| 
				
			 | 
		
		
			
				
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2010, 07:55
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 ? 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jun 2008 
					Bopæl: nordjylland 
					
					
						Indlæg: 1,949
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	| 
		
	
		
		
		
                  
		 jeg kender godt procedyren med luftnøgle, aftrækker og varme. 
Problemet er at der sidder en gummibøsning imellem propellen og selve navet der sad fast, så propellen og gumminavet skal skal af for at der kan bruges varme. 
Det koster 3000.- at få monteret et nyt gumminav i propellen. 
Og det farlige ved at bruge en stor aftrækker og luftnøgle er at selvom at jeg havde lavet en "skånemøtrik" til at sidde på enden af akslen så er der noget gevind der at tage hensyn til, derudover så når den inderste propel skal trækkes af så trykker man på inderakslen og propellen sidder på yderakslen, så der kommer et voldsomt tryk et sted inde i gearet. 
Og en ny aksel koster 7500.- 
Så der var for meget på spil ved at blive ved med at "voldtage" akslen. 
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Coronet 31 aft cabin. 
1975 
Perkins ht6.354m  145 HK. 
Fast skrueaksel. 
 
Aquaquick 2,35m. RIB.  2009 
M. styrepult. 
Tohatsu 15 HK. 2-takt  2012 
 
Tidligere båd. 
Century Mirada 270 XL   1990 
Volvo Penta 570A 275 HK. 
Volvo Penta Dp290A. 
 
Tidligere båd. 
Fletcher arrowflyte bravo  
Mercury 115hk. 6 cyl inline. 
"tower of power"
			 
		
		
		
		
		
	
	 | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2010, 08:18
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Amfibiedyr 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Mar 2009 
					Bopæl: vestjylland 
					
					
						Indlæg: 150
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		skal det hedde propelaksel fedt, kan man ikke bruge almindelig fedt fx. stævnrørs fedt. 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2010, 17:19
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: Vestjylland 
					
					
						Indlæg: 1,024
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  poca
					 
				 
				skal det hedde propelaksel fedt, kan man ikke bruge almindelig fedt fx. stævnrørs fedt. 
			
		 | 
	 
	 
 Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2010, 17:39
			
			
			
		  
	 | 
 
	| 
		
		
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg havde glemt propellerne har indbygget "støddæmpere".  
 
Jeg kan godt se du havde en næsten umulig opgave. 
 
Der er også mange der glemmer at smøre de forskellige nav på deres påhængsmotorer især dreje-navet på deres påhængsmotor kan give store problemer at glemme, da motoren nærmest kan gro fast ok ikke kan dreje mere. Alu og jern er en dårlig kombination. Der er som regel også kun en måde at fixe det problem på, nemlig at skære navnet op ( jeg kender ikke den rigtige betegnelse for dette nav ) og skaffe et donornav, det betyder som regel man skal skaffe en extra motor for at holde prisen under handels-værdien af motoren, og det kan være nok så besværgeligt... 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2010, 19:13
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  lille tut
					 
				 
				Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året 
			
		 | 
	 
	 
 Det tvivler jeg på er rigtigt. Jeg går ud fra at det som minimum skal være vandbestandig fedt som skal bruges ?
 
Mercury anbefaler:  Special Lubricant 101, 2-4-C Marine Lubricant with Teflon, eller Anti-Corrosion Grease.
 
Selv bruger jeg Anti-Corrosion Grease, da det bliver anbefalet på det varmeste af en Mercury ingeniør som blev interviewet i Powerboat magazine, som værende det bedste i et saltvands miljø. Han anbefalede det også til til bolte og møtrikker på motoren i et saltvandsmiljø. Det koster ikke så meget og sådan en tube holder i flere år.  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2010, 19:29
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Aug 2008 
					Bopæl: Odense 
					
					
						Indlæg: 1,377
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  lille tut
					 
				 
				Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året 
			
		 | 
	 
	 
 Det tror jeg du har ret i, jeg har også brugt alverdens forskellige fedtrester, og jeg har aldrig haft problemer. Men jeg har kun erfaring fra påhængsmotor på trailerbåde. Om det samme er tilfældet på både der ligger i det maritime miljø hele året tør jeg ikke udtale mig om.  
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				/Martin 
 
En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ... 
 
_______________________________________ 
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax 
 
Once you go black - you'll never go back !! 
_______________________________________
			 
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2010, 19:41
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  MartinN
					 
				 
				 Men jeg har kun erfaring fra påhængsmotor på trailerbåde. Om det samme er tilfældet på både der ligger i det maritime miljø hele året tør jeg ikke udtale mig om. 
			
		 | 
	 
	 
 Mit gæt er at det gør en forskel om båden har en påhængsmotor som enten er trimmet over vandet eller på trailer når den ikke sejler, i forhold til en båd med drev som opbevares i vandet og som er under vandet hele tiden i løbet af sejlsæsonen.  
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2010, 19:57
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			  | 
			
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Jul 2008 
					Bopæl: Vestjylland 
					
					
						Indlæg: 1,024
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		Jeg ved bare dem jeg har rørt ved er der ikke problemer med når året er omme selvom de ligger i vandet hele året, bare af med prop hvert år og smør godt. 
 
Men det er vel lidt ligesom olie nogen køber det som fabrikanten anbefaler, andre henter i Aldi-Thansen og div 
		
		
		
		
		
		
		
	
	  | 
 
 
	 
	
	
	
	
	
		
		
			
			 
			
				14-07-2010, 20:51
			
			
			
		  
	 | 
 
	
		
		
		
			
			| 
				
				 Ægte Fenderen-mand 
				
				
			 | 
			  | 
			
				
					Tilmeldelsesdato: Oct 2008 
					Bopæl: Næstved 
					
					
						Indlæg: 668
					 
					
					
					
					
					     
				 
			 | 
		 
		 
		
	 | 
 
	
	
		
	
		
		
		
                  
                  
		
	Citér: 
	
	
		
			
				
					Originally Posted by  lille tut
					 
				 
				Jeg ved bare dem jeg har rørt ved er der ikke problemer med når året er omme selvom de ligger i vandet hele året, bare af med prop hvert år og smør godt. 
 
Men det er vel lidt ligesom olie nogen køber det som fabrikanten anbefaler, andre henter i Aldi-Thansen og div 
			
		 | 
	 
	 
 Jeg tror nu heller ikke at det har den store betydning hvilken fedt man bruger, bare den er vandbestandig, og man så smører hvert år.
 
Hvis det er noget fedt som skyldes væk meget hurtigt af vandet, så kunne man jo ligeså godt have brugt syltetøj.
 
Tilgengæld tror jeg at hvis man bruger en fedt som er særdeles velegnet til formålet, så tror jeg at selv efter mange sæsoner uden fornyet smøring, så har man ingen problemer med en propel som sidder fast som ovenstående billeder viser. Men jeg anbefaler nu ikke at springe over med den årlige smøring    
Jeg er ikke fanatiker med originale produkter, men jeg er går op i at bruge produkter som er velegnet til formålet, i stedet for bare at bruge noget tilfældigt som måske virker.  
		
		
		
		
		
		
		
			
			
			
			
				 
			
			
			
			
			
			
			
				
			
			
			
		 
	
	  | 
 
 
	 
	
 
	
		  | 
	
	
 
 
	
	
	 
	
 
	
		
	
		 
		Indlæg regelment
	 | 
 
	
		
		Du må ikke lave indlæg i nye emner 
		Du må ikke lave indlæg 
		Du må ikke vedhæfte filer 
		Du må ikke redigere dine indlæg 
		 
		
		
		
		
		HTML kode er Off 
		 
		
	  | 
 
 
	 | 
	
		
	 | 
 
 
 
	
	
		
	
	
 
			 | 
		
		
			
				
	
		
			
				| 
				
				» Statistikker | 
			 
		
		
			
				
	
		
			Medlemmer: 129,261 
			Emner: 5,115 
			Indlæg: 47,923 
			
			
		
	 | 
 
	
		| Velkommen til vores nyeste medlem, NateHagena | 
	 
			
		
	 
 
			 |