|
» Online brugere: 336 |
| 0 medlemmer og 336 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

21-11-2010, 23:53
|
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Nå fik idag aflæst str. på den org. 3-bladede alupropel: 14,25x21P
Motoren er en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk. m. Alpha One og båden er 19 fod og vejer ca. 1400-1500 kg. m. fuld tank og div. udstyr, men uden personer!
Hvad vil folk anbefale mig - er virkelig i vildrede?
|
Sejler selv 19,5" samme motor, og drev. tørvægt 1400kg bowrider.
Den bedste propel jeg har prøvet (har prøvet 5) er Revolution 4 21"
Den flyver ud af vandet, god tophastighed og pænt holeshot til wakeboarding. Bedste alround til vores båd ihvertfald.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
|

22-11-2010, 09:36
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Men når man går fra en 3-bladet til en 4-bladet så gør det vel også noget med motoromdrejninger osv. selvom pitch/diameter er den samme, så man skal vel ændre pitch eller diameter når man går fra 3-bladet til 4-bladet eller skal jeg bare starte med en propel med samme pitch/diameter?
Kender I andre mærker på alupropeller end Solas og Turning Point?
|

22-11-2010, 10:52
|
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Men når man går fra en 3-bladet til en 4-bladet så gør det vel også noget med motoromdrejninger osv. selvom pitch/diameter er den samme, så man skal vel ændre pitch eller diameter når man går fra 3-bladet til 4-bladet eller skal jeg bare starte med en propel med samme pitch/diameter?
Kender I andre mærker på alupropeller end Solas og Turning Point?
|
Jeg har testet lidt a hvert, og min erfarring er at det ikke er den store forskel om det er 3,4 eller 5 bladet. Men det kommer jo helt an på designet af propellen. eks på hvad der passer til vores båd.
3 Bladet Vengeance 21" 4800RPM
4 Bladet Revolution-4 21" 4800RPM
5 Bladet High-Five 23" 4800RPM
Jeg har aldrig leget med alu så der kan jeg ikke være behjælpelig.
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
|

22-11-2010, 10:59
|
|
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2010
Bopæl: skanderborg
Indlæg: 8
|
|
Dert ultimate er hvis man kan komme til at prøve nogle forskellige på den aktuelle båd,. det kan også handle om hvad man prioriterer,. hurtigst acceleration - højeste hastighed på toppen, laveste hastighed mm.
|

22-11-2010, 11:14
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Citér:
Originally Posted by NarkoKrig
Jeg har testet lidt a hvert, og min erfarring er at det ikke er den store forskel om det er 3,4 eller 5 bladet. Men det kommer jo helt an på designet af propellen. eks på hvad der passer til vores båd.
3 Bladet Vengeance 21" 4800RPM
4 Bladet Revolution-4 21" 4800RPM
5 Bladet High-Five 23" 4800RPM
Jeg har aldrig leget med alu så der kan jeg ikke være behjælpelig.
|
Hvad er stigningen på de forskellige propeller du har prøvet?
|

22-11-2010, 19:20
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Propellen er afmonteret og jeg undrer mig lidt over hvad den runde "plastic krans" inde i propellen (modsat ende af møtrikken) er til og om den skal overflyttes i en evt. ny propel, for jeg syntes da godt nok at den sidder godt fast?
|

22-11-2010, 19:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Gummiet mellem nav og propel er limet/vulkaniseret og skal beskytte drev og motor for de værste stød ved påsejlning. Det kan ikke skilles ad, og hvis du får den løsnet kan du godt bestille en ny propel  
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

22-11-2010, 21:08
|
|
|
Der er nogle propeller med et hårdt plastik-nav, det er lavet til at splintres hvis man påsejler feks. en sten, således at man beskytter propelakslen og spidshjulet m.m mod skader der langt overstiger prisen på en propel..
Nogle af de plastik bøsninger er limet i og andre virker som en løs hub der kan udskiftes hvis man har været uheldig at ødelægge den gamle ved feks. en påsejlning...
Det kan lade sig gøre at vulkanisere et løst gumminavn fast igen, det kræver en meget grundig rengøring samt den rette lim til at vulkanisere det med, vi gjorde det på gamle svævefly´s landingsstel hvis gummidæmpningen blev slået af ved en meget hård landing, og kravene til en sådan rep. er tårnhøje, da det er vitalt for en sikker landning at understellet ikke bryder sammen ved en hård landing.
Disse gummiklodser blev vulkaniseret på et stykke metal, og det var ultrastærkt bagefter...
|

22-11-2010, 21:50
|
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Jyllinge
Indlæg: 267
|
|
Citér:
Originally Posted by thg
Hvad er stigningen på de forskellige propeller du har prøvet?
|
Propeller der passer:
- Vengeance 13 3/4 X 21 RH SS 3 BL
- Revolution 4 Propeller - 14 5/8 X 21 RH SS 4 BL
- HighFive Propeller - 13 1/4 X 23 RH SS 5 BL
Propeller der ikke passer:
- HighFive Propeller - 13 1/4 X 21 RH SS 5 BL
- For mange RPM ved 2 personer, men det syge optræk. Er nok optimal med fyldt båd 4-6 personer
- Mirage Plus 14 5/8 x 23 RH SS 3 BL
- For få RPM.
- Vil tro man skal ned i en Mirage Plus 14 3/4 x 21 RH SS 3 BL
Lige et sidelink, kan se Mercury har opdateret deres propselector: http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector
__________________
Tahoe Q4L
MerCruiser 4,3L MPI
Alpha One Gen2 1.62
|

23-11-2010, 09:35
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
her er et billede af min prop til SX drevet og der ses gummiet som er mellem navet og prop. jeg tvivler på det er et gør det selv job at skifte det, men om den er limet, vulkaniseret eller bare trykket i aner jeg ikke.
det skal dælme holde til et stort vrid.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

23-11-2010, 12:19
|
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2009
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 704
|
|
Men hvordan fungerer det plastic? Altså jeg tænker: Strålerspidserne på propellen sidder jo sammen med akslen hvor stålespidserne også er på, så jeg forstår ikke rigtig hvordan det afhjælper skader?
|

23-11-2010, 18:57
|
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
her er et billede af min prop til SX drevet og der ses gummiet som er mellem navet og prop. jeg tvivler på det er et gør det selv job at skifte det, men om den er limet, vulkaniseret eller bare trykket i aner jeg ikke.
det skal dælme holde til et stort vrid.
|
Den proces jeg nævner er med en kold vulkanisering, og jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne rense og påføre denne vulkaniseringvæske/lim på en gummi-hub og presse hub´en ind igen i propellen.
Man kan kan vel bruge en stor skruestik eller lign.
Men jeg indrømmer jeg ikke har prøvet eller hørt om nogen der har prøvet med en båd-propel, mit indlæg gik mere på om det var muligt selv at gøre, og det tror jeg det er...
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,241
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, Haroldatmok |
|