| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				23-07-2010, 17:18
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  kylle
					 
				 
				Jeg river lige ild i denne tråd igen :-) 
 
Min motor ligger på ca. 4200 omdrejninger i min. med fulde gadafi. 
Har det nogen betydning at den ikke er oppe imellem de 4400-4800 rpm ? 
			
		 | 
	 
	 
 Du skal ligge imellem 4400 og 4800 rpm ved wot, ellers belaster du din motor for hårdt, og det kan forkorte levetiden på den.  
Generelt kan man sige at sejtræk skader mere end omdrejninger. 
Jo tætte du kommer på 4800, jo bedre vil din generelle performance også blive, både hvad angår holeshot og hastighed ved wot. 
 
Derudover kan du ved at vælge forskellige propeltyper arbejde med din performance på specifikke områder, alt efter hvad du ønsker. 
 
Man kan ikke få bedste holeshot, bedste cruisefart, laveste brændstofforbrug og højeste hastighed i samme propel. Det vil altid være en prioritering. 
 
Mange ender med at vælge en 4 bladet stål, da den oftest giver den bedste performance i cruiseområdet og har godt greb i vandet og dermed god kontrol over båden.
 
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  kylle
					 
				 
				Jeg har nu en 4 bladet 21" alu skrue fra Rolf på, jeg kan godt mærke at den ikke er helt så hurtig i optræk med den som med stål skruen på, men til gengæld er den blevet en smule hurtigere, og jeg syntes også at min cruise hastighed er blevet lavere og med lavere omdrejninger... så jeg er yderst tilfreds med den skrue.. og især til den pris :-) 
			
		 | 
	 
	 
 For hver pitch du ændrer på propellen ændrer du også omdrejningerne med ca 200. Så du burde overveje at prøve en 15"-17" stål i 4 bl. f.eks en Vensura. Deltager du på vores træf, er der som regel mulighed for at prøve propeller som vi andre sejler med.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				23-07-2010, 20:00
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2009 
					Bopæl: midt jylland 
					
					
						Indlæg: 90
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				hej
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		jeg tror jeg ville vælge en revo4 i 19 tommer hvis det var min båd 4200 omdr er for lidt. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				23-07-2010, 21:47
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2010 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 278
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Stiger omdrejningerne så ca. 200 Rpm hvis jeg køber en skrue magen til bare een størrelse mindre (19") ? 
 
For så er det vel ligefør at jeg skal gå 2 str. ned.. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Mvh. Jesper 
 
SeaRay 240 Sundancer årg. 2002. 
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk. 
Bravo 3 Drev, Duo Prop. 
 
Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor. 
 
Tidligere båd: 
Campion Chase 580 årg. 2000. 
Mercruiser 4.3 V6 205 hk 
AlphaOne GenII
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-07-2010, 09:10
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: varde 
					
					
						Indlæg: 2,762
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		jeps ca.  en tommelfinger regel siger ca 200 rpm pr tomme i stigning. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				 
 Finmar 26 Cruiser (halvplaner)   
 Volvo  3,0GL med  SX drev. 1,97:1 
 max fart 20 knob ved 4200 rpm.  prop 15,5X15
 sejler gennem de sidste 35 år
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-07-2010, 09:46
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: MidtSj 
					
					
						Indlæg: 474
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  kylle
					 
				 
				Stiger omdrejningerne så ca. 200 Rpm hvis jeg køber en skrue magen til bare een størrelse mindre (19") ? 
 
For så er det vel ligefør at jeg skal gå 2 str. ned.. 
			
		 | 
	 
	 
 Fra 21 til 19 = ca. +400
 
man kan ikke altid stole på båden`s omdrejnings måler, 
min viste ca.450 for lidt    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hilsen Kim   
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-07-2010, 10:58
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Gast 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2010 
					Bopæl: Roskilde 
					
					
						Indlæg: 278
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Ok.. Hvis jeg så smider en 19" på af samme slags, Hvad kan jeg så forvente udover at omdrejningerne stiger med ca. 400 Rpm. 
 
Bedre trækkræft, og lavere topfart eller ? 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Mvh. Jesper 
 
SeaRay 240 Sundancer årg. 2002. 
Mercruiser 6.2 V8 MPI MX, 320 hk. 
Bravo 3 Drev, Duo Prop. 
 
Gummibåd med Yamaha Malta 2,5 hk motor. 
 
Tidligere båd: 
Campion Chase 580 årg. 2000. 
Mercruiser 4.3 V6 205 hk 
AlphaOne GenII
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-07-2010, 13:06
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Landkrabbe 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2009 
					Bopæl: midt jylland 
					
					
						Indlæg: 90
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
			
			 
				
				forvent
			 
			 
			
		
		
                  
                  
		bedre topfart bedre optræk måske lidt ringere benzin øko ved tur sejlas men ikke ret meget 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-07-2010, 13:09
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Kaptajn af eget skib 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: MidtSj 
					
					
						Indlæg: 474
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  kylle
					 
				 
				Ok.. Hvis jeg så smider en 19" på af samme slags, Hvad kan jeg så forvente udover at omdrejningerne stiger med ca. 400 Rpm. 
 
Bedre trækkræft, og lavere topfart eller ? 
			
		 | 
	 
	 
 Ja hvis top fart er noget du måler med 1 person i båden,hvis i er 5 tror jeg ikke der bliver den store forskel. 
det med at råde andre til valg af propel er meget svært,især uden at havde prøvet båden    
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Hilsen Kim   
MerCruiser 350mag.mpi ..     med cool fuel gen.3 nu på 3.lavtrykspumpe   
Yamaha v8 drev
			  
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				24-07-2010, 16:45
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Hvis det er samme propel, bare 2" mindre burde du i teorien opnå en bedre performance på alle områder, også benzinøkonomien. men der er ikke 2 setup der teer sig ens, ej heller hvis det er samme båd, motor og propel. Så man kan kun bruge tommelfingerreglerne til "grundindstillingerne". Derefter må man fintune ved prøve sig frem ved at ændre på de forskellige parametre enkeltvist. 
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  mpa
					 
				 
				jeg tror jeg ville vælge en revo4 i 19 tommer hvis det  var min båd 4200 omdr er for lidt. 
			
		 | 
	 
	 
 Den tror jeg bliver for voldsom i 19"  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,250 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, BessieChun | 
	 
			
		
	 
 
			 |