| 
				
				» Online brugere: 378 | 
			 
		
		
			
				
| 0 medlemmer og 378 gæster | 
	 
	
		| No Medlemmer online | 
	 
	
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. | 
 
			
		
	 
 
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-07-2011, 11:36
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 
					Bopæl: Køge 
					
					
						Indlæg: 378
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				langt eller kort ben
			 
			 
			
		
		
                  
		er der en der vil forsøge at forklare en uvidende om forskellen i et langt eller kort ben på en påhængsmotor... ?? tror jeg fatter det som længden, og hvad så.. er det ikke ligegyldigt ?? nej for et eller andet steds så jeg en gummibåd til salg, hvor der stod til kort ben ?? og fatter ikke og en fis he he 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Birchwood TS 37, 1988. 
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011) 
1 x Mercruiser 180 Hk  
(Samme blok de er bygget over).
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-07-2011, 14:08
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Øst-Sjælland 
					
					
						Indlæg: 1,861
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		hej du. 
Til gummibåde skal motoren være med kort ben. Med Langtben vil det sprøjte meget omme bag ved og den vil presse hele båden igennem vandet. ( rigtig dårlige sejlegenskaber ).
 
Så til din kommende lille tender båd: KORT BEN    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Livsglad vandsportsaktivist   
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
 www.shipcare.dk - følg os også på facebook   
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-07-2011, 15:04
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: May 2009 
					Bopæl: Bramming 
					
					
						Indlæg: 772
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg prøvede med en motor med kort ben til min HN gummiand og der kom propellen ikke ned i vandet selv med 2 børn i den. Derfor vil jeg bestille en med langt ben. Mener kort ben er 15" og langt er 20". 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Scand 32 Atlantic årgang 1984. 
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel. 
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643 
 
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T. 
 
Tidligere både: 
Banner 28 årgang 1974 
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel 
BW 71C 1:1 
Fast aksel 
14"/11" 4 bladet bronze skrue. 
 
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T. 
 
14' Vator styrepults jolle årgang? 
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				08-07-2011, 17:39
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 VIP medlem :-) 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 3,844
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		"Benet" defineres som den del under selve motoren hvor akslen løber inden i. Akslen løber så ned til propelakslen. 
 
Forskellen mellem størrelsen er 5" hviklet er en hel del, men det nemmeste er faktisk at måle højde på agterspejlet (der hvor motoren skal sidde) og ned til bunden af båden. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Lars T 
______________________________ 
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-07-2011, 01:26
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 
					Bopæl: Køge 
					
					
						Indlæg: 378
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		takker til alle for de fine svar.. endnu en dag hvor jeg blev klogere.. he he 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Birchwood TS 37, 1988. 
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011) 
1 x Mercruiser 180 Hk  
(Samme blok de er bygget over).
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-07-2011, 09:31
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2011 
					Bopæl: Dragør 
					
					
						Indlæg: 4
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  Lindegaard
					 
				 
				er der en der vil forsøge at forklare en uvidende om forskellen i et langt eller kort ben på en påhængsmotor... ?? tror jeg fatter det som længden, og hvad så.. er det ikke ligegyldigt ?? nej for et eller andet steds så jeg en gummibåd til salg, hvor der stod til kort ben ?? og fatter ikke og en fis he he 
			
		 | 
	 
	 
 Hej Lindegaard.  
Påhængsmotorer udbydes, som du selv skriver, med et kort eller et langt ben. Benet er den "stamme" der går fra selve motoren og ned i vandet, hvor skruen fremdriver båden. 
Dette ben har altså 2 længder. Det korte ben passer bedst på en gummibåd eller en jolle, hvor fribordet (det stykke af bådens sider der er synligt over vandet) ikke er så højt. 
Det korte ben stikker altså ikke så dybt, men er i en god højde i forhold til gummibåden/jollens bund, hvilket giver den bedste fremdrift af fartøjet.
 
Det lange ben, passer bedst på f.eks. sejlbåde uden egen indenbords motor, fordi det kan sidde fast på agterenden af sejlbåden, der jo normalt har et højere fribord end jollen, OG nå ned i vandet.
 
Håber ikke at det var for indviklet.  
Venlig hilsen 
Søofficeren  
		
		
		
		
		
		
		
			
			
			
			
				 
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-07-2011, 10:09
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 
					Bopæl: Køge 
					
					
						Indlæg: 378
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
			
			
				 
				
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  White Pearl
					 
				 
				Hej Lindegaard.  
Påhængsmotorer udbydes, som du selv skriver, med et kort eller et langt ben. Benet er den "stamme" der går fra selve motoren og ned i vandet, hvor skruen fremdriver båden. 
Dette ben har altså 2 længder. Det korte ben passer bedst på en gummibåd eller en jolle, hvor fribordet (det stykke af bådens sider der er synligt over vandet) ikke er så højt. 
Det korte ben stikker altså ikke så dybt, men er i en god højde i forhold til gummibåden/jollens bund, hvilket giver den bedste fremdrift af fartøjet. 
 
Det lange ben, passer bedst på f.eks. sejlbåde uden egen indenbords motor, fordi det kan sidde fast på agterenden af sejlbåden, der jo normalt har et højere fribord end jollen, OG nå ned i vandet. 
 
Håber ikke at det var for indviklet.  
Venlig hilsen 
Søofficeren 
			
		 | 
	 
	 
 Det var da så selv jeg kunne forstå det, jeg plejer at sige at jeg har godt nok kun lille studenter eksamen, men til gengæld stort kørekort he he tak for den flotte uddybning og besvarelse på et for nogen sikkert ligetil spørgsmål..  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Birchwood TS 37, 1988. 
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011) 
1 x Mercruiser 180 Hk  
(Samme blok de er bygget over).
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				11-07-2011, 19:44
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Her er lige en tegning. 
  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,254 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NathanBilla | 
	 
			
		
	 
 
			 |