» Online brugere: 133 |
0 medlemmer og 133 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

22-12-2010, 18:43
|
|
Jeg har en luge ned til agterkabinen, som også er af mahogni...
Præcis som badebroen er den også lakeret rigtig mange gange.
Hvordan får jeg det bedst slebet helt ned, så jeg kan starte fra bunden med at lakere den igen ??
|

22-12-2010, 19:28
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Jeg har en luge ned til agterkabinen, som også er af mahogni...
Præcis som badebroen er den også lakeret rigtig mange gange.
Hvordan får jeg det bedst slebet helt ned, så jeg kan starte fra bunden med at lakere den igen ??
|
Jeg har prøvet noget nyt i år på min badebro og trappetrin. Jeg har fjernet lakken med en
varmepistol og skraber, meget nemt.Derefter er det slebet ned. Jeg startede med 50/50 terpentin og binar olie. Lod det sidde i 20 min og tørrede det overskydende af. Ventede til det var godt tør. Tog noget korn meget fint sleb det lidt. Jeg tog så 75/25 binarolie og terpentin. Samme procedure tørre, slibe lidt og til sidst ren binar olie. Nu er det fint blank.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

22-12-2010, 19:48
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
Jeg har en luge ned til agterkabinen, som også er af mahogni...
Præcis som badebroen er den også lakeret rigtig mange gange.
Hvordan får jeg det bedst slebet helt ned, så jeg kan starte fra bunden med at lakere den igen ??
|
Der er virkelig mange metoder. Den med varmepistolen ville jeg vælge, hvis du kan få den til at fungere. Men pas på.
Jeg har prøvet ret mange metoder og haft bedst resultat med kemiske opløsningsmidler. F.eks. NitroMors - den kan du få i mange byggemarkeder. Det er nok ikke så politisk korrekt. Jeg ville i hvert fald holde mig fra den metode med brun sæbe. Den er for svær at styre synes jeg.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
|

23-12-2010, 00:48
|
 |
Træskibsnostalgiker
|
|
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
|
|
Det ville være bedst at ungå lakerede lister, hvor man skal gå, det bliver glat, når vådt.
Ubehandlet eller svagt olieret teak er sagen.
Der er da nok et par mahognybådsejere, som vil blive kede af, at deres både kun er til indendørs brug.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
|

23-12-2010, 06:46
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by lynæs
Det ville være bedst at ungå lakerede lister, hvor man skal gå, det bliver glat, når vådt.
Ubehandlet eller svagt olieret teak er sagen.
Der er da nok et par mahognybådsejere, som vil blive kede af, at deres både kun er til indendørs brug.
|
Hehe, den var go', vi har jo bl.a. en pirat der er glad for Mahognytræ.....
Men der er et par motorbådsværfter som har haft den ide, at Mahogny bruges "indendørs", mens Teak bruges udendørs. Mahogny er heller ikke dårligt træ, og skal man bygge en hel båd, er mahogny et ok valg også mht pris, kontra teak.
Teaktræ er mest vejrbestandig. Så skal man "kun" lave en badebro, er det oplagt at bruge det ypperste der findes. Skal man derimod bygge en hel båd, er man ofte nød til at tænke mere i økonomi, og så påregne at der på sigt er mere vedligehold.
Dermed ikke sagt at Teaktræ er vedligeholdelsesfrit(hvis det skal se flot ud).
Man har jo engang lavet både af krydsfiner, så i sidste ende er materialevalg til dels et spørgsmål om behandling/vedligehold.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

23-12-2010, 08:29
|
|
Takker for inputs.
Der er da et par fine metoder blandt, som jeg ikke kendte.
|

23-01-2011, 12:38
|
|
Nu har jeg fundet noget træ, som jeg vil bruge.
Det er sikkert terrasse brædder, det er ihvert fald med riller.
Jeg har tilpasset den ene side, og været oppe at hoppe på det, og det er bedre end det der var før.
Men hvad mener I er det bedste at behandle det med ??
Er det skibslak ??
|

24-01-2011, 20:12
|
|
Ingen der har et forslag ??
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,640
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Barrydak |
|