Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Drev og propeller

Drev og propeller Spørgsmål vedr. propeller og drev - mekaniske spørgsmål om drev henviser vi til forumet om mekaniske udfordringer

» Online brugere: 166
0 medlemmer og 166 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 02-10-2010, 20:13
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by Bloody Mary Se indlæg
Hey igen, de 25 er målt med GPS, jeg er pænt sikker på at omdrejningstællerne måler korrekt, hvis den får mere øre, ryger tarmene ud af de stakkels B20'ere..

Jeg mistænker selv gearingen eller propellerne til at være kilden til min manglende fart..

De 40 knob er baseret på adskillige andre ejere af samme båd, med samme motorer, samt broschurer fra Coronet, de lovede faktisk at kunne levere den med 55 knobs topfart, men det har vist været med den sjældne AQ 155a motor..

http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/7E...TH_197X_en.pdf

Lars, du skriver at jeg kun har 200-220hk, men jeg vil da mene at jeg har 2x130 hk, altså 260, eller?
Du mener måske på skruen?

Jeg ser det efterhånden som min mission at få den her båd til at sejle 40 knob, på gps! Med de originale motorer! Whatever it takes!

Vi starter til vinter med at tage toppene af og få dem til at spille max, inklusive portning osvosv.. og gå drevene efter..

Jeg er stadig meget interesseret i at vide hvad gearing og skruer den havde da den blev leveret.. Nogen der ved?

PS: Den bekendte med 5.7,eren skulle vel ikke være min gamle kammersjuk Peter Rahbek?

Rune
Jo det er Peter Rahbek's eller retter er min bekendt Per Biltof, som ofte sejler i den Der er også Peter Hansen's 21'er med en 8.1'er, den går også ganske pænt

Men hvis jeg regner baglæns med din tal (4800, 17" og 25 knob" så giver det en gearing på 2.47, og jeg har lige googlet 270'eren som kom med 3 gearing, 1:2.15, 1:1.89 og 1:1.61, så der er noget som ikke helt stemmer skulle du have 2.15 vil den teoretisk topfart være omkring de 30 knob.
Hvis motorerne kan tage flere omdrejninger end de 4800, kan du under videre gå op i stigning. som goffy skriver kunne du måske tage dem op til 5100? det vil give dig en top på lige under 32 knob..
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..

Sidst redigeret af Lars T; 06-10-2010 kl. 10:26.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 06-10-2010, 09:21
Bloody Mary's Avatar
Bloody Mary Bloody Mary er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
Billeder: 5
Ok, men nu er 5100rpm jo det absolutte max (redline)for motorerne, så der vil jeg sgu ikke op og sejle mere end få sekunder af gangen..
Vil stadig gerne høre fra nogen, der evt ved hvilken udveksling jeg bør have, og props..

Jeg regner med at motorerne i løbet af vinteren kommer til at yde som nye, nok lidt bedre, ifølge min motorguru. (Gammel volvotuner på 544 og amazon). Der bliver optimeret kanaler og tolerancer generelt, tænding og smøring bliver også modificeret lidt. Beholder dog i første omgang de originale solex karburatorer og udstødningen..
Evt ring/sms på 24620187

Rune.

Sidst redigeret af Bloody Mary; 06-10-2010 kl. 09:22. Begrundelse: tilføjet tlf.nr.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 06-10-2010, 10:32
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hje Rune,
jeg vil tror at du har 1:2.15 gearing.
Kan du se hvilke AQ270 du har? altså om det er et B, C eller D drev.
B-drev har en 1:1.61 gearing, C 1:1.89 og D 1:2.15
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #4  
Gammel 06-10-2010, 11:07
Bloody Mary's Avatar
Bloody Mary Bloody Mary er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
Billeder: 5
Jeg finder ud af udvekslingen, når båden kommer op om et par uger, så får jeg faktisk også mit første ordentlige kig på bunden.
har egentlig også funderet på, hvor stor betydning det mon har at drevene har den rette spidsning, altså deres vinkel i forhold til hinanden, og hvad den mon skal være?

Uha, der dukker mange ubekendte op pludselig..

Rune
Reply With Quote
  #5  
Gammel 06-10-2010, 11:27
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Åh, jeg har lige siddet og sovet i timen her.

På 4 cyl motorer har Volvo altid brugt 2,15 : 1. Det skal du ikke ændre på, for at få mere fart. Propellerne skal hente det sidste. Den næste udveksling der findes, er som tidligere nævnt 1,89:1, den er til B30'eren eller V6. Jeg tvivler på at der kommer noget godt ud af at lave det om.

Med 4 cyl motorer mener jeg de gamle maskiner, inden Volvo gik over til at bruge 3,0 GM motorer.

Du skal nok få den op i nærheden af 40 knob, hvis maskinerne er friske, men så kommer den nok heller ikke ret meget længere op. 40 knob er en pæn fart og 270'erens bund er ikke så hydrodynamisk som drev nu om dage.

Jeg undrer mig også over, at du ikke kan presse den op på mere end 25 knob med de 15x17 propeller du har. Jeg ville have sagt, at du sejlede med 15x15.

Har du en masse habbengut med om bord? Det tager også lidt hastighed. Er dine drev trimmet rigtigt? Der er jo ikke powertrim, så dine drev skal pege lidt opad, for at få den højeste hastighed.

Når du oplever at den accelerer og trækker godt, kan der ikke ske noget ved at bytte propellerne ud til 19"

Men der er stadig langt fra 25 knob til 40 knob.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 22-10-2010, 14:02
Bloody Mary's Avatar
Bloody Mary Bloody Mary er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
Billeder: 5
Jeg har fornylig talt med en ejer af en 24" coronet med lignende setup som jeg, efter at have talt med ham er jeg kommet frem til at mine skruer er for store!
Han sejler let 30 knob med 14x19 propeller og 2x110 heste (AQ130D) I en større og tungere båd.
Jeg satser, og køber et sæt 14X21 her i vinter, hvis motorerne så ikke kan trække dem, må jeg jo til at tune på dem!

Tak for input!

Rune
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,780
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Fabianstula
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:03.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden