|
|
 |

04-11-2008, 11:54
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hvor lang tid kørte motoren 5 eller 10 min.. For kørte den kun 5min kan det være at den ikke blev helt drift varm - er det ikke omkring de 71gr. at termostaten åbner helt.? og hvis den ikke har været helt åbne er der risiko for at kølervæsken ikke er kommet helt rundt.
Jeg tror nu at det er gjort helt okay med hensyn til kølervæsken, men prøv da lige at fjerne en af de små dræn? hvilket et af drænen det skal være ved jeg ikke.? Det kan være at de er nogle kyndige herinde som ved det?
Jeg skal ikke gøre mig til dommer på det med "fogging" af en EFI/MPI'er.. Jeg har ikke hørt om noget der er gået galt for dem som har gjort det, jeg har kun læst om det. Jeg ved at de ikke kan "kvæles" som en karburator, og er ikke i tvivl om at det kan skade sensorerne og luftmængdemåleren at der bliver sprøjtet en oliehinde på, men hvad der kunne ske ved jeg ikke.? Værste fald er det vel "blot" en uren gang, og nogle nye sensore/luftmængdemåler?
PS - husk lige på at jeg nok er det længste man kan komme en ekspert på vinterkonserveringsområde.. Jeg har dog læst en hel del litteratur inden for området 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

04-11-2008, 12:51
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Jeg tror det er OK med fogging oil igennem indsugningen på en 4,3 liters MPI da den har lodret stående spjældhus, men det er ikke noget jeg er ekspert i.
Jeg tror ikke at der er luftmængdemåler på. Mercruiser bruger normalt map sensorer.
|

04-11-2008, 12:56
|
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Hvor lang tid kørte motoren 5 eller 10 min.. For kørte den kun 5min kan det være at den ikke blev helt drift varm - er det ikke omkring de 71gr. at termostaten åbner helt.? og hvis den ikke har været helt åbne er der risiko for at kølervæsken ikke er kommet helt rundt.
Jeg tror nu at det er gjort helt okay med hensyn til kølervæsken, men prøv da lige at fjerne en af de små dræn? hvilket et af drænen det skal være ved jeg ikke.? Det kan være at de er nogle kyndige herinde som ved det?
Jeg skal ikke gøre mig til dommer på det med "fogging" af en EFI/MPI'er.. Jeg har ikke hørt om noget der er gået galt for dem som har gjort det, jeg har kun læst om det. Jeg ved at de ikke kan "kvæles" som en karburator, og er ikke i tvivl om at det kan skade sensorerne og luftmængdemåleren at der bliver sprøjtet en oliehinde på, men hvad der kunne ske ved jeg ikke.? Værste fald er det vel "blot" en uren gang, og nogle nye sensore/luftmængdemåler?
PS - husk lige på at jeg nok er det længste man kan komme en ekspert på vinterkonserveringsområde.. Jeg har dog læst en hel del litteratur inden for området 
|
Som altid hurtige og nyttige svar
Jeg vil tro motoren kørte 10min med ferskvand hvorefter jeg slukkede. en halv time senere startede jeg motoren igen med ferskvand, og lod den køre 5 min før der kom frostvæske på, så den burde være varm. men jeg må lige tjekke med de dræn. Men Temp mener jeg stod på omkring 160F som er 71 grader C.
Nej for jeg oplevede det samme at motoren ikke blev kvalt, men bare begyndte at gå urent og ryge helt vildt. Da der var 1/4 tilbage i dåsen, tænkte jeg det måtte være nok, der skulle jo også være lidt til at putte i cylindrene (ved tændrørene). Men jeg pillede gaskablet af så jeg kunne åbne for spjældet og sprøjte olien ned ellers står det helt lukket i tomgang.
Motoren er helt ny og gået 20 timer eller lige under, så der skal skiftes olie oliefilter, bensinfilter, drevolie osv. Men tænkte det kunne jeg ligeså godt gøre til foråret. (det hele er dog købt.
Nicolas
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
Sidst redigeret af NarkoKrig; 04-11-2008 kl. 15:19.
Begrundelse: Indlagt staveplade
|

05-11-2008, 11:24
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Det skal helt sikkert nok gå..
Det bliver dog spændende at se om den olie i indsugning har betydet noget, for hvis den ikke har er den fremgangsmåde noget nemmere end en ekstern tank/olie i benzinfilteret osv osv... 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

05-11-2008, 12:42
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Det skal helt sikkert nok gå..
Det bliver dog spændende at se om den olie i indsugning har betydet noget, for hvis den ikke har er den fremgangsmåde noget nemmere end en ekstern tank/olie i benzinfilteret osv osv... 
|
På de fleste big blocks har du vandret spjældhus og der foretrækker jeg Mercury's tank/olie metode. Ellers kan der ligge en del konserveringsolie som ligger og søbber rundt i indsugningsplenum delen (måske kaldes det hele spjældhus på dansk ?) og jeg tror at det skal forstøves godt så det bliver suget med ind på en fornuftig måde. Jeg tror at årsagen til at Mercury anbefaler metoden er jo at de har set faktiske problemer hos nogle bådejere (sikkert meget få), og derfor har de lavet en mere fool proof metode.
Anyway Lars fordi man slipper afsted med at gøre noget som ikke er anbefalet 1 gang er det jo ikke sikkert at det altid virker.
Det er lidt ligesom med at skifte til ethanolholdig E10 benzin. De fleste (måske 98%) kan skifte uden problemer, men hvad med de tilbageværende 2 procent som får problemer ?
Iøvrigt er tank/olie løsningen normalt nem, men åbenbart ikke på din ?
Sidst redigeret af BrianL; 05-11-2008 kl. 14:22.
Begrundelse: du rettet til man da jeg ikke tænkte på Lars T :)
|

05-11-2008, 13:41
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Brian - jeg er ikke helt med på hvad du mener? 
Jeg har da netop gjort som de anbefaler?
Mercury anbefaler netop ikke metode med at sprøjte konserveringsolie ind i indsugningen på en EFI/MPI motor.
Jeg tror gerne at metoden med den eksterne tank er utrolig nem, når forudsætningerne (fittings) er iorden  Både på min og på 7.4'eren var det umiddelbart ikke muligt. Jeg er sikker på at en kyndig mekaniker nok kunne have fikset det, men jeg turde ikke at vriste benzinslangerne af  
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

05-11-2008, 13:54
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Brian - jeg er ikke helt med på hvad du mener? 
Jeg har da netop gjort som de anbefaler?
|
Jeg tænkte ikke på dig Lars, og jeg mente nok "man" i stedet for du i mit forrige indlæg. Det retter jeg lige.
Jeg hentyder bare til dit indlæg nummer 6 hvor det ser ud til at du vil drage en konklusion baseret på et enkelt stående tilfælde, og siger at fordi det virker for en betyder det ikke at det virker for alle.
|

05-11-2008, 14:03
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Nåå sorry - blev helt bekymret..!!
Springer blokken vinteren over. så har både du og Esben mig på nakken ,da jeg jo næsten har fulgte jeres vejledninger til punkt og prikke    og nej gider ikke høre om motorolie
Rigtig nok at man ikke kan drage nogen konklusion udfra Narkokrig's tilfælde, men det ville i hvert fald være lidt nemmere  Men anyways jeg regner med at få lavet mine fittings så den med den ekstern tank kommer til at virke  , man burde jo kunne få lavet noget simpelt 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,227
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, VictorJek |
|