» Online brugere: 155 |
0 medlemmer og 155 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

17-10-2008, 18:59
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Lars T skal du virkelig afmontere termostathuset hvis du vil påfylde kølervæske ?
Har du ikke et termostathus med en T fitting i fronten ?
Mercury anbefaler at afmontere T fittingen og så påfylde gennem hullet på min motor (selvom jeg ikke selv benytter mig af den metode). Men jeg tror at man kan gøre det uden at afmontere andet end slangerne fra toppen af udstødningerne som går til T fittingen (har dog ikke tjekket termostat huset endnu) holde dem højt og så påfylde kølervæske gennem den ene slange indtil det står op i slangen. Derefter monterer du slangen på toppen af udstødningerne. Jeg har ikke prøvet det her men tror at det kan lade sig gøre.
Til sidste afmonterer du kølerslangerne på termostat huset som går til manifolderne og så fylder op.
Hvis det kan lade sig gøre så er det pludselig utrolig nemt.
|
Ja lige præcis det var jo det denne tråd handler om  Hvis denne metode kan anvendes så er der rigtig nemt.!
Har lige kikket i manualen (igen igen) og det er "kun" disse t-fittings der skal afmonteres.. jeg antog at det hul frostvæsken skulle hældes ned i var der hvor termostathuset sidder.  Det er jo ikke så tit jeg kikker ned til motoren..
Jeg ved dog ikke om jeg har mod på metoden, da det er første gang jeg gør det selv, selvom jeg har kikket en del overskulderen 
Ps - jeg skal lave det på to 4.3'ere, to 5.7'ere en 7.4'er og en 8.2'er, så det bliver nok at se til 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

18-10-2008, 08:52
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Ja lige præcis det var jo det denne tråd handler om  Hvis denne metode kan anvendes så er der rigtig nemt.!
Har lige kikket i manualen (igen igen) og det er "kun" disse t-fittings der skal afmonteres.. jeg antog at det hul frostvæsken skulle hældes ned i var der hvor termostathuset sidder.  Det er jo ikke så tit jeg kikker ned til motoren..
Jeg ved dog ikke om jeg har mod på metoden, da det er første gang jeg gør det selv, selvom jeg har kikket en del overskulderen 
Ps - jeg skal lave det på to 4.3'ere, to 5.7'ere en 7.4'er og en 8.2'er, så det bliver nok at se til 
|
Hvis du skal konservere mange motorer så synes jeg at du skal bruge en metode med at lade motoren selv suge kølervæske
Der er ikke T fittings på alle termostathuse. Så for de fleste motorer skal du afmontere termostathuset, og selvom det ikke er det store problem så har ENN ret i at det er mere tidskrævende.
Der er flere metoder til at lade motoren suge kølervæske som allerede diskuteret her på Fenderen.dk.
Jeg har læst om flere i USA som bruger en 20-25 liters dunk med kølervæske og stiller den på badeplatformen med et udtag i bunden af dunken med en slange monteret som går ned til ørevarmerne, men hver sin metode til dette 
|

18-10-2008, 08:57
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Brian - der er jeg enig..
men det kunne jo være interessant at prøve den anden "metode"..
Tror også bare jeg bruge den velkendte denne gang..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

18-10-2008, 11:21
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Lars skal du igang med at konservere så mange motorer så køb det udstyr der skal til for at gøre arbejdet enkelt - du kan jo genbruge det år efter år
Der er bla. Rolf system - der er et jeg engang lavede en tråd med (som kun passer på Alpha drev) og så er der boremaskine pumpe metoden som er universel
Køb også noget konserveringsolie etc når du er igang så kan du hurtigt og effektivt konservere og frostsikre de motorer
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

18-10-2008, 11:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
nytdrev.dk stiller gerne specialværktøj til rådighed ifb. med vinterkonserveringen af motorer.
Kan afhentes på vort lager i Hornbæk efter aftale.
Alt skal leveres retur rengjort i ubeskadiget og funktionsdygtig stand.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

18-10-2008, 13:38
|
 |
Junior admin
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 705
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
nytdrev.dk stiller gerne specialværktøj til rådighed ifb. med vinterkonserveringen af motorer.
Kan afhentes på vort lager i Hornbæk efter aftale.
Alt skal leveres retur rengjort i ubeskadiget og funktionsdygtig stand.
|
Det er sq god stil 
__________________
Jan Rasmussen
40 74 04 25
|

18-10-2008, 14:22
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Ja det er ski god stil Rolf..
Jeg køber det værktøj som der skal bruges og så må vi se om vi kan lave noget stor indkøb af diverse andre materialer - froskvæske, konserveringsolie, drevolie, anoder osv..
* Oliesuger
* Drevoliepumpe
* olieopsamler
* Fedtpresse
Jeg forventer at vil gøre brug af Rolf's "system" med tragten, den syntes jeg var nem og bekvemt.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Sidst redigeret af Lars T; 18-10-2008 kl. 14:42.
|

20-10-2008, 11:14
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Der er flere metoder til at lade motoren suge kølervæske som allerede diskuteret her på Fenderen.dk.
Jeg har læst om flere i USA som bruger en 20-25 liters dunk med kølervæske og stiller den på badeplatformen med et udtag i bunden af dunken med en slange monteret som går ned til ørevarmerne, men hver sin metode til dette 
|
Faldt lige over denne:
http://www.jcwhitney.com/CAMCO-DO-IT...1013_10101.jcw
Det ser nemt ud.
|

20-10-2008, 11:35
|
 |
Junior admin
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Fyn
Indlæg: 705
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
|
Den var da smart..... det gør det lidt enklere at køre frostvæsken på
__________________
Jan Rasmussen
40 74 04 25
|

20-10-2008, 14:42
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
det lyder som om at det er bøvlet at få frostsikret jeres motorer.
hvad kan det skyldes! når min båd står på land så tager det 5 min så er den motor frostsikret. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

20-10-2008, 15:43
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
mit princip er også enkelt
-båden på land
-vand drænes af blok og manifolde
-slange der sidder på indersiden af gimbalpladen afmonteres (1 spændebånd)
-Boremaskine pumpe fra byggemarked forbindes til slangen og en spand med glycol pumpes igennem indtil det kommer ud af udstødningen
tidsforbrug - måske 10-15 minutter men så heller ikke mere
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

20-10-2008, 16:34
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
mit princip er også enkelt
-båden på land
-vand drænes af blok og manifolde
-slange der sidder på indersiden af gimbalpladen afmonteres (1 spændebånd)
-Boremaskine pumpe fra byggemarked forbindes til slangen og en spand med glycol pumpes igennem indtil det kommer ud af udstødningen
tidsforbrug - måske 10-15 minutter men så heller ikke mere
|
ok det er også næsten den fremgangsmåde jeg bruger.
mens vandet løber af blokken og manifold sætter jeg øreklemmerne på drevet
dunken står ved siden af drevet så der er kun en meter slange som stikkes i dunken. lukker for drænhanerne og motoren startes 2-3 min og den sluger kølevæsken. til sidst prøver jeg lige at åbne for drænhanen i blokken for at tjekke at den er fyldt med kølevæske. hurtig og nem. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,597
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, FelixBreez |
|