|
 |

23-02-2011, 07:25
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Sep 2008
Bopæl: 9370
Indlæg: 135
|
|
Hej bådfolk.
I skriver at der er svært at finde rundt i de mange Volvo Penta modeller! OK, - det er godtnok mange at vælge imellem, men hvis i kender serienummeret, stiller Volvo deres motordatabase til rådighed:
http://www.volvopenta.com/volvopenta...n_engines.aspx
Når jeg indtaster mit serienummer, får jeg adgang til billeder og manualer og en hel masse mere. Jeg har en:
Motor TAMD31P-A
Produktionsperiode 1994-2004
Operation 4- takt
Cylinder konfiguration 4
Boring (mm) 92
Takt (mm) 90
Kompressionsforhold 16:1
Volumen (Liter) 2,39
Effekt (hk) 150
Motor omdrejninger max. (Rpm) 3900
|

23-02-2011, 12:54
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Marstal
Indlæg: 63
|
|
Nimbus 3003 har ikke z drev den er med fast skrueaksel tror den skiftede navn i 1991 til nimbus 31 ultima ,den har en 6 cylindret volvo fra tamd 41 serien som yder ca 200 hk ,og den sejler fortrinligt
|

23-02-2011, 17:26
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Jeg snakkede med en ejer af en Marex 28 Holiday i dag. Han havde førhen en amerikansk 26 fods med 260 HK benziner og synes det er utroligt svært at skulle vænne sig til at Marex'en aldrig kommer op at plane, men at den altid vil skubbe en masse vand fra sig og lave enorme hækbølger ved topfart. Den larmede også meget ved topfart, hvorimod marchfart 12-16 knob var noget mere behagelig. Hans model var med 200 hk VP og fast skrueaksel, ligesom de omtalte Nimbus.
Men hvad siger I, der har prøvet begge typer både (halv- og hel planende)?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

23-02-2011, 18:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
rigtig mange halvplaner får utroligt meget ud af at montere trimflaps. da de jo er lidt tunge i røven. Min egen halvplaner Finmar fik flaps monteret og resultatet blev at jeg ved 12-13 knob som jeg sejler mest, skulle bruge 200rpm mindre, og hækbølgen er ikke større end ved andre planende både.
ved sejlads i hård sø vil jeg foretrække en halvplaner da den ligger tungere i vandet, 15m/s er ingen hindring for mig og plads er der nok af for flyvebådene ligger i havn  
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

28-02-2011, 15:51
|
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Marstal
Indlæg: 63
|
|
En af mine kammerater havde en scand 26 med z drev ,den sejlede næsten 30 knob ,men tålte næste ingen sø ,før den vippede rundt , da vi sejlede min nimbus 2600 hjem fra Helsingør til Ærø ,blæste det rimeligt meget da vi sejlede ned igennem køgebugt , med ca 10 til 11 knob sagde han lige pludselig ,hold kæft jeg er glad for vi ikke sejler i min scand , måneden efter blev den sat til salg ,han sejler nu i fjord 880 ,som han overvejer at skifte til en nimbus 3400 ,så jeg syntes der er meget forskel på hel og halvplaner
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,525
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, LouisAU |
|