Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 376
0 medlemmer og 376 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 08-09-2010, 10:28
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Vand i olien ( motorolie red. ) er et faresignal og kan skyldes flere faktorer.

Som Ulman ganske rigtigt skriver, så er det vigtigt at vide, hvilke dele der er udskiftet, for at undgå vand i olien.

Jeg har lavet en liste, hvor jeg igennem 3 år har noteret, hvad der er den hyppigste årsag til vand i olien på en direkte kølet I/O motor:

- Defekt manifold/afgangsknæ
- Defekt topstykke
- Defekt indsugningsmanifold
- Defekt motorblok
- Frostsprængt motorblok

Vand i olien kan også skyldes en så simpel ting, som pakning imellem manifold og afgangsknæ.

Hvis det viser sig, at motoren er en 3.7 liter Mercruiser, så kan vand i olien skyldes defekte pakninger eller pakdåse i cirkulationsvandpumpen - det ses tit som motorerne når en vis alder. Der kan ikke skaffes en ny cirkulationsvandpumpe, men pakninger og pakdåser kan skaffes i hobetal.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #2  
Gammel 08-09-2010, 11:00
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Et hurtigt spørgsmål, hvor gamle er den Mercruiser?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-09-2010, 11:27
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Jeg vil gætte på, at den er imellem årgang 1990 - 1998.....
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #4  
Gammel 08-09-2010, 12:35
Kim's Avatar
Kim Kim er offline
Kaptajn af eget skib
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: MidtSj
Indlæg: 474
Billeder: 57
Hvor meget vand

Bliver olien hvid eller er det bare lidt "Mayonnaise" i topdækslet ?
Det kan være svært at få vand ud af motoren 'et olieskift er sikkert ikke nok,så problemet kan være løst uden det ser ud til det.
__________________
Hilsen Kim
MerCruiser 350mag.mpi .. med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe
Yamaha v8 drev
Reply With Quote
  #5  
Gammel 08-09-2010, 14:16
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker
 
Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Indlæg: 375
Tak for svarene, men læs venligst spørgsmålet, motoren er en ældre v6 , siden jeg spurgte her, har jeg talt med Ketner , som også mener at for høje omdr. på den type kan medføre vand i olien, det har de efter sigende erfaring for.
Men vandpumpn har vi ikke tænkt over, hvordan kommer vandet til olien ?

Nb. systemet holder tæt ved trykprøvning.
__________________
Hvis man gør det selv-ka' man så klage.
Reply With Quote
  #6  
Gammel 08-09-2010, 14:50
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Citér:
Originally Posted by lynæs Se indlæg
Tak for svarene, men læs venligst spørgsmålet, motoren er en ældre v6 , siden jeg spurgte her, har jeg talt med Ketner , som også mener at for høje omdr. på den type kan medføre vand i olien, det har de efter sigende erfaring for.
Men vandpumpn har vi ikke tænkt over, hvordan kommer vandet til olien ?

Nb. systemet holder tæt ved trykprøvning.
Det er først nu du beretter omkring motorens størrelse nemlig en "ældre V6" - det fremgår ikke i dit første indlæg.

Det jeg oplyste med vand i olien ved defekt cirkulationsvandpumpe er kun gældende ved 3.7 liter rækkemotor, og ikke V6 motoren.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #7  
Gammel 08-09-2010, 15:01
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Hvis det en en ældre sag er der vel sandsynlighed fora t manifold og dets lige står til udskiftning? Blev de skriftet da alle "mistænkelig dele blev udskiftet"?

Hvor meget vand var der i olien da i skiftede den her sidst? Som Kim skriver kan det jo være svært at få al olien ud, medmindre i tager proppen i bundkaret eller motor er forsynet med den eksterne olieslange.
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 129,301
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, MichaelGob
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 19:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden