Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 159
0 medlemmer og 159 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 28-05-2011, 15:29
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
De kendte faktorer omkring propeldimentionering:

- Motorens max. omdrejningstal iflg. fabrikken
- Motorens antal HK iflg. fabrikken
- Gearing i drevet
- Bådens vægt sejlklar

Så vidt jeg husker, er din båd forholdsvis tung - måske 15" passer meget godt. Jeg har intet i denne dimension på hylden, som du kan låne.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 28-05-2011, 17:26
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Jeg har en 15" mirage i rustfri du må prøve, både venstre og højre drejende, ikke til salg men du må låne. Vil du prøve så sig til så skal jeg lige dykke ned og pille en af dem af
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 28-05-2011, 23:43
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
De kendte faktorer omkring propeldimentionering:

- Motorens max. omdrejningstal iflg. fabrikken
- Motorens antal HK iflg. fabrikken
- Gearing i drevet
- Bådens vægt sejlklar

Så vidt jeg husker, er din båd forholdsvis tung - måske 15" passer meget godt. Jeg har intet i denne dimension på hylden, som du kan låne.
Max 3000 rpm.
260 hk
Gearing 1.62
Sejlklar vægt 2200 vil jeg tro. Den vejer 1840 tør.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #4  
Gammel 29-05-2011, 07:02
molboen molboen er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2010
Bopæl: nordsjælland
Indlæg: 142
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Max 3000 rpm.
260 hk
Gearing 1.62
Sejlklar vægt 2200 vil jeg tro. Den vejer 1840 tør.
hmm
du mener vej 4400-4800 rpm..
og de 1840kg er det ikke modellen med en 4,3 i ??
så jeg ville også gå efter 2200-2300kg sejlklar og max rpm til 4800. og så ender vi ud i at en 15" sikkert passer ok
propellen drejer 2960 rpm pga. gearingen så alt i alt kan/skal der nok ikke gøres ret meget
Reply With Quote
  #5  
Gammel 29-05-2011, 08:03
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by molboen Se indlæg
hmm
du mener vej 4400-4800 rpm..
og de 1840kg er det ikke modellen med en 4,3 i ??
så jeg ville også gå efter 2200-2300kg sejlklar og max rpm til 4800. og så ender vi ud i at en 15" sikkert passer ok
propellen drejer 2960 rpm pga. gearingen så alt i alt kan/skal der nok ikke gøres ret meget
Jeg skrev forkert.

4600-5000 rpm

Der er få der sejler med 4.33 l til den båd. Det er simpelthen for lidt. 5.0 og 5.7 er det mest normale.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #6  
Gammel 29-05-2011, 08:21
thg thg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
Motoren er opgiver til 4600-5000 rpm - men hvor mange rpm tager den med den nuværende 15P propel ved alm. sejlklar vægt?
Reply With Quote
  #7  
Gammel 29-05-2011, 14:14
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg er stadig i indkøringsfasen og har ikke haft den ret meget over 3000 rpm endnu. Jeg ved godt at jeg med den erfaring let kan regne mig frem til den rigtige ved at forudsætte 200 rpm pr. Tomme. Der må være en teoretisk rigtig stigning. Motor og drev sælges jo uden prop og man kan da ikke forlange at kunderne skal prøve sig frem.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #8  
Gammel 29-05-2011, 19:24
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Jeg har læst et par guides igennem, og Revolution 4 15" kunne meget vel være et godt bud. Er der nogen der tilfældigvis har sådan en til salg for tiden?
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,625
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, DouglasNiz
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:55.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden