Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 245
2 medlemmer og 243 gæster
Stevenovene, ThereseBal
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 31-10-2008, 20:18
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Dk i en nødeskal Kæft et klamt billede med den blok der, den ser træls ud.

Hvordan fan klare de frost-sikring i Grøndland eller i Alaska med saltvandskølet maskiner?

Hehe, back to subject.. Nice indkøb Lars, kan godt lide den med kølevæsken i så den blander selv! smart smart:-) Pris?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #2  
Gammel 31-10-2008, 20:23
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
min skiv ligger lunt og godt i vandet
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #3  
Gammel 31-10-2008, 20:25
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Ja ligger den i vandet fryser den ikke så længe der er en varmereserve i vandet - hvor varmt er vandet i varde å lige nu goffy?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #4  
Gammel 31-10-2008, 20:32
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by ENN Se indlæg
Ja ligger den i vandet fryser den ikke så længe der er en varmereserve i vandet - hvor varmt er vandet i varde å lige nu goffy?
6-8 gr og det kommer sjældent under ca 3 gr
i de 27 år jeg har haft båd her har jeg hun oplevet åen være frosset 2 gange
det kræver 15-20 gr frost i en længere periode. til gengæld bliver det heller ikke så varmt om sommeren kun 12-14 gr
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 31-10-2008, 20:33
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Hvordan fan klare de frost-sikring i Grøndland eller i Alaska med saltvandskølet maskiner?
Jeg tror de fleste maskiner i de klimaer alle er med lukket køling.

Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Nice indkøb Lars, kan godt lide den med kølevæsken i så den blander selv! smart smart:-) Pris?
66 US alt inkl.

Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
min skiv ligger lunt og godt i vandet
Lad vær med at træde i det
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #6  
Gammel 01-11-2008, 16:58
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
En lille update.
Jeg fik konserveret 4 stk idag.
2 x 350magnums, 1 x 7.4'er og mine egen 8.2'er..

Det hele gik relativt smertefrit, 7.4'eren havde dog nogle dræn som var svære at komme til, plus at 2 dræn-propperne af dem (højreside og benzinkøleren) vargået i stykker.. Nogen som har en idé til hvordan man får dem af, så man kan få nye i??
Det tog mig noget tid at komme ind i den helt rette procedure Men vil skyde på at det kan gøres på ca. 40-50 min pr. motor..

1. dræn saltvandet af blokken.
2. varm motoren op i tomgang ca. 10-15 min med ferskvand
3. dræn ferskvandet af blokken
4. fyld benzinfilteret ½ op med 2-takt olie
5. start den op igen om lad den kører en 25 liters kølervæskeblanding (- 20) igennem i ca. 4-5 minutter
6. færdig

PS -Esben sådan nogle rustfrie manifold bliver altså pænt varme efter 15 minutters tomgang -AV
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #7  
Gammel 01-11-2008, 17:07
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Sådan Lars - godt gået så er bådene klar og du kan fremover selv klare den affære

Jeg har aldrig haft eller set en motor med de fine rustfrie manifolds - men kan godt forestille mig de kan blive varme
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #8  
Gammel 01-11-2008, 17:17
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det hele gik relativt smertefrit, 7.4'eren havde dog nogle dræn som var svære at komme til, plus at 2 dræn-propperne af dem (højreside og benzinkøleren) vargået i stykker.. Nogen som har en idé til hvordan man får dem af, så man kan få nye i??
Plastik eller jern?

Hvis det er jern, skal du "bare" svejse en møtrik på der passer så du kan få en top på der passer og så skrue den ud.

Er det plastick vil jeg gætte på du kan presse en skruetrækker i og dreje den ud. Dog kun et gæt
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #9  
Gammel 01-11-2008, 17:21
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Ja Esben - de bliver sgu varme, meget varme

Nico - de er af plastik.. Tvivler på man kan få en skruetrække ned og presse den ind.. men ellers må en fagmand jo "bare" løse det
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #10  
Gammel 01-11-2008, 17:25
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
De burde jo være vandkølede af søvand så det er aligevel lidt mærkeligt at de bliver varmere end støbejerns manifolde og knæ

Plastic propperne må absolut være overkommeligt at "operere" ud - prøv som nicolai skriver med en skruetrækker - kikser det så prøv med en smal skruetrækker og "vip" dem ud ved at få skruetrækkeren ind mellem gevindet og plastic proppen

Går det heller ikke så fjern så meget du kan og tag en snittap og rens ud med den - så er de væk
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #11  
Gammel 03-11-2008, 10:21
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
PS -Esben sådan nogle rustfrie manifold bliver altså pænt varme efter 15 minutters tomgang -AV
Jeg er ikke ekspert i kølesystemet, men jeg tror at du har samme termostat hus som jeg og det betyder at du har 2 køle slanger per manifold. En øvre og en nedre slange.
Kan ikke helt huske vandflowet men mener at den nederste får det "varme" vand mens den øverste får det kolde/overskuds vand.
Kan det passe at den nederste del blev varm mens den øverste del var kold ?

Men hvor varm blev den nederste del af manifolden ? Varm nok til at du kunne brænde dig ?

Bliver den kun så varm når du bruger ørevarmere eller også når du har båden i vandet ?
Reply With Quote
  #12  
Gammel 03-11-2008, 10:28
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
De bliver temmelig varme, men ikke så man decideret brændte sig, men de var for varme til at holde hånden på i længere tid +10-20 sek. Det var kun for at tage lidt gas på Esben. Den blev ikke mere varm end når den er i vandet.

Og jo, jeg mindes der er to køleslanger til hvert manifold.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #13  
Gammel 03-11-2008, 10:29
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det tog mig noget tid at komme ind i den helt rette procedure Men vil skyde på at det kan gøres på ca. 40-50 min pr. motor..

1. dræn saltvandet af blokken.
2. varm motoren op i tomgang ca. 10-15 min med ferskvand
3. dræn ferskvandet af blokken
4. fyld benzinfilteret ½ op med 2-takt olie
5. start den op igen om lad den kører en 25 liters kølervæskeblanding (- 20) igennem i ca. 4-5 minutter
6. færdig

Du har glemt olie og filterskift efter punkt 2 på listen.
Reply With Quote
  #14  
Gammel 03-11-2008, 10:36
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Nope -et bevidst fravalg. Hvis der dannes kondenes i blokken (hvilket der højstsandsynlig gør), så kommer det vand jo med ud ud af blokken når jeg skifter olien som det først punkt. Og hvis jeg skiftede det nu og kondens dannes så ville vandet jo ligge i blokken sæsonen igennem. Så jeg venter til foråret..

I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?

Jeg spørger hypotetisk:
Bør en glykolblanding egentlig ikke kunne gøre det som vinterkonservering??

Så hvorfor egentlig konservere det inderste af motoren? Er det en grad af hysteri?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #15  
Gammel 03-11-2008, 10:40
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Nope -et bevidst fravalg. Hvis der dannes kondenes i blokken (hvilket der højstsandsynlig gør), så kommer det vand jo med ud ud af blokken når jeg skifter olien som det først punkt. Og hvis jeg skiftede det nu og kondens dannes så ville vandet jo ligge i blokken sæsonen igennem. Så jeg venter til foråret..

I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?

Jeg spørger hypotetisk:
Bør en glykolblanding egentlig ikke kunne gøre det som vinterkonservering??

Så hvorfor egentlig konservere det inderste af motoren? Er det en grad af hysteri?
i mine øjne så jo det er hysteri nu har jeg sejlet i 27 år og aldrig oplevet alle de ulykker der sker ved at jeg kun gør sådan
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #16  
Gammel 03-11-2008, 10:56
BrianL BrianL er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
I al denne snak om vinterkonservering, procedurer, irgtig og ikke rigtigt, kom jeg til at tænke på at alle disse punkter jo på ingen måde bliver gjort på en bil som måske står vinteren over hos f.eks en bilforhandler.!?
Har du lugtet og set hvordan olien ser ud på mange big blocks når den er brugt ?

Nu er din motor jo næsten som ny så det kan godt være at din olie er rimelig frisk endnu. Mercury Racing siger max. 25 timer eller max. en måned mellem olieskift. Jeg må indrømme at jeg overholder ikke selv det med max. en måned. Men inden vinteropbevaring er helt sikkert en god idé at skifte olie.

Vil da til enhver tid foretrække at få frisk olie cirkuleret rundt med frisk VPI (vapor phase inhibitors) så hele motoren er "konserveret".

Men det er jo op til den enkelte hvor grundig man vil være.
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Vinterklargøring af diesel hammerholt Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 14 22-11-2008 11:01
Winter EZE let vinterklargøring af i/o ENN Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 3 01-09-2008 08:39
Winter - eze nem vinterklargøring af din i/o ENN Salg af udstyr 0 30-08-2008 11:32

» Statistikker
Medlemmer: 128,122
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, ThereseBal
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden