|
 |

04-10-2011, 21:26
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Vi var 3 både der tog turen fra Aalborg til Løgstør,
Ja.. Jeg må sige det samme, der var en del sejlbåde der ikke hilste og ombord på en enkelt blev der vist røv til motorbåden bag os.
Jeg ved sgu ikke hvad det er for en mentalitet, måske er det frustrerende at der ikke var en vind der rørte sig lørdag. 
Normalt synes jeg ellers at de fleste hilser pænt.
Jeg måtte vige tre gange for sejlbåde for motor der ikke kendte deres vigeregler eller bare i almindelig ligegyldighed holdte kurs i forkerte side af renden så jeg enten skulle sejle på grund eller vige mod bagbord og krydse deres kurs. Det blev selvfølgelig gjort hurtigt og sikkert, men desværre gav en fart på ca 14 knob en stor hækbølge 
Dem der vinker med lukket hånd, Har ikke gjort søklar!!!!
En enkelt speedbåd på ca21 fod var dog også på en krydsende kurs vest for egholm søndag eftermiddag, Han anede tydeligvis intet om hvordan han skulle forholde sig, så han blev på kursen og vi måtte vige.
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
|

04-10-2011, 21:44
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
|
|
Ja ja Strøyer, så er der intet nyt under solen fra den front!  Alt er jo ved det gamle....
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
Skibsbyggeren.
Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
XPE 4950
|

04-10-2011, 21:54
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: nordjylland
Indlæg: 1,949
|
|
Ja men "røde anne" laver en federe hækbølge
 .
__________________
Coronet 31 aft cabin.
1975
Perkins ht6.354m 145 HK.
Fast skrueaksel.
Aquaquick 2,35m. RIB. 2009
M. styrepult.
Tohatsu 15 HK. 2-takt 2012
Tidligere båd.
Century Mirada 270 XL 1990
Volvo Penta 570A 275 HK.
Volvo Penta Dp290A.
Tidligere båd.
Fletcher arrowflyte bravo
Mercury 115hk. 6 cyl inline.
"tower of power"
Sidst redigeret af Strøyer; 04-10-2011 kl. 22:00.
|

04-10-2011, 22:04
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

05-10-2011, 07:44
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2011
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 70
|
|
Jeg har nøjagtigt samme erfaring som Goffy, når vi sejler langsomt hilser alle. Når vi planer, reduceres antallet kraftigt.
Jeg er selv opvokset med sejl, men dengang var der knap så meget snobberi, som jeg oplever idag, fra sejlbådsejere.
Os der sejler motorbåd er altså ikke helt så fine..... Så ved I det!
|

05-10-2011, 08:16
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Herning
Indlæg: 15
|
|
Jeg kan da lige nævne at vi ikke planede, men sejlede ca 6-7 knob.
Når man planer når man ikke at se de bøjer....errr sejlbåde der kommer lige så langsom forbi 
Men det kan undre mig man synes man er for fin til at hilse.
De er jo ikke selv for fin til at bruge motor i havn, og vi kan pludselig bruges hvis de er gået på grund eller lign.
Lad os få nogle sejlbåds kommentarer herind, hvorfor er det motorbådene er så forhadt?
|

05-10-2011, 09:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Til dels vil jeg give sejlbådsfolket ret. Der er uforskammet mange årlige motorbådsfolk, som slet ikke tager hensyn til andre under deres sejlads. Oplevelser jeg har prøvet f.eks. når jeg har fisket i Øresund eller tøffet stille og roligt afsted - det sker ind imellem, at en motorbåd med stor hækbølge lige skal "markere" sig f.eks. ved at sejle alt for tæt på dem der ligger stille eller sejler for langsom fart.
Jeg lærte meget tidligt, at sejlads skal foregå under hensynstagen til andre sejlere - vi sejlede motorbåd med marchfart på 8 knob, og har så vidt jeg husker aldrig haft kontroverser med andre sejlere, og altid holdt en respekteret afstand til andre sejlere f.eks. sejlbåde.
For en del år siden skulle jeg påfylde benzin på båden ud for Helsingør Nordhavn. Vandet var havblik og bagfra kom en 40 fods motorbåd ( det viste sig senere at være en båd fra Hornbæk Havn ) for fuld fart. Motorbåden tog slet ikke farten af og sejlede provokerende tæt på mig - I kan så forestille jer, hvordan min lille båd gynger når en 40 fods motorbåd passere med 30 knob, hvor jeg kunne se, hvilken øl skipperen ombord indhalerede.... 
Hvis samme person gang på gang sejler på samme måde, kan jeg faktisk godt forstå mange sejlbådsfolk antiparti imod motorbådsfolket.
Tag en tur i Københavns Havn. Her er der max. 6 knob hastighed og mange blandede fartøjer. Det er meget tit, at jeg har oplevet store motorbåde, speedbåde mv., der sejler en alt for høj fart.
Bevares, man skal ikke sætte alle i samme bås, men jeg tror mange motorbådsfolk skal kigge på eget sejlmønster, inden de peger fingre af andre.....
__________________
Chi non risica, non rosica
|

05-10-2011, 10:56
|
 |
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Aalborg
Indlæg: 399
|
|
Det har du ret i, Strøyer. Det fik vi desværre konstateret ved selvsyn i sommer, da de to sejlbåde ikke ville vige til styrbord i renden, selvom de gik for motor - så valget mellem en grundstødning kontra et par sejlbåde som fik en hækbølge at mærke, var ikke svært... Men jeg tror desværre bare ikke at de "lærte lektien"...
Det er desværre en udbredt opfattelse at det er ok, at placere sig i "den gale side" i de snævre løb og render i bla. Limfjorden.
Det kan virke som en generalisering, men det sker desværre alt for ofte.
Med hensyn til motorbåde, er det desværre også rigtigt, at det kniber gevaldigt med at overholde de lave hastigheder i havne.
Det blev konstateret ved selvsyn i sidste uge under bådoptagning, da en nysgerrig "lige skulle slå et sving forbi" med 30-40 cm. til følge.
 ...  ... 
__________________
"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
Skibsbyggeren.
Albin 25
Albin AD 21 udskiftet til Solé Mini 32
Powles 36 Fly
2 x Ford Sabre C 212, som skrevet står, med faste aksler !
Valliant 250 RIB, 5 HK Mercury.
XPE 4950
Sidst redigeret af Skibsbyggeren.; 05-10-2011 kl. 11:03.
|

05-10-2011, 12:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: København
Indlæg: 624
|
|
Jeg hilser altid tydeligt. Det er den eneste måde, at vise overskud på - og sprede glæde. Det lærte jeg allerede som motorcyklist.
Jeg er fuldstændig ligeglad med, om de andre sover, rister hash, viser fuck-finger, viser bar røv, spytter eller har sex på dækket.
Jeg vil have, at de tænker "Han har set os, han har overskud, han er imødekommende for os - og han siger nej tak til aggressiv macho opførsel, der til sidst ender med tragedie eller manglende nød-hjælp".
Hvis de har begge arme i vejret, er det naturligvis et nødsignal og kræver et besøg også. Det gælder også, hvis både ligger mistænkeligt stille et øde sted. Jeg har reddet flere både til dato - og sejlet deres utilfredse gaster til land.
|

05-10-2011, 12:59
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Herning
Indlæg: 15
|
|
Fletcher: det var en ret mange ting du tror et enkelt vink kan kurrere
Jeg er ikke ude på alle _skal_ hilse, men at kigge direkte på folk og man begynder at vinke og de så drejer hovedet og aldrig ser tilbage, det virker næsten som en fuck finger.
Og så længe sejlbåde har tænkt sig den nedladende opførsel så bliver kløften mellem dem og motorbåde bare endnu større. Og ja der bliver sejlet for stærkt i mange havne, og jeg har også set det fra sejlbåde der bare kommer væltende ind.
Appropos at ligge sig i den forkert side så var det ret konsekvent at alle sejlbåde (for motor) på vej væk fra ålborg ned mod løgstør ligger sig i den fokerte side.
|

05-10-2011, 13:56
|
|
Jeg synes at langt de fleste hilser pænt tilbage.
Når det sker at nogle drejer hovedet væk ( og det hænder og ja altid sejlbåde ), så vedbliver jeg bare med at holde blikket fast på dem, for de kan aldrig lade være med lige at tjekke....Og når de så tjekker, så hilser jeg altid igen, og der er det endnu ikke sket at de så ikke har hilst tilbage, omend modvilligt....
Egentlig er jeg fuldstændig ligeglad med om folk hilser tilbage, set fra min båd af, så er det dem der har et problem og ikke mig.
Jeg sejler så hensynsfuldt som jeg overhovedet kan i de forskellige situationer, og orker ikke at hidse mig op på andre når jeg er på vandet. Jeg har jo fri, og vil gerne bare nyde det....
Vi har i Kolding fjord en snæver ind/ud sejling og der er altid en del trafik, der skal man lige være lidt opmærksom og tage ekstra hensyn. Desværre ser jeg ganske ofte både mindre speedbåde, men også store motorbåde som flyver igennem med 20 knob+, det synes jeg er ganske utilbørligt, og det er stort set eneste tidspunkt andre både kan irritere mig....
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,026
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, TeganKelly |
|