Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 151
0 medlemmer og 151 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

 
 
Emne værktøjer Visning af emner
Prev Previous Post   Next Post Next
  #2  
Gammel 22-10-2008, 16:31
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Problemerne er nu noget overdrevne efter min erfaring - husk på man i mange år har kørt med E10 og sågar E85 i EU landene omkring os uden de nævnte problemer

Ethanol svarer jo til at have karburatorsprit i tanken omend i lidt større koncentrationer end normalt

MHT Brændstofforbruget er det rigtigt at det stiger nok op imod 5% ved kørsel med E10 altså 10 % ethanol og 90 % benzin medn udover det skal du i praksis ikke forvente de store problemer

De motorer og biler der er konstrueret til at køre på E85 (15 % benzin og 85% ethanol) er præcis magen til dem der kører på ren benzin - men da viskusiteten er lidt anderledes på E85 er de modoficerede så de selv (via lanbda regulering) kan regulere indsprøjtningsmængden (eller mere præcis er det faktisk indsprøjtningstiden altså den tid injektoren er åben der reguleres) og på en E85 motor der kører på E85 er brændstofforbruget ca 20-25 % højere end hvis den kørte på ren benzin.

Læser man op på emnet vil man se at også en karburatormotor kan konverteres til E85 drift det kræver bare større dysser i karburatoren - og dem der har forsøgt sig med at køre med forskellige blandingsforhold af Ethanol og benzin raporterer at en motor der kører med Ethanol har et næsten liniært stigende brændstofforbrug jo mere ethanol der tilsættes benzinen

Hvorom alting er så er ethanol et af fremtidens brændstoffer som vi vil se mere og mere til om vi vil det eller ej - selv er jeg positiv overfor ethanol hvis bare ikke politikerne også øger beskatningen på dette biobrændstof så det bliver ligesådyrt som benzin

I sverige koster en liter e85 ca 8 skr og en liter 95 oktan benzin ca 12,80 kr så der er penge at spare ved at køre på ethanol - samtidigt er det mere co2 neutralt end benzin
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
 


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

Similar Threads
Emne Emne forfatter Forum Svar Sidste indlæg
Benzin læk erjohans Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer 12 22-08-2009 12:43
Benzin i olien??? Wulff Motor 22 22-07-2009 21:05
Ethanol 15% blanding lille tut Motor 2 30-04-2009 19:22
Benzin Casper T Off topic 4 29-07-2008 08:53
Motor - Benzin KS1 Generelle spørgsmål 1 22-06-2008 11:26

» Statistikker
Medlemmer: 127,563
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Freddielow
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:58.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden