» Online brugere: 144 |
0 medlemmer og 144 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

06-10-2010, 09:21
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
|
|
Ok, men nu er 5100rpm jo det absolutte max (redline)for motorerne, så der vil jeg sgu ikke op og sejle mere end få sekunder af gangen..
Vil stadig gerne høre fra nogen, der evt ved hvilken udveksling jeg bør have, og props..
Jeg regner med at motorerne i løbet af vinteren kommer til at yde som nye, nok lidt bedre, ifølge min motorguru. (Gammel volvotuner på 544 og amazon). Der bliver optimeret kanaler og tolerancer generelt, tænding og smøring bliver også modificeret lidt. Beholder dog i første omgang de originale solex karburatorer og udstødningen..
Evt ring/sms på 24620187
Rune.
Sidst redigeret af Bloody Mary; 06-10-2010 kl. 09:22.
Begrundelse: tilføjet tlf.nr.
|

06-10-2010, 10:32
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hje Rune,
jeg vil tror at du har 1:2.15 gearing.
Kan du se hvilke AQ270 du har? altså om det er et B, C eller D drev.
B-drev har en 1:1.61 gearing, C 1:1.89 og D 1:2.15
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

06-10-2010, 11:07
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
|
|
Jeg finder ud af udvekslingen, når båden kommer op om et par uger, så får jeg faktisk også mit første ordentlige kig på bunden.
har egentlig også funderet på, hvor stor betydning det mon har at drevene har den rette spidsning, altså deres vinkel i forhold til hinanden, og hvad den mon skal være?
Uha, der dukker mange ubekendte op pludselig..
Rune
|

06-10-2010, 11:27
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Åh, jeg har lige siddet og sovet i timen her.
På 4 cyl motorer har Volvo altid brugt 2,15 : 1. Det skal du ikke ændre på, for at få mere fart. Propellerne skal hente det sidste. Den næste udveksling der findes, er som tidligere nævnt 1,89:1, den er til B30'eren eller V6. Jeg tvivler på at der kommer noget godt ud af at lave det om.
Med 4 cyl motorer mener jeg de gamle maskiner, inden Volvo gik over til at bruge 3,0 GM motorer.
Du skal nok få den op i nærheden af 40 knob, hvis maskinerne er friske, men så kommer den nok heller ikke ret meget længere op. 40 knob er en pæn fart og 270'erens bund er ikke så hydrodynamisk som drev nu om dage.
Jeg undrer mig også over, at du ikke kan presse den op på mere end 25 knob med de 15x17 propeller du har. Jeg ville have sagt, at du sejlede med 15x15.
Har du en masse habbengut med om bord? Det tager også lidt hastighed. Er dine drev trimmet rigtigt? Der er jo ikke powertrim, så dine drev skal pege lidt opad, for at få den højeste hastighed.
Når du oplever at den accelerer og trækker godt, kan der ikke ske noget ved at bytte propellerne ud til 19"
Men der er stadig langt fra 25 knob til 40 knob.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

22-10-2010, 14:02
|
 |
Landkrabbe
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
|
|
Jeg har fornylig talt med en ejer af en 24" coronet med lignende setup som jeg, efter at have talt med ham er jeg kommet frem til at mine skruer er for store!
Han sejler let 30 knob med 14x19 propeller og 2x110 heste (AQ130D) I en større og tungere båd.
Jeg satser, og køber et sæt 14X21 her i vinter, hvis motorerne så ikke kan trække dem, må jeg jo til at tune på dem!
Tak for input!
Rune
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,625
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, DouglasNiz |
|