Fenderen.dk

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer

Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer Her kan du stille spørgsmål ang vedligeholdelse, forbedringer og reparationer - Du finder også links til manualer og lign.

» Online brugere: 158
0 medlemmer og 158 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu

Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar

Emne værktøjer Visning af emner
Gammel 10-04-2011, 18:06
dolphin dolphin er offline
Landkrabbe

Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: _Ringsted
prøv og læs lidt på det her
http://forums.sbo.sailboatowners.com...d.php?t=117266
Reply With Quote
Gammel 10-04-2011, 21:55
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand

Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Billeder: 32
wow - det ser fantastisk godt ud. Lige religiøs nok m.h.t. produktvalg. Jeg tror simpelthen ikke på den der med at produktet har så meget at sige. Ej heller hvilken polermaskine man bruger. For helvede - lortet er blot endnu en maskine der får noget til at dreje rundt. Godt nok lidt langsommere end de fleste.

Nå, men ellers har dagen i dag givet en del læring i kunsten at polere. Min venlige sidemand i havnen fortalte mig hvordan han synes det skal gøres. Det blev klart bedre, men alt over fenderlinien er åbenbart så drøjt at det heller ikke bliver i år den kommer til at stå flot. Den store forskel på fremgangsmåden ift. i går er VAND. Der står ikke en skid (undskyld mig) på Fareclas brugsvejledning om at man bør bruge vand. Farecla mener man bare bruger polermidlet direktet på rondellen og så sliber man. Det bliver meget nemmere med rigeligt med vand. Hellere for meget end for lidt. Sådan cirka som tandpasta der HAR været igennem en gang mundvand. Så den mest succesfulde arbejdsgang (for mig) er:
- Båden vaskes
- En køkkensvamp fugtes med vand. Hvis det skal være hidsigt skal det være den grønne side. Jeg fik fortalt at det ikke ridser, men det kan jeg ikke dokumentere. Måske passer det, måske ikke.
- Kom lidt polermiddel på den fugtige svamp
- Kør det rundt med håndkraft i cirkelbevægelser på et lille område (mindre en 1 m2)
- Kør en tur med enten polermaskine eller excentersliber med en fugtig skumrondel
- Vask hele området med en sjaskvåd svamp
- Tør med en klud så vandet er væk
- Polér med en helt tør klud til alt middel er væk og båden er så skindende som muligt
- Og så er der voks. Det blev ikke særlig godt. Måske kan jeg gøre det bedre. Umiddelbart er det bare fedte-fedte-ind med en klud. Poler-poler-poler med en anden klud indtil den skinder igen. Det gjorde den så bare ikke over fenderlisten.

Så Rolf. Jeg tror jeg landede på en metode der ligner den du beskrev.
Tak for inputs

Sidst redigeret af Ulman; 10-04-2011 kl. 22:00.
Reply With Quote
Gammel 29-04-2011, 13:27
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)

Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Billeder: 182
Så er jeg igang.!!
Har fået poleret ca. 60 % af båden ind til videre. Hele styrbordside og det øverste af bagbords fribord er fikset. Mangler det nederste af bagbords fribord, dækket og agter. I år gik jeg over til Hempels produkt for at prøv noget nyt, og indtil videre er jeg ganske godt tilfreds.

Min proces ser således ud.

--> 1 omgang med Hempel Boat Rubbing på excentersliberen med en skumrondel - slib til Hempel Boat Rubbing bliver lidt drøj/tørre lidt ud og påfør så lidt vanddråber med en svamp. Jeg kører maks 1 meter af gangen. Tør Rubbing'en af med en tør klud, når det er tørret ind (efter ca. 5-10 min). Hvis noget af det famlede farve ikke skinner helt igennem gentages processen igen.

--> Påfør Hempels Custom Marine Polish med en klud og lad det sidde ind til det tørre (ca. 10-15min) og tør det derefter af med en klud. Jeg lader så polishen hærde i 24 timer.

--> Når polishen er hærdet smider jeg engang voks på en tør ren klud og lade det tørre ind til en fin hvid masse, hvorefter jeg polerer resterne af med endnu en tør ren klud.

Overvejer at give den 2 lag voks - nogen som gør det? Er det spild af energi/voks eller?

Skal nok skyde et par billeder...

Sidst redigeret af Lars T; 29-04-2011 kl. 13:44.
Reply With Quote
Gammel 28-05-2012, 09:30
jan.k jan.k er offline
Amøbe - tæt på vandet

Tilmeldelsesdato: Apr 2009
Bopæl: frederiksberg
Polering

Min kære askeladde var blevet lidt mat nogle steder og havde lidt misfarvninger, har læst en masse indlæg diverse steder.

Har nu fundet en metode og nogle produkter som jeg er meget tilfreds med.
Hele turen for 23 fødder tog en lang lørdag.

Min fremgangsrig måde.

Afvaskning.

På de værste steder brugte jeg en korn 2000 vådslibning på excenter maskine, inde i hjørner osv i hånden.

Der efter hele gelcoaten med korn 4000 , lidt længere på de udsatte steder.

Skyllede hele båden efter.

Forsatte med rubbing compound.

Skyllede grundigt efter igen.

Både til vådslibning og rubbing compound, er det vigtigt at holde arbejds området vådt.

Sluttede af med en god gang voksning.

Til vådslibningen brugte jeg mirka abralon købte et sæt i skovshoveds havn, 2000-4000 skiver
Brugte 3m rubbing compound , prøvede flere med denne syntes jeg var bedst. Brugte det på en hård filt skive, på excenter sliber.
Sluttede af med hempels voks,

Nu skinner den som ny.

Eneste jeg ikke er helt tilfreds med er på dækket, det skrid sikre mønstre, nogen der har en god metode her??

Just my 2 pence
Reply With Quote
Svar

Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off