|
 |

03-02-2011, 15:10
|
|
Det er så lidt de sidste 7 til 8 hundrede omdrejninger giver i extra hastighed at jeg aldrig gør det kontunerlig, så jeg gør det kun meget kort tid af gangen, som regel når båden skal op og plane, så får den fuld gas, og når topfarten er nået, tager jeg gassen af til den fart jeg ønsker at sejle med, og trimmer den ud der...
Et lille tips jeg fik af en gammel marine mekaniker. En dag man er sikker på at motoren er 100% ok, skal man tage en skruetrækker eller lign. og holde mod motoren mens den går i tomgang, og den anden del mod øret, og virklig ligge mærke til alle lyde og vibrationer, og når man så er sikker på hvordan den skal lyde når den er 100% ok, kan man altid bruge trikset til at spotte problemer, selv bitte små unøjagtigheder vil kunne høres/fornemmes i følge mekanikeren, da det var den metode de brugte i gamle dage før computer- udlæsningerne... Jeg har aldrig selv prøvet, så jeg ved ikke om der er en and....
|

03-02-2011, 22:56
|
 |
Bogholder, kontoret for sund fornuft
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
|
|
Citér:
Originally Posted by Chribs
Det er så lidt de sidste 7 til 8 hundrede omdrejninger giver i extra hastighed at jeg aldrig gør det kontunerlig, så jeg gør det kun meget kort tid af gangen, som regel når båden skal op og plane, så får den fuld gas, og når topfarten er nået, tager jeg gassen af til den fart jeg ønsker at sejle med, og trimmer den ud der...
Et lille tips jeg fik af en gammel marine mekaniker. En dag man er sikker på at motoren er 100% ok, skal man tage en skruetrækker eller lign. og holde mod motoren mens den går i tomgang, og den anden del mod øret, og virklig ligge mærke til alle lyde og vibrationer, og når man så er sikker på hvordan den skal lyde når den er 100% ok, kan man altid bruge trikset til at spotte problemer, selv bitte små unøjagtigheder vil kunne høres/fornemmes i følge mekanikeren, da det var den metode de brugte i gamle dage før computer- udlæsningerne... Jeg har aldrig selv prøvet, så jeg ved ikke om der er en and....
|
Det er ikke en and, men derimod ganske udbredt. I dag anvendes steoskoper med probe i stedet for skruetrækker. Problemet for os "amatører" er at huske det normale "lydbillede", fordi der desværre går lang tid imellem, man gør det.
Rutinerede mekanikere og maskinmestre kan lytte sig til mange diagnoser, hvis de arbejder med det til daglig.

__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
|

04-02-2011, 12:34
|
|
Hellere et steoskop i øret end en skruetrækker  ... Jeg tænkte også på hvordan man skulle bære sig ad med at huske lydbilledet hvis der går et halvt år immellem man gør det, da han fortalte mig om trikset...
|

04-02-2011, 12:46
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: midtjylland
Indlæg: 65
|
|
Tricket med skruetrækkeren er at bruge et høreværn, og så holde skruetrækkeren derpå. Derved lukkes andre lyde ude og det er nemmere at koncentrere sig om lydbilledet.
Man kan bruge det på alle motore og desuden også på lejer og vingehjul på pumper og elmotore
Jeg lærte det, fordi lytning med stetoskob på alle lejer før i tiden indgik i det forebyggende vedligeholdelsesprogram på Mærskflåden, hvor jeg sejlede som maskinmester, og jeg bruger det stadig tit.
__________________
Tahoe Q5i
Mercruiser 4,3 MPI
Alpha one
|

04-02-2011, 14:01
|
|
Citér:
Originally Posted by jan p
Tricket med skruetrækkeren er at bruge et høreværn, og så holde skruetrækkeren derpå. Derved lukkes andre lyde ude og det er nemmere at koncentrere sig om lydbilledet.
Man kan bruge det på alle motore og desuden også på lejer og vingehjul på pumper og elmotore
Jeg lærte det, fordi lytning med stetoskob på alle lejer før i tiden indgik i det forebyggende vedligeholdelsesprogram på Mærskflåden, hvor jeg sejlede som maskinmester, og jeg bruger det stadig tit.
|
Jeg har set det flere gange i tv, men troede kun man kunne høre om et leje var defekt...
Er det længe siden du sejlede hos Mærsk ? bruger man ikke computer overvågning af alle de nyere maskiner i dag i stedet for ? ...
|

04-02-2011, 15:04
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: midtjylland
Indlæg: 65
|
|
Citér:
Originally Posted by Chribs
Er det længe siden du sejlede hos Mærsk ? bruger man ikke computer overvågning af alle de nyere maskiner i dag i stedet for ? ...
|
Ja, jeg stoppede i 1992, så det er ved at være længe siden.
Tjo, jeg formoder at man bruger computerovervågning af mest muligt maskineri i dag, men der er sikkert alligevel ikke meget der kan overvåge andet end temperatur og vibrationer.
Det er der sådan en lyttetest måske nogen gange afslører fejl før der opstår overophedning.
Det var netop for at efterleve Mærsks motto som frit refereret efter hukommelsen er noget med "vi vil ikke have nogen omkostninger som kunne have været undgået ved at udvise rettidig omhu" at vi lyttede efter tegn på at fejl var under udvikling for at stoppe dem inden de blev til defekter. Det er der i øvrigt mange der kunne lære noget af, selv i dag.
__________________
Tahoe Q5i
Mercruiser 4,3 MPI
Alpha one
|

04-02-2011, 16:45
|
|
Citér:
Originally Posted by jan p
Ja, jeg stoppede i 1992, så det er ved at være længe siden.
Tjo, jeg formoder at man bruger computerovervågning af mest muligt maskineri i dag, men der er sikkert alligevel ikke meget der kan overvåge andet end temperatur og vibrationer.
Det er der sådan en lyttetest måske nogen gange afslører fejl før der opstår overophedning.
Det var netop for at efterleve Mærsks motto som frit refereret efter hukommelsen er noget med "vi vil ikke have nogen omkostninger som kunne have været undgået ved at udvise rettidig omhu" at vi lyttede efter tegn på at fejl var under udvikling for at stoppe dem inden de blev til defekter. Det er der i øvrigt mange der kunne lære noget af, selv i dag.
|
Jeg kender grundigheden og omhuen fra min fætter, Bent Naldal, han var maskinmester hos Mærsk i firserne, men har nu et firma i Skovby der renser spildolie... 
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,241
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, EddieBom |
|