|
» Online brugere: 347 |
| 0 medlemmer og 347 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

15-11-2010, 11:00
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Citér:
Originally Posted by Horizonblue
I dit tilfælde vil jeg starte med at fjerne udstødningsbælgen imellem transom og drev. Det er set før, mest på V8'ere og større diesel'er, at folk har fjernet bælgen, da der er for lidt gennemtræk i de ældre Volvo drev, især når en V8'er blæser i det.
Udstødningen kommer så bare ud, imellem drev/transom. Det vil sige at den ikke larmer inde i havnen, og har fri udblæsning, når den er oppe at plane. Den korte afstand der er fra manifold til ned til transomhullet tror jeg ikke giver den store modstand.
|
Kan man bare gøre det uden at risikere at vandet slår tilbage ved "nedbremsning" ?
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

15-11-2010, 11:43
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
På flere BRAVO drev er udstødningsbælgen kun hægtet på i transomen.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

15-11-2010, 11:53
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Kan man bare gøre det uden at risikere at vandet slår tilbage ved "nedbremsning" ?
|
Ja, det vil jeg i hvert fald tro.
Bravo'ernes udstødningsbælge lukker ikke tæt mellem transom og drevet, men er derimod helt åbne gummiflapper.

__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

15-11-2010, 16:18
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Kan man bare gøre det uden at risikere at vandet slår tilbage ved "nedbremsning" ?
|
tror ikke det har den store betydning. alle både med fast aksel installation har jo også bare et stort rund hul i agterspejlet til udstødningen.
På min SX drev kommer det meste af udstødningen ud inde ved transom og når den fåe noget håndtag kommer det ud ved prop.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

16-11-2010, 11:33
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Så er det da bare af med manchetten, så vi kan få lidt brøl  Så kan man jo altid skrue den på igen hvis konen synes at det støjer for meget. Men hvis den er demonteret inden sæsonstart, tror hun sikkert at det skal lyde sådan. Men hvad med hullet i drevet? Skal det så proppes af, for ikke at give for meget modstand, når vandet bliver trykket den vej igennem?
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|

20-11-2010, 09:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Men hvad med hullet i drevet? Skal det så proppes af, for ikke at give for meget modstand, når vandet bliver trykket den vej igennem?
|
Er det udstødningshullet på drevet, hvor bælgen sidder på, du tænker på her?
Det er ligemeget med den, den sidder over bunden af båden, så det vand der bliver spulet forbi drevet, bliver ikke presset igennem hullet.
Hvis du vil mindske noget modstand, og det er 270 drev du har, kan du pille udstødningstrekanten af(den med klappen på). Tror ikke at det giver alverden på log'en, men nyere drev har ikke sådan en stopklods, af en god grund, formentlig.
Den virker dog også lidt som styrefinne, men jeg sejlede i flere år uden styrefinne på mit 290 drev og mærkede ikke den store forskel.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

16-11-2010, 13:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Albjerg
Kan man bare gøre det uden at risikere at vandet slår tilbage ved "nedbremsning" ?
|
Det vil jeg ikke vaere saa bekymret for. Röret fra manifolden gaar lodret ned, saa der skal et godt klask til, för det ryger ind, isaer naar motoren gaar.
Det er anderledes paa de V8'ere hvor röret gaar kun ca 10 grader nedaf, fra manifolden og direkte ud igennem agterspejlet. Selvom de sidder höjere oppe, skal skvulpet ikke vaere ret kraftigt for at komme ind af det rör og löbe ned i manifolden. Her er det vigtigt med en kontraklap.
Jeg sidder i Tyskland i denne uge og neaste uge, med tysk keyboard, derfor aa & ö.........
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

17-11-2010, 12:05
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
|
|
Takker for info. Så må vi lige se hvad det bliver til...
__________________
Dan Albjerg
Ingen båd lige nu
Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,241
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, Haroldatmok |
|