Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 176
0 medlemmer og 176 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 20-07-2010, 16:20
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Hov hov - ikke KUN en halvplaner. Halvplanere er dejlige og har nogle åbenlyse lækre fordele frem for helplanerne.
Jeg havde også en finsk halvplaner på et tidspunkt, og den kan på mange måder sammenlignes med din. Den havde samme karakteristika. Efterlod hækbølgen ved 11-12 knob og cruisede fint ved ca. 13-14 knob hvor motor og båd var fint i harmoni. Det var dog en diesel, men det er skroget jo ligeglad med :-). Forbrugstallene var lidt pænere end dine !
de finske både som min Finmar kaldes halvplaner men sejler som en helplaner.
hvis jeg sejler 7 knob og rykker håndtaget i bund, løfter den snuden god i vejret et par sekunder og så falder snuden ned igen og farten kommer.
jeg kan holde 13 knob selv i bølger på 1 meter uden båden begynder at banke.
efter jeg monterede flaps kan jeg på stille vand holde den oppe helt ned til 10,5- 11 knob. den går 19-20 knob på toppen og det er godt klaret af en lille volvo 3,0. Båden vejer knap 3 tons fuld læsset.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #2  
Gammel 20-07-2010, 17:15
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Dette skal ikke opfattes som et forsøg på at være smart eller blæret men;
Konen og jeg er blevet enige om at vi slet ikke vil fokusere på forbruget, for så kommer vi sq aldrig ud og sejle...... Så vi sejler når vi kan og hælder benz på når det er nødvendigt - og så tager vi resten med banken til vinter
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #3  
Gammel 20-07-2010, 18:15
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Dette skal ikke opfattes som et forsøg på at være smart eller blæret men;
Konen og jeg er blevet enige om at vi slet ikke vil fokusere på forbruget, for så kommer vi sq aldrig ud og sejle...... Så vi sejler når vi kan og hælder benz på når det er nødvendigt - og så tager vi resten med banken til vinter
Jeg kan godt følge dig, og sådan har jeg det faktisk også selv efterhånden. Men det er også meget let, når båden alligevel hele tiden er i pit og skal have repareret motor :-(
Reply With Quote
  #4  
Gammel 20-07-2010, 19:57
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Jeg kan godt følge dig, og sådan har jeg det faktisk også selv efterhånden. Men det er også meget let, når båden alligevel hele tiden er i pit og skal have repareret motor :-(
køb en ny maskine det gjorde jeg i 2005 da jeg blev træt af rep. hver anden weekend.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
Reply With Quote
  #5  
Gammel 20-07-2010, 21:17
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
køb en ny maskine det gjorde jeg i 2005 da jeg blev træt af rep. hver anden weekend.
Det er bare så djævelsk dyrt når der skal 220+ HK til !
Reply With Quote
  #6  
Gammel 21-07-2010, 15:08
Albjerg's Avatar
Albjerg Albjerg er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2008
Bopæl: Løjt Kirkeby (Aabenraa)
Indlæg: 1,256
Billeder: 42
Citér:
Originally Posted by Ulman Se indlæg
Det er bare så djævelsk dyrt når der skal 220+ HK til !
Hvorfor skal der det?
__________________
Dan Albjerg

Ingen båd lige nu

Tidligere både:
Skibsplast Sportsmann
Glastron Sierra V212
Ramo 21" damjolle
Reply With Quote
  #7  
Gammel 21-07-2010, 17:44
Ulman Ulman er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jan 2009
Bopæl: Horsens
Indlæg: 863
Billeder: 32
Citér:
Originally Posted by Albjerg Se indlæg
Hvorfor skal der det?
Jeg har en båd der kræver en motor med min. 220 hk for at fungere tilfredsstillende. Og så kunne den endda sagtens bruge lidt mere. Og sådan noget koster :-(
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,687
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, ArthurWab
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:21.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden