| 
	
		
			
				| » Online brugere: 384 |  
| 0 medlemmer og 384 gæster |  
		| No Medlemmer online |  
		| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |  | 
	
		|  |  
	
	
	
	| 
			
			 
			
				31-12-2010, 10:31
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Amfibiedyr |  | 
					Tilmeldelsesdato: Aug 2010 Bopæl: Horsens 
						Indlæg: 204
					      |  |  
	
	| 
				
				Ny primer og bundmaling
			 
 Her på årets sidste dag sidder jeg lige og ser på min liste over gøremål med båden inden sæsonen starter. Blandt dem er ny primer og bundmaling.Jubelfjolset der solgte båden til os havde kun givet båden bundmaling uden primer........
 Jeg skal have skrabt al maling af og påført ny primer og bundmaling.
 Nu er mit spørgsmål: Jeg har tænkt mig at give Hempel light primer og slutte af med Hempel Hard Racing, men hvor mange lag primer skal jeg give (med rulle forstås)?? Nogen fagfolk siger at tre lag er nok, andre siger fem og andre et helt tredje tal.
 Hvad siger I her på forum? Hvad er jeres erfaring?
 
				__________________Monterey 262 cruiser
 Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
 tidligere båd:
 Monterey 2100 CC
 Volvo AQ260, DP 290
 
 Facts do not cease to exist because they are ignored.......
 |  
	
	| 
			
			 
			
				31-12-2010, 13:23
			
			
			
		 |  
	| 
		
			|  | Ægte Fenderen-mand |  | 
					Tilmeldelsesdato: Nov 2008 Bopæl: Sorring 
						Indlæg: 952
					      |  |  
	
	| 
                  
		Sidste gang jeg brugte light primer, fik det 6 lag. Som jeg lige husker, stod der et eller andet sted, at der min skal 5 lag til, for at der ikke kan trænge vand igennem. Det fik med rulle. Bagefter fik den 2 lag antifouling.
 Husk på at det er primeren der beskytter mod osmose, og ikke kun er noget der skal sikre at antifoulingen(hard racing og hvad man ellers bruger) ikke falder af.
 
 Hvis det er en trøst, så er malingen sikkert nem at få af, når der ingen primer er brugt......
 
 Nede i hallen hvor jeg roder med mit projekt, står der også andre både. For nogen tid siden, tidlig vinter, det var kun lige over frysepunktet inde i hallen, var der nogen som var ved at klargøre båden, den var lige blevet solgt.
 
 Det var en stor sejlbåd. Og den fik virkelig en salgslakering på bunden. Et eneste lag bundmaling oven på det gamle, som nok ikke sad for godt fast, og så i +1° C og høj luftfugtighed. Sikke noget klamphug !
 
 På den første sejltur, er det væk igen.
 
 Det var lige inden finanskrisen, hvor alt kunne sælges til overpris, så den høje salgspris skulle lige retfærdiggøres ved at den var nymalet på bunden.
 
 Tak skal du ha', jeg vil hellere ha den uden.....
 
				__________________ 
				"If you can't fix it, don't break it"
 
The Fleet:
 
Draco 1800 Suntop  
Volvo Penta 4,3 V6 (430) 
SX drev
 
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm 
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel 
2x SX drev
 
Draco 1700 Topless 
Volvo Penta AQ170 (B30) 
280 drev
 
Mvh Per G
			 |  
	
	| 
			
			 
			
				01-01-2011, 11:56
			
			
			
		 |  
	| 
		
			
			| Landkrabbe |  | 
					Tilmeldelsesdato: Oct 2009 Bopæl: Marstal 
						Indlæg: 63
					      |  |  
	
	| 
                  
		Du skal have lagt 230  til 250 my på før den er vandtæt  ,vis du er øvet med at bruge en rulle kan man lægge ca 80 våde my på ,når den tørrer op er der typisk 40 my tilbage ,har du tyndet malingen med fortynder ,er der mindre tilbage ,de ældre expoxyer har et tør stof indhold på 50 % ,de nye ligger oppe på 75% ,men har ikke set at de kan købes til lystbåde ,så du skal nok regne med ca 6 gange grunder .
 vis du ikke ønsker en tyk kant med antifouling i vandlinien ,kan du når du grunder lade være med at grunde til top hver gang ,hæve og sænke 1 cm
 |  
	
		|  |  
 
 
	| 
	|  Indlæg regelment |  
	| 
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner Du må ikke lave indlæg Du må ikke vedhæfte filer Du må ikke redigere dine indlæg 
 HTML kode er Off 
 |  |  |  
 
	
	
		
	
	
 | 
	
		
			
				| » Statistikker |  
	| Medlemmer: 129,217 Emner: 5,115
 Indlæg: 47,923
 
 |  
		| Velkommen til vores nyeste medlem, FrankHails |  |