at få det pænt, afsluttes den yderste isolering samme sted i pulten, for alle kabler.
 Herfra føres de enkelte ledere rundt til de steder hvor de skal forbindes, men meget ordnet, altså i absolutte vinkelrette linier, for ALLE ledninger, og til sidst syes eller stripses det hele sammen til pæne bundter..
 For at få plus og minus fra batteri til afbryderpanel, ville jeg fører et kraftigt sæt ledere frem til panelet, og herfra dele det ud til de forbrugere der skal have spænding (volt), de to kraftige ledere kan feks afsluttes i et par rækkeklemmer eller et par små kobberskinner, og herfra deles ud til de steder hvor det skal bruges.
 
 Håber ovenstående giver lidt mere forståelse, men det er svært at skrive hvad jeg mener, da jeg jo er vant til bare at gøre det, og ikke sige ensige skrive om det.
 
 mvh
 Erik
 
				__________________Mit liv... Mine regler.....
 
 Askeladden 505 FreeStyle 2000
 |  
	
	| 
			
			 
			
				16-02-2012, 19:38
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 Bopæl: Nordsjælland 
						Indlæg: 935
					      |  |  
	
	| 
                  
		
	Citér: 
	
		| 
					Originally Posted by MortenBP  Mangler I et multimeter til at måle spænding, styrke og forbindelser med, så kan sådan et købes i Kina og fragtes hjem i jeres postkasse for ca. 30 kr:http://www.buyincoins.com/details/ne...duct-7332.html 
Har selv lige fået et leveret. Så en helt magen til i et eller andet katalog her hjemme til 3-4 gange prisen. Tjek også deres nyeste mode til lillemor ;-) |  
Det vil jeg gerne lige kommentere, jeg har nu flere gange set billige måleinstrumenter Sprænge i luften, i bogstavligste forstand, det er heller ikke særlige præcise! 
 
Jeg ville heller bruge penge til et ordenligt. da det direkte kan være farligt at bruge, jeg sad og måle på en 400V. vaskemaskine, hvor efter jeg kortsluttede gennem instrumentet som resulteret i at det smeltede indvendigt, og ned læge en køkken i en restaurant i åbnings tiden, da jeg havde lånt sådan en "billigt" et.!
 
Så jeg kan kun råde folk at til at købe en ordenligt,!
				__________________ 
				Seamaster 33 classic 1999 Diemax 6-260 
Kawasaki 750SX jetski 1992 
Glastron CVX 20 1976 5,7 liters V8 300hk årgan 1997 
Shakespeare 13' 6"V sportmann 130hk yamaha V4"GO FAST" 
Tidliger både, 
Shakespeare shadow 16 årgang 1977 3,0 mercruiser 
Glastron ssv 164 3,0 LX mercruiser 
Suzumar 260 med en 9,9 johnson 
Suzumar 300 med en 15hk Honda
Powermarine.dk
Powermarine-shop.dk 
20 43 99 58
			 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,211 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, Marionbar |  |