» Online brugere: 248 |
0 medlemmer og 248 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

30-08-2010, 05:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Odenszeee
Indlæg: 913
|
|
Nu håber jeg ikke du misforstår mig, men det lyder lidt vandvittigt i mine øre at du vil smide over en halv million efter en båd, når du aldrig har sejlet før??
Du har vel forhåbenligt været ude i sådan en str. båd og oplevet på egen krop hvad det vil sige at have vand under fødderne, ikke?
(bare lige en tanke der faldt mig ind  )
__________________
/ Seb
Nuværende båd:
Phantom 21/225 Optimax
Fletcher 199/150 Yamaha
Tidligere både:
RING 16/90 Yamaha
Fletcher 199/200 Merury
Mustang-Trekpoint/50 Suzuki
Fletcher 161/100 Mercury
Fletcher 160/100 Mercury
Fletcher 199/200 Mercury EFI
Campion Cortes 165/200 Mercury
Global 13"/50 Mercury
Selco 15"/35 Johnson, 50 Mercury
|

30-08-2010, 06:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Som førstegangskøber af båd ( det er sådan jeg har opfattet profilen Lindegaard ), må det afgjort anbefales, at have en fagmand med ved siden, når båden skal inspiceres, prøvesejles, vurderes mv.
590.000,- kr. er mange penge for en båd der har 22 år på etiketten. Tænk på en bil der er 22 år gammel, hvad den ikke kan bidrage med af gode og dårlige oplevelser ?
Jeg ville bl.a gøre følgende vedr. den ønskede båd:
- Besigtige båden med en fagmand enten fra Danmark eller England
- Båden skal på land, så skroget, propellerakslerne, propellerne mv. kan vurderes for evt. skader.
- Prøvesejles
- Gennemgang og test af de forskellige funktioner i båden herunder toilet, instrumentering, køl/frys mv.
- Både og biler handler jeg aldrig samme dag som jeg ser dem - jeg sover på det, så jeg får vendt og drejet de forskellige indtryk som jeg har fået.
Vælger du en båd fra England, så skal du også overveje, hvordan båden transporteres hjem. Enten sejles eller på lastbil.
Men afgjort et spændende projekt. Tiden for køb af større både er aftagende, og sæsonen kunne måske byde på en reduktion i prisen. Jeg vil tro at handelsprisen kan rundbarberes 20 - 25% alt efter evt. fejl og mangler på båden.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

30-08-2010, 10:16
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Campion: vanvittig er vores mellemnavn.. he he.. nej lyder måske sådan men jo har haft vand under fødderne, bare ikke i ejen båd.. livstilen, luften og friheden frister, om det så er i havn eller ude.. og ja det er mange penge, investering hmmm nej nok ikke, et sommerhus ville i så fald ha været bedre.. med tanke på gensalgs værdien.. en båd af den slags er nok ikke der man skal regne med at få pengene tilbage i fuld valuta på, men så længe man har det i baghovedet, så må man jo tage det som det er, en gave for livet.. retter lige.. en udgift for livet hi hi, lidt som at forsøge at grave et hul i vandet ik'.. fruen her er sejler, men sejl er ikke lige mig, grundet en rygoperation, så ikke noget tove og trisser her.
Nytdrev: alder er ikke altid lig forringelse, men forstårhvad du mener, selvfølgelig skal alt efterses.. (vi købte et stykke legetøj for 3 år siden, Toyota Supra targa fra 1993, og den har der aldrig været noget som helst med, ok kun 60,000 km på smækken, og den bliver passet og plejet). Lækkert med de punkter du der nævner, det var lige noget sådan jeg eftersøgte.. som jeg også har skrevet andetsteds i en tråd, har vi jo også fundet en lignende båd herhjemme, og det ville være noget nemmere, den er nu beset 4 gange af 1- 2 timers varighed, har endevendt den fra a-z, og er yderst velholdt, den står bare til 850,000 Kr hvilket jeg syntes er helt i overkanten, uden at ha' forstand på det, men har hørt fra båd folk at det er for meget.. http://www.tempobaadsalg.dk/boat.php?id=147797 hvis det du skriver: Tiden for køb af større både er aftagende, og sæsonen kunne måske byde på en reduktion i prisen. Jeg vil tro at handelsprisen kan rundbarberes 20 - 25% alt efter evt. fejl og mangler på båden.
også er gældende herhjemme så kan den jo komme ned i et fornuftigt leje... båden er i kommision, har talt med ejer flere gange, en ældre pensionist, og han påpeger hver gang at han har investeret 250,000 Kr i båden de 5-6 år han har haft den, vi har set regninger på det hele, så den er god nok, ny kaleche, navigation for 37 K, nyt oliefyr osv, alt sammen 5 år tilbage.. jeg er nu bare af den mening at man ikke altid skal regne med at få hele sin udgift tilbage, og specielt elektronik er vel kun et godt salgs argument det første år, der er jo kommet meget andet på markedet siden da, og en del af udgifterne de ca 90 K er på normal vedligehold, servicering af motor, rens og bundmaling, men kan ikke lige gennemskue hvad der måtte være fair pris for en sådan. Et europæisk gennemsnit på disse både ligger omkring 650 K, men nu er det ikke sådan at han ligefrem skilter med et "bud ønskes" selv om den nu har været til salg i 2 år... men måske jeg kan finde en kvalificeret bådmand der kan gi et fair bud på en pris på den.. må ud og lede..
Grunden til vi faldt over den i England er netop prisen, den virker mere reel i betragtning af aldereren...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

30-08-2010, 11:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Du må ikke tro, at selvom du har købt en Supra årgang 1993 der fungerer problemfrit, at det så også gælder ved et bådkøb, hvor båden i dette tilfælde er årgang 1988 - du kan blive slemt overrasket.
Ved køb af brugt i den årgang og prisklasse du søger, så må det forventes, at der kan forekomme større eller mindre omkostninger forbundet med reparation-og vedligeholdelse indenfor den nærmeste fremtid.
En anden ting du skal have i erindring er drift og vedligeholdelse af båden.
Her tænker jeg på:
- Havneplads
- Brændstof
- Forsikring
- Drift- og vedligeholdelse
- Udskiftning af evt. defekte komponenter
- Investering af nødvendigt udstyr
Til inspiration:
Familiens motorbåd ( 40 fod ) har årlige omkostninger for 25000,- kr. I dette beløb, er der kun medregnet havneplads, landstrøm og forsikring.
En båd fra 1988 har måske haft flere ejere og udokumenterbar historik, hvilket kan sætte sit præg på bådens stand.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

30-08-2010, 11:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: May 2009
Bopæl: Bramming
Indlæg: 772
|
|
Du skal også kikke godt efter BMW motorer ,da de har et dårligt ry mht. til køling. Da jeg købte min båd her i foråret fik jeg at vide af konsulenten at, hvis det havde været en BMW motor vil han ikke anbefale købet.
Motorene kan modificeres så de køler bedre.
__________________
Scand 32 Atlantic årgang 1984.
Volvo Penta Tamd40B. 165 hk Diesel.
XPH3700 MARLIN MMSI 219012643
Adventure Hunter 290T med Evinrude 9,9 HK 2T.
Tidligere både:
Banner 28 årgang 1974
120 HK Ford Lehmann 2715E Diesel
BW 71C 1:1
Fast aksel
14"/11" 4 bladet bronze skrue.
Tehri 245 ( Svalehalen ) med Parsun 2,6 HK 4T.
14' Vator styrepults jolle årgang?
25 HK 2 takts Evinrude model E25BACNB årgang 1982.
|

30-08-2010, 11:27
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by Softice
Du skal også kikke godt efter BMW motorer ,da de har et dårligt ry mht. til køling. Da jeg købte min båd her i foråret fik jeg at vide af konsulenten at, hvis det havde været en BMW motor vil han ikke anbefale købet.
Motorene kan modificeres så de køler bedre.
|
Den her har modifeceret køl.. talte med en helt neutral båd motor mand, og han havde så absolut ikke noget imod BMW motorer, hvis de var modificeret, og ellers passet med service havde han ingen problem med disse. Spurgte også ham om hvad han ville anbefale.. han var uvildig og kunne være helt ligeglad, men sagde det nok mest var et holdningspunkt, nogen var til Volvo, andre perkins og han ville ikke ha nogen tvivl på BMW hvis der forelå papirer fra mekaniker på servicering og vedligehold.. og det er der på den jeg har set herhjemme.. han sagde også at der sagtens kunne fåes reservedele, ikke lige rundt hjørnet, men det var ikke noget problem da den passede lige over med Mercruiser.. og han havde serviceret adskillelige af slagsen
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

30-08-2010, 11:30
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
skal bare lige finde en der kan se den og fortælle mig hvad en sådan burde koste, for det er da ikke den pris den står til he he.. men en vurderingsmand checker velbare bådens tilstand og kan vel som sådan ikke gi et bud på pris eller va'??
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

31-08-2010, 10:32
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Du må ikke tro, at selvom du har købt en Supra årgang 1993 der fungerer problemfrit, at det så også gælder ved et bådkøb, hvor båden i dette tilfælde er årgang 1988 - du kan blive slemt overrasket.
Ved køb af brugt i den årgang og prisklasse du søger, så må det forventes, at der kan forekomme større eller mindre omkostninger forbundet med reparation-og vedligeholdelse indenfor den nærmeste fremtid.
En anden ting du skal have i erindring er drift og vedligeholdelse af båden.
Her tænker jeg på:
- Havneplads
- Brændstof
- Forsikring
- Drift- og vedligeholdelse
- Udskiftning af evt. defekte komponenter
- Investering af nødvendigt udstyr
Til inspiration:
Familiens motorbåd ( 40 fod ) har årlige omkostninger for 25000,- kr. I dette beløb, er der kun medregnet havneplads, landstrøm og forsikring.
En båd fra 1988 har måske haft flere ejere og udokumenterbar historik, hvilket kan sætte sit præg på bådens stand.
|
så langt er jeg med..
Den herhjemme har 2 dokumenterede ejere, de første 15 år en bådebygger, derfor trægulvet i hele skibet og ingen tæpper, bla. og så nuværende ældre herre, og den er flot bevares, hvis der har været noget er det blevet lavet med det samme eller udskiftet ved sidste ejer, og derfor er der regninger på alt, alt det kedelige er af nyere dato, instrumenter, lader, kaleche, køleskab toiletpumper osv.. har set alle regninger, så der er jeg ikke nervøs, det kan man nok ikke få papirer på ved køb i England, med mindre de foreligegr, så der kan jo sagtens være en del der står for udskiftning snart.. det er vel det man får lavet en prepurchage survey for.. ;-) så er man ligesom advaret mod forventede udgifter i nær fremtid... måske he he..
dette er indhentet:
Forsikring ved købpris 850K : 17500 Kr (den vil jo falde lidt hvis købspris falder)
Havneplads : 2300 pr md, (pladsen købt for 42K)
Driftomkostniger : 36,000 Kr (afsat beløb 3000 Kr pr måned)
Derudover: Båden herhjemme: intet nødvendigt udstyr mangler, læs oven, næsten alt nyere.
Båden i England: kendes ikke pt. men forventer der er noget der ikke fungerer, nye batterier, lader osv... har dokumentert ejerskab tilbage til 1988, annoncen siger 98 men det er en fejl siger Richard, York Marina.
Men er glad for at du påpeger de forskellige ting.. det er jo ikke kun bådens pris der er gældende, der vil altid være en masse udgifter forbundet med en båd, lidt som at forsøge at grave et hul i havet ik hi hi
Men godt at vide...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|

31-08-2010, 11:11
|
|
For mig lyder det som om, at du har tænkt over tingene, at du har sat dig ind i det og at du har besluttet dig for en Birchwood.
Så go for it.
Birchwood TS37 er en super fed båd, visuelt er den noget flottere end tilsvarende flybridge både fra de årgange.
Jeg har en bekendt, der har haft en i en del år, og han var rigtig glad for den, og havde iøvrigt ingen problemer med den.
Held og lykke med købet.
|

31-08-2010, 11:57
|
Kaptajn af eget skib
|
|
Tilmeldelsesdato: Aug 2010
Bopæl: Køge
Indlæg: 378
|
|
Citér:
Originally Posted by Peter508
For mig lyder det som om, at du har tænkt over tingene, at du har sat dig ind i det og at du har besluttet dig for en Birchwood.
Så go for it.
Birchwood TS37 er en super fed båd, visuelt er den noget flottere end tilsvarende flybridge både fra de årgange.
Jeg har en bekendt, der har haft en i en del år, og han var rigtig glad for den, og havde iøvrigt ingen problemer med den.
Held og lykke med købet.
|
Nemlig,har sgu checket alt hvad der kan findes om den på nettet.. bevares findes der lignende,men bare ikke lige den stil, og vi syntes personligt også det er et af de fedeste design der stadig holder efter 22 år...
__________________
Birchwood TS 37, 1988.
1 x BMW 180 Hk (nu med ny varmeveksler 2011)
1 x Mercruiser 180 Hk
(Samme blok de er bygget over).
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,929
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Richarddeask |
|