Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 201
0 medlemmer og 201 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 17-10-2010, 14:00
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Nu er den så kommet op og jeg har endelig fået taget mig sammen til at få lavet en kompressionstest. Følgende kan konstateres:
Ingen begroninger af betydning, lidt rurer hist og pist, men intet alvorligt.
Kompressionstesten viste følgende (cylinderrækkefølge, tryk i bar): 13, 9, 12.5, 11.5, 13, 5.5, 11.5, 12.5. De 5.5 kommer fra en af cylindrene der var vandindtrængen i så den skal tjekkes nærmere. Hvad med den på 9 bar? Skal jeg gå den efter eller hur??? Sidder naturligvis i den anden cylinderrække :-}
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #2  
Gammel 17-10-2010, 14:59
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
med 3 bars forskel i forhold til andre cylindre ville jeg helt klart tjekke den side op efter. Det ærgeligt at lave den ene side og så sejler du 1mdr til næste år og så ryger toppakningen også der ..
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 17-10-2010, 16:25
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Fejlen kan være i både stempel/ringe og topstykke ( ventilerne lukker ikke tæt ).

Måske en god ide at få topstykkerne trykprøvet ?

Nye toppakninger til begge sider på motoren skal der som minimum ofres, hvis det skal laves ordentligt.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 17-10-2010, 19:22
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Hvis du vil have det lavet rigtigt, så af med motoren og få alle stempler ud så du kan se om der er en defekt på stempler eller cylinder.

Skift alle ringe og evt leje pander, husk at hone cylinder, planslibe toppe og slib ventiler
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #5  
Gammel 17-10-2010, 19:51
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Nu har jeg skiftet toppakninger én gang, men selvfølgelig skal de skiftes hvis toppene ryger af. Interessant som sådan en ting kan gribe om sig.
Måske man skulle overveje at rive motoren ud og give den den helt store omgang med nye ringe, slibe ventiler og nye pakninger overalt. Så skulle der for f..... da ikke være mere med det. Skønt at købe båd fra forhandler.............
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #6  
Gammel 17-10-2010, 19:59
lille tut's Avatar
lille tut lille tut er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
Billeder: 22
Citér:
Originally Posted by kjaerlarsen Se indlæg
Nu har jeg skiftet toppakninger én gang, men selvfølgelig skal de skiftes hvis toppene ryger af. Interessant som sådan en ting kan gribe om sig.
Måske man skulle overveje at rive motoren ud og give den den helt store omgang med nye ringe, slibe ventiler og nye pakninger overalt. Så skulle der for f..... da ikke være mere med det. Skønt at købe båd fra forhandler.............
Ja det er træls sådan noget, hvad siger forhandleren.

Hvis det var mig blev det den store tur, så ved du det spiller
__________________
Monterey 265
Volvo penta 5,7gxi
Dp-s-drev
Reply With Quote
  #7  
Gammel 17-10-2010, 20:22
kjaerlarsen kjaerlarsen er offline
Amfibiedyr
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Horsens
Indlæg: 204
Forhandleren gør det han er bedst til: Løber fra sit ansvar! (ikke generelt ment) Han påstår naturligvis at motoren ikke fejlede noget, da han solgte mig båden, men det skriger til himlen at det er en skade, der har været der nogen tid. Se evt. billederne. Så rustne bliver ventilerne ikke efter én tur!
Så gør det heller ikke situationen bedre, at han er tysker, og fra Bochum!
Never mind, nu skal lortet (undskyld udtrykket) bare bringes i orden og heldigvis har jeg en hel vinter til det......:-}
Bare ærgeligt med pengene til dele, dem kunne jeg godt bruge til noget andet.
Nogen der kender en forhandler med gode priser på Mercruiserdele??? :-]
__________________
Monterey 262 cruiser
Merc. 5.7 EFI, ferskvandskølet, nu med Bravo one :-)
tidligere båd:
Monterey 2100 CC
Volvo AQ260, DP 290

Facts do not cease to exist because they are ignored.......
Reply With Quote
  #8  
Gammel 17-10-2010, 23:34
Clasg's Avatar
Clasg Clasg er offline
Bogholder, kontoret for sund fornuft
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Silkeborg
Indlæg: 577
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by kjaerlarsen Se indlæg
Nu har jeg skiftet toppakninger én gang, men selvfølgelig skal de skiftes hvis toppene ryger af. Interessant som sådan en ting kan gribe om sig.
Måske man skulle overveje at rive motoren ud og give den den helt store omgang med nye ringe, slibe ventiler og nye pakninger overalt. Så skulle der for f..... da ikke være mere med det. Skønt at købe båd fra forhandler.............
Jeg vil seriøst overveje at købe en shortblock i stedet for. Først og fremmest så får du en ny motor, og det er noget nemmere at have med at gøre.
Prisen bliver (alt efter hvor meget du selv kan lave) sikkert den samme i sidste ende.
__________________
Båd: pt. ingen
Tidligere både:
Sea Ray Sundancer 275
Flipper 575
Sea Ray Sundancer 230
Skagerak 21
Sea Ray 160
Pepper 16
Brømo
Divese joller
Reply With Quote
  #9  
Gammel 18-10-2010, 07:46
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Der er flere muligheder med din motor. Her er nogle forskellige muligheder:

Fabriksrenoverede motorer og topstykker fra FirstMate Marine USA

- Topstykke, kr. 3700,- + moms pr. stk. ( støbenummer 906 eller 062 )

- Longblock ( motorblok med topstykker ), kr. 23000,- + moms
Leveres uden indsugning og bundkar. Støbenummer i nuværende motorblok skal oplyses ved bestilling. Umiddelbart tror jeg - hvis den oplyste motorårgang er korrekt - at du har den sene udgave af VORTEC motoren.

Fabriksnye motordele fra Sealed Power USA

- Stempel standard størrelse, kr. 198,- + moms pr. stk.

- Komplet sæt stempelringe, kr. 400 + moms ( afhængig af stemplets specifikationer )

- Komplet sæt plejlstangslejer, kr. 300,- + moms ( afhængig af nuværende type og specifikationer )

- Komplet sæt hovedlejer, kr. 345,- ( afhængig af nuværende type og specifikationer )
Attached Images
File Type: jpg Base - 350.jpg (28.4 KB, 197 views)
File Type: jpg Topstykke 5.7 liter.jpg (3.3 KB, 197 views)
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #10  
Gammel 05-04-2011, 18:52
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Damn - det er da ellers noget af en skræk-import historie.!
nu da du har den ude af båden, skal den så i bænk og evt. testes? hvordan fik i den i øvrigt ud? Du har forhåbentlig en del billeder til os
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,153
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Robertexamy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:00.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden