Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 153
0 medlemmer og 153 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 23-12-2011, 06:56
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lindegaard Se indlæg
har næsten svært ved at se hvor en aftrækker skulle placeres.. men der er da absolut ikke utænkeligt at det er der skal til...
forsøger i juledagene med lidt varme fra pistolen og så en træklods ;-)
skal man bare varme lige omkring skruen??
Tror ikke lidt varme hjælper. En skrue har en stor masse og er af bronze, så den leder varmen godt, også væk. Jeg gør gerne det at jeg tager to store mukkerter. Den ene placere jeg på skruen omkring akselkonussen så plan som muligt og den anden slår jeg uden på mukkerten. Det kræver et par gode klap med hammeren, men det plejer at hjælpe. Det kan godt lave mærker så pas på.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 23-12-2011, 09:32
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Tror ikke lidt varme hjælper. En skrue har en stor masse og er af bronze, så den leder varmen godt, også væk. Jeg gør gerne det at jeg tager to store mukkerter. Den ene placere jeg på skruen omkring akselkonussen så plan som muligt og den anden slår jeg uden på mukkerten. Det kræver et par gode klap med hammeren, men det plejer at hjælpe. Det kan godt lave mærker så pas på.
Plejer de virkelig at sidde så godt fast?
Det lyder vildt at der skal muggert til for at få dem af.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 23-12-2011, 09:54
Softice's Avatar
Softice Softice er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
Billeder: 5
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Plejer de virkelig at sidde så godt fast?
Det lyder vildt at der skal muggert til for at få dem af.
Mine har sat godt fast de gange jeg har prøvet. Nu er det jo ikke sådan du skal hamre løs med muggerten kun et par gode velplaceret dap. Hvis man varmer skruen godt op med en brænder kommer den nok hurtigere af.Jeg prøvede at varme min skrue op med en varmepistol og efter en time var den stadig kun håndlun. Jeg gik over til min nabo der er smed og lånte en god solid brænder og fik den varmet godt op. 2 slag med en muggert som beskrevet tidligere så var den af. Man kan også købe sig en aftrækker med hammer, men stadig varme er gud, da den sidder på en konus.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643

Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.

Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.

Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.

14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 23-12-2011, 11:02
Lindegaard Lindegaard er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Softice Se indlæg
Mine har sat godt fast de gange jeg har prøvet. Nu er det jo ikke sådan du skal hamre løs med muggerten kun et par gode velplaceret dap. Hvis man varmer skruen godt op med en brænder kommer den nok hurtigere af.Jeg prøvede at varme min skrue op med en varmepistol og efter en time var den stadig kun håndlun. Jeg gik over til min nabo der er smed og lånte en god solid brænder og fik den varmet godt op. 2 slag med en muggert som beskrevet tidligere så var den af. Man kan også købe sig en aftrækker med hammer, men stadig varme er gud, da den sidder på en konus.
det lyder til at det er et større projekt jeg har givet mig i lag med... det positive er, at kan jeg ikke bare trække den af,så kan en evt. tyv heller ikke, uden at være i besiddelse af det rette værktøj... he he og en klaphammer...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).

Sidst redigeret af Lindegaard; 23-12-2011 kl. 11:32.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 27-12-2011, 12:02
hammerholt's Avatar
hammerholt hammerholt er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 9370
Indlæg: 135
Billeder: 7
Unhappy

Ikke for at virke negativ. . . . . . . tyven tager altså skruen med en vinkelsliber, så din aksel bliver lidt kortere.
Jeg har fulgt med på denne tråd, for jeg vil også gene have afmonteret min skrue, dels for at undgå tyveri og dels for at få den højglanspoleret.
Held med dit forehavende, jeg håber du beskriver resultatet her.

/Ole
__________________
Jeanneau Merry Fisher 925
Yanmar BY6 260
Besøg vores havn på:
http://www.hou-havn.dk
Reply With Quote
  #6  
Gammel 27-12-2011, 12:45
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by hammerholt Se indlæg
Ikke for at virke negativ. . . . . . . tyven tager altså skruen med en vinkelsliber, så din aksel bliver lidt kortere.
Jeg har fulgt med på denne tråd, for jeg vil også gene have afmonteret min skrue, dels for at undgå tyveri og dels for at få den højglanspoleret.
Held med dit forehavende, jeg håber du beskriver resultatet her.

/Ole
Det er meget sjældent at opleve de løber med propellen fra en fastaksel installation.
De fleste fastpropeller er speciel tilpasset netop den ene båd.
de fleste er varmet på og der skal bruges aftrækker.
roret skal næsten altid afmonteres for at få propellen af.

der er ingen med fastaksel her i havnen der afmonterer propellen når båden er på land, men alle med drev gør.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #7  
Gammel 27-12-2011, 12:54
Norvik20"'s Avatar
Norvik20" Norvik20" er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: 8860 Ulstrup
Indlæg: 381
Billeder: 90
For at indgyde Lindegaard lidt positivitet, så havde jeg min skrue af i foråret, og det gik som en leg.

Først kunne jeg ikke få den af, så varmede jeg, efter råd, skruen let op omkring akslen, og så smuttede den næsten af, af sig selv.
Roret skulle ikke af, det var nok at dreje det til siden.

God fornøjelse.
__________________
Norvik 20"
Vetus Diesel 3Cyl, 22Hk
Fast skrueaksel
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,594
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, evelynus10
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:51.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden