|
 |

27-07-2011, 08:22
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Kig i Sverige, Tyskland eller Schweiz efter båd som har sejlet i ferskvand.... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|

27-07-2011, 10:09
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Kig i Sverige, Tyskland eller Schweiz efter båd som har sejlet i ferskvand.... 
|
Eller England og Holland, hvor der sejler mange kanal-både. Og husk at Schweiz ikke er EU-land. Det kan betyde noget for momsen.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

27-07-2011, 12:59
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Eller England og Holland, hvor der sejler mange kanal-både. Og husk at Schweiz ikke er EU-land. Det kan betyde noget for momsen.
|
Helt enig.
Søgningen bør starte efter en decideret "kanal-båd".
Momsen er selvfølgelig værd at have med i sine overvejelser, hvis der handles udenfor EU.
CE godkendelse kender vi snart alle til... 
__________________
Chi non risica, non rosica
|

27-07-2011, 20:10
|
|
Tak JLI for erfarings delingen.
Personligt synes jeg at det må være træls, ikke at kunne sejle imellem 8 og 22 knob, det virker sådan enten eller.....
Gælder det lige ledes de andre mærker af denne type ??
De andre både jeg har haft er alle købt syd for grænsen, jeg har ingen intentioner om at det skal stoppe....
Grunden til kanalbåd er det drevet ??
For selvom udvalget begrænses en del så vil jeg stadig foretrække fast skrueaksel og diesel....
Lige nu ligger vi i Haderslev havn ved siden af en Wellcraft Gran Sport, som er hentet på Gran Canaria for 4 år siden. Den er stor og knap 4 mtr. bred, og indretningen er lige det vi kigger efter....
Men han siger at de sagtens kan sejle og ligge pænt i vandet ved alle hastigheder. Om det er fordi at den er så bred, det ved jeg så ikke....
Men uanset så skal Wiking'en sælges først, 3 både er nok at spænde buen for meget.... 
|

27-07-2011, 21:10
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Tak JLI for erfarings delingen.
Personligt synes jeg at det må være træls, ikke at kunne sejle imellem 8 og 22 knob, det virker sådan enten eller.....
Gælder det lige ledes de andre mærker af denne type ??
De andre både jeg har haft er alle købt syd for grænsen, jeg har ingen intentioner om at det skal stoppe....
Grunden til kanalbåd er det drevet ??
For selvom udvalget begrænses en del så vil jeg stadig foretrække fast skrueaksel og diesel....
Lige nu ligger vi i Haderslev havn ved siden af en Wellcraft Gran Sport, som er hentet på Gran Canaria for 4 år siden. Den er stor og knap 4 mtr. bred, og indretningen er lige det vi kigger efter....
Men han siger at de sagtens kan sejle og ligge pænt i vandet ved alle hastigheder. Om det er fordi at den er så bred, det ved jeg så ikke....
Men uanset så skal Wiking'en sælges først, 3 både er nok at spænde buen for meget.... 
|
Jeg synes I skal købe en Wiking - det er og bliver den fedeste. Du ved jeg er vild med den båd 
Nej, kanalbåde er ikke specielt udstyret med drev. Hold I bare fast i den faste skrueaksel og dieselmotoren. Jeg nævner kanalbådene, fordi det jo netop er ferskvand. Og i virkeligheden er der ikke noget specielt ved en kanalbåd. Det er bare en båd der tilfældigvis har sejlet på kanalerne. Da jeg selv kiggede stødte jeg da på mange halvplanere, der sejlede i søer eller i kanaler i Tyskland, Holland og England. Og jeg mener I stadig bør gå en efter en halvplanende båd. Med mindre at I er sikre på, at I aldrig får brug for at sejlere mere end ca. 10 kn. Så kan I nemlig også gå efter rene deplacementsbåde. Det med farten og hvilke intervaller og cruising fart bådene sejler med, er bestemt af skrogtypen, længden og motorkraften sådan cirka. Generelt er det således:
Deplacementsbåde: Det er dem med køl. De planer overhovedet ikke. De skærer igennem vandet. Pga. nogle fysiske love omkring bådens længde og de bølger båden danner, kan denne bådtype som tommelfingerregel max. sejle sin egen længde i knob. Der findes en finere formel, men tommelfingerreglen kan bruges. Sejlbåde, motorsejlere og nogle rene motorbåde hører til denne kategori.
Helplanende både: Ingen køl og masser af motorkraft gør at båden skyder op af vandet når farten bliver stor nok. Dvs. den skærer sig ikke gennem vandet men planer ovenpå vandet. Når der skrives at man enten sejler med 8 kn eller 22 kn er det fordi man ved 8 kn stadig sejler som en deplacementsbåd. Man har ikke brudt bølgesystemet og planer ikke. Dette er nogenlunde OK i en planende båd, men båden vil ikke sejle ligeså stabilt som en båd med køl. Man skal hele tiden korrigere og det må du næsten kunne huske fra Pumaen. Cruising ved 22 kn er nok den fart der er den roligste ved planing. Alt imellem er noget hø da båden her forsøger at komme op at plane. Du hiver en kæmpe bølge og båden vil stå med snuden højt oppe og røven langt nede. I min kan jeg godt nok plane ved lidt lavere fart end 20-22 kn, men den ligger ikke ligeså godt i vandet. De fleste af de Sea Ray, Baylinere m.m. jeg kan komme i tanke om er helplanende, og vil nok følge det mønster jeg har beskrevet. Jeg har ikke erfaring med de store helplanende både, og det kan være de pga. vægten opfører sig anderledes end dem jeg kender. Dvs. kommer du op i 28+ fod kan det måske være anderledes. Du må høre nogle af dem der har den erfaring.
Halvplanende både: Har måske en lille køl og er kendetegnet ved at have en anden måde at bryde planingstersklen på. Det er sådan en du har og sådan en jeg havde, da jeg havde Nordic'en. De ligger fint ved deplacementsfart og som det helt store sus, ligger de også fint i det attraktive interval mellem 10 og 20 kn. Det gør den helplanende bare ikke og det vil du kunne mærke. Til gengæld kommer de aldrig op i fuld plan og du vil ikke få samme topfart som de helplanende og egentlig mener jeg også at effektiviteten (brændstof, fart) ikke er på højde med de helplanende. Hvis du vil have OK sejlegenskaber ved alle hastigheder og gerne vil kunne komme hurtigt frem ved festlige lejligheder, er den halvplanende et godt bud. Men hør lige dem med de store helplanere omkring sejlegenskaber ved de forskellige hastigheder.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

28-07-2011, 18:48
|
Amøbe - tæt på vandet
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2011
Bopæl: Herning
Indlæg: 15
|
|
Citér:
Originally Posted by Ulman
Eller England og Holland, hvor der sejler mange kanal-både. Og husk at Schweiz ikke er EU-land. Det kan betyde noget for momsen.
|
Findes der sider hvor man nemt kan søge efter disse både i udlandet?
Og hvad med moms, import osv osv hvad er reglerne der?
|

29-07-2011, 08:13
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: København
Indlæg: 114
|
|
Citér:
Originally Posted by Mikael
Findes der sider hvor man nemt kan søge efter disse både i udlandet?
Og hvad med moms, import osv osv hvad er reglerne der?
|
Så længe du holder dig indenfor EU så skal du ikke tænke på moms eller andre afgifter.
__________________
Lars
Båd: Maxum 1900 SC2
Motor: Mercruiser 4,3 MPI
Drev: Alpha one gen II
|

29-07-2011, 09:25
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,170
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, EstellaWis |
|