Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Spørgsmål til køb og vurdering af båd

Spørgsmål til køb og vurdering af båd Skal du have gode råd til køb af ny båd, eller blot have din nuværende vurderet, så er det her vi samler alt info.

» Online brugere: 252
0 medlemmer og 252 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 13-11-2010, 14:48
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Hvad med alder på båden?
Skal den være moderne, eller flot? :-)))

Dine krav ligner dem du har haft hele tiden (Biam osv. ...), men du er gået nogle fod op i størrelse. Når du skal ligge i Juelsminde, må du få en del dage med bølger, og så ville jeg gå efter noget der er så søstærk som muligt. Men en tung båd der skal kunne sejle mere end 30 knob, skal have seriøse motor(er).

Men kom med et bud på alder, så kan vi jo begynde at kigge.
__________________
Sea Ray 220 Sundancer
Mercruiser 5.0 MPI 260HK
Alpha One gen. II
Reply With Quote
  #2  
Gammel 13-11-2010, 23:23
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Det er ikke alderen der sætter grænsen, det er derimod økonomien

Aldersmæssigt, så er jeg ikke så bekymret for selve båden, men jeg kigger meget på motoren!
Hvis motoren fra ny har været ferskvandskølet kan den holde meget længe, hvis den har været vedligeholdt. Både, der har sejlet i ferskvand er lidt det samme, men det kan være svært at vide 100%.

Saltvandskølede motorer har overhovedet ikke min interesse, hvis de er over 12 år. Medmindre salgsprisen er sat, så der er plads til en udskiftning.

Noget andet er, at Nidelv har en fornuftig indretning selv på ældre både, mens de nyere fra f.eks. Bayliner (og lign. amerikanske) virker håbløst indrettet i cockpittet. Det der med at sidde 5-6 personer klemt inde omkring et bord ud for nedgangen til kahytten, og så er der ofte god plads agterude, men ingen sæder, det synes jeg ikke om. Det er her at Maxum, Chaparral (og til dels Sea Ray) har nogle fordele.
Vi er ofte 2 familier, der sejler ud sammen, og så er det en fordel at alle (5-6 personer) kan sidde ved samme bord og have "rimeligt" med plads.

Men som tidl. skrevet, så er der 1-2 år inden jeg skal købe, så den endelige økonomi kendes ikke pt. Et bud ville være max. 300.000,-
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #3  
Gammel 14-11-2010, 09:01
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Jeg ville nok passe lidt på med Maxum dels ryet og det at Brunswick i 2009 lukkede mærket ned - De sidte både blev produceret i juni 2009. Det kan være med til at presse prisen (det eksistere ikke længere), men det kan også gøre at du, på sigt, kan have svært ved at skaffe dele til den.

Både som kunne være interessant kunne måske være en Bayliner 285 fra efter 2005 eller en 2007 280 sundancer fra SeaRay - Men det er ikke så ofte de ses med ferskvandskøling.

Det lyder til at du gerne ser at der er plads til 5-6 personer i kahytten, hvilket gør at der ikke er så meget plads i cockpittet, der kunne Nimbuserne også være noget, men så passere du ikke din kammerat


PS - Jeg kender en som har en SeaRay 275 til salg - billigt
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 14-11-2010 kl. 09:19.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 15-11-2010, 13:05
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Har Maxum er dårligt ry?
De er rigtigt godt indrettet i cockpittet.

Jeg er ikke nervøs for både der er udgået af produktion/ markedet.
Reservedele kan altid fåes på en eller anden måde.
Min kammerat skulle f. eks. bruge reservedele til sin nyere Chaparral. Importøren kunne ikke skaffe dem, jeg fandt delene i løbet af 10 minutter vha. google.

Og det er normalt i cockpittet vi opholder os, næsten aldrig i kahytten, så det er cockpit plads der vægtes højest.

Nimbus har jeg også set på samt Marex, men de er begge i den dyrere ende af skalaen

Kan du få din kammerat til at sende et par billeder og en pris ?
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-12-2010, 21:02
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Er der nogen af jer der har praktiske erfaringer med?

Maxum 2700 SCR
Marex 27/29 suncruiser
Nimbus 2600
Sea Ray 270 sundancer
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #6  
Gammel 09-12-2010, 11:57
mohabba's Avatar
mohabba mohabba er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Nuuk, Grønland
Indlæg: 103
"mens de nyere fra f.eks. Bayliner (og lign. amerikanske) virker håbløst indrettet i cockpittet"

Det er jo lidt sjovt med meninger og holdninger for Bayliner og især 2855/285-modellerne er jo notorisk berygtede for at være endda rigtig godt indrettede, både i DK og US, det kommer man ikke uden om.

Jeg har selv lige købt en rigtig flot 285 fra 2003. Efter min mening, er denne båd lige så anvendelig som mange både der er dobbelt så dyre.
__________________
Bayliner 285, 2003
5.7 Mag Mpi
Reply With Quote
  #7  
Gammel 09-12-2010, 16:24
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Min holdning til Bayliner er ikke deres kvalitet, jeg tror den er på højde med andre.
Mit ønske går på en siddegruppe i cockpittet, hvor man mageligt kan sidde 6-8 personer om et bord og nyde en øl eller let måltid.

Bayliner prioriterer en siddegruppe oppe ved førerpladsen, hvor der max kan sidde 4-5 personer. Og samtidig spærres vejen til kahytten og dermed køleskabet og toilettet.
Når ryglænet til forsædet vippes om, så man sidder bagudvendt, så er man samtidig 15 cm højere oppe med sædet end det bageste sæde.

Her har Maxum en mere smart og rummelig løsning ude agter hvor det hele er i samme plan og uden trin.

Så det er såmænd her jeg ser den store forskel :-)
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,927
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Esmeraldosmeo
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 22:45.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden