|
 |

15-10-2008, 13:19
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
når jeg regner med at det er sidste gang jeg skal tanke inden båden skal på land, tømmer jeg lige vandudskilleren og så blander jeg kaburator sprit i benzinen. jeg sejler tanken næsten tom så der måske kun er 20-30 liter tilbage. jeg vil bare sikre mig at der ikke står vand i filter/vandudskiller og kaburator som kan frostsprænge noget. andet gør jeg ikke.

|
Jeg har hørt at det ikke er anbefalelsesværdigt at opbevare benzin med tilsat karburatorsprit. Benzinen skal helst bruges efter at der er tilsat karburatorsprit, men jeg ved ikke hvad der er rigtigt ?
|

15-10-2008, 14:58
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
karburatorsprit er jo ethanol - netop det man i bla sverige blander i benzinen af miliøhensyn benzinen i de fleste eu lande indeholder ca 5-10% ethanol ethanol laves af bla træaffald mv.
Mange motorfabrikanter anbefaler ikke at have ethanolblandet benzin i systemet ved langtidsopbevaring - men igen er det lidt religiøst da jeg aldrig har set et eksempel på at det skadede noget - og inden længe indeholder også den danske benzin ethanol - så vi kan slet ikke undgå det - når den danske benzin tilsættes ethanol er det ligeledes meningsløst at blande karburatorsprit i længere - jeg har hørt at vi fra 2009 også vil have 5-10% ethanol i benzinen i danmark sådan som man har haft det i årevis i udlandet
jeg har netop givet min båd "den sidste tankfuld" for i år - jeg tanker ethanolholdigt svensk benzin men den sidste tankfuld er så 98 oktan (mod normalt 95 oktan) 98 oktanen indeholder nemlig flere additiver - derudover er der tilsat Mercruisers "Fuel system treatment and stabilizer" om det sidstnævnte additiv hjælper noget skal jeg lade være usagt (jeg tror faktisk ikke på det har nogen effekt) - men det skader nok heller ikke - mit vandudskillerfilter er renset før vinteren og et nyt filterelement monteret (præcis som goffy skriver). Min model har aldrig givet anledning til nogle brændstofrelaterede fejl på mine motorer igennem de 30 år jeg har brugt metoden - så det virker statistisk set godt uden at det bliver til en større videnskab/religion 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
Sidst redigeret af ENN; 15-10-2008 kl. 15:08.
|

15-10-2008, 15:44
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: Vestjylland
Indlæg: 1,024
|
|
Jeg fylder tanken helt op, og har aldrig problemer 
|

15-10-2008, 17:33
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Min Mercruiser nærmer sig sin sidste time (i år) og vinterklargøringen foregår sådan løbende over den sidste uges sejlads - så kan man nemlig lave lidt hver dag og går ikke sur i det den sidste dag.
Olie og filter er skiftet
Brændstoffilter og vandudskiller er skiftet/renser
Motoren er afvasket (i søvand hehe) og silikonebehandlet
Alle bolte og møtrikker er spændt efter
Tænding er kontroleret med tændingspistol
Nu udestår endnu et par timers sejlads og så kvæles motoren til sidst i konserveringsolie - manifold og varmeveksler drænes af på søsiden og glycol pumpes igennem - drevet afmonteres og stilles ned i værkstedet hvor det får ny vandpumpe + olie og får en gennemgang incl trykprøvning her i løbet af vinteren - til sidst kontroleres oplining og gimballeje smørres
Tændrørene ville jeg også skifte MEN de AC rør jeg købte fra USA viser sig at være de forkerte  - og jeg nægter at give ågerpriser for tændrør ved den lokale Mercruiser puscher - så tændrørene skal skiftes før næste sæsson - men jeg skal først skaffe et sæt der passer 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

15-10-2008, 17:49
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Jægerspris
Indlæg: 977
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
Min Mercruiser nærmer sig sin sidste time (i år) og vinterklargøringen foregår sådan løbende over den sidste uges sejlads - så kan man nemlig lave lidt hver dag og går ikke sur i det den sidste dag.
Olie og filter er skiftet
Brændstoffilter og vandudskiller er skiftet/renser
Motoren er afvasket (i søvand hehe) og silikonebehandlet
Alle bolte og møtrikker er spændt efter
Tænding er kontroleret med tændingspistol
Nu udestår endnu et par timers sejlads og så kvæles motoren til sidst i konserveringsolie - manifold og varmeveksler drænes af på søsiden og glycol pumpes igennem - drevet afmonteres og stilles ned i værkstedet hvor det får ny vandpumpe + olie og får en gennemgang incl trykprøvning her i løbet af vinteren - til sidst kontroleres oplining og gimballeje smørres
Tændrørene ville jeg også skifte MEN de AC rør jeg købte fra USA viser sig at være de forkerte  - og jeg nægter at give ågerpriser for tændrør ved den lokale Mercruiser puscher - så tændrørene skal skiftes før næste sæsson - men jeg skal først skaffe et sæt der passer 
|
prøv at kigge her engang:
http://marineparts24.dk/shop/index.p...a23aecca815773
|

15-10-2008, 17:56
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
jeg bestiller 2 sæt hos marineparts + noget mercruiser olie i løbet af aftenen - priserne er gode og produkterne de rigtige
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

15-10-2008, 19:38
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Jess
|
Jeg har tidligere købt tændrør, anoder, gearolie mv her:
http://www.wassersport-kellermann.de/
Billig forsendelse og ingen told og moms + fortoldningsgebyr.
De sælger originale Mercury dele så der er nok en lille overpris på NGK tændrør når der også er et Mercury reservedels nummer på 
|

15-10-2008, 18:08
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
Jeg har hørt at det ikke er anbefalelsesværdigt at opbevare benzin med tilsat karburatorsprit. Benzinen skal helst bruges efter at der er tilsat karburatorsprit, men jeg ved ikke hvad der er rigtigt ?
|
den slat benzin der er i tanken bliver blandet med 150 liter når der skal tankes første gang til foråret. det har fungeret uden problemer motoren starter altid uden problemer og det gjorde min gamle motor også
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

16-10-2008, 21:40
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
den slat benzin der er i tanken bliver blandet med 150 liter når der skal tankes første gang til foråret. det har fungeret uden problemer motoren starter altid uden problemer og det gjorde min gamle motor også
|
Der er skrevet utroligt meget om dette emne på diverse amerikanske båd sider og konklusionen er at man ikke bør have alkohol baseret karburatorsprit i tanken under vinteropbevaring. Hvis du endelig vil bruge et "karburatorsprit" produkt under opbevaring så skal det være et ikke alkohol baseret produkt såsom: http://www.iboats.com/MDR_Gasoline_W...m/view_id.3474
Bemærk her: http://www.mdramazon.com/productCata...=Water+Zorb%99 at det ikke må bruges til E-10 benzin.
Til E-10 benzin skal man bruge et andet produkt: http://www.mdramazon.com/productCata...+in+E%2D10+gas
|

16-10-2008, 21:51
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by BrianL
|
jeg har brugt det de sidste 15 år uden problemer 
i år snyder jeg da jeg lader båden ligge i vandet og regner med at der også skal sejles nogle ture i vinter halvåret.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

16-10-2008, 22:33
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
jeg har brugt det de sidste 15 år uden problemer 
|
Jeg siger ikke at det nødvendigvis er et problem at gøre det. Det skulle bare ikke være det optimale at gøre.
|

16-10-2008, 22:40
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hvad smører i køleslangerne og dræn med når de skal monteres igen?
Mercury anbefaler Perfect Seal, men det kan jo ikke ligefrem fåes hos T-Hansen 
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

16-10-2008, 22:45
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Hvad smører i køleslangerne og dræn med når de skal monteres igen?
Mercury anbefaler Perfect Seal, men det kan jo ikke ligefrem fåes hos T-Hansen 
|
Ikke med noget. Jeg har en dåse Perfect Seal på lager, men bruger den ikke til de blå aftapningsdræn skruer.
Køleslangerne smører jeg ikke med noget, anbefales de virkeligt at bruge Perfect seal på dem ? Måske burde jeg checke manualen 
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
Similar Threads
|
Emne |
Emne forfatter |
Forum |
Svar |
Sidste indlæg |
Benzin læk
|
erjohans |
Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer |
12 |
22-08-2009 12:43 |
Vinteropbevaring.
|
Miss Mancini |
Off topic |
10 |
31-07-2009 17:32 |
Benzin i olien???
|
Wulff |
Motor |
22 |
22-07-2009 21:05 |
Benzin
|
Casper T |
Off topic |
4 |
29-07-2008 08:53 |
Motor - Benzin
|
KS1 |
Generelle spørgsmål |
1 |
22-06-2008 11:26 |
|
» Statistikker |
Medlemmer: 128,078
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, Joshuaadeni |
|