Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Ældre både, vedligeholdelse og mekanik

Ældre både, vedligeholdelse og mekanik Vedligeholdelse af ældre både og deres mekanik

» Online brugere: 147
0 medlemmer og 147 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 12-07-2010, 08:53
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Det ser sgu godt ud..
Hvordan kommer I/du til oliefilteret? Sidder det ikke nede bag venstre manifold.?
Jow, ser du....

Jeg købte et V8 "oil filter relocation" kit af Strøyer, som han havde fået i overskud. Jeg var stensikker på at det passede på V6'eren. Havde nemlig forudset at oliefilteret kommer til at sidde langt væk.

Så skuffelsen var ret stor da jeg skulle til at montere det. Adaptoren der skal skrues på, hvor oliefilteret normalt sidder, passede ikke......

V6'eren og V8'eren er altså ikke støbt ens der. Snakkede ellers med en gut som sagde at på V8'eren sidder der en indsats som skulle fjernes, før adaptoren kunne gå på. Så det måtte der jo også sidde på V6'eren.

Jeg havde installeret motoren på det tidspunkt, så jeg kiggede efter med et spejl, for at se den omtalte insats, men der var ingen. Der var de to gevindhuller, som adaptoren skulle boltes fast med, men diameteren er over en cm anderledes.

Så indtil videre er det nødvendigt at skrue den ene side af, for at komme til filteret.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #2  
Gammel 12-07-2010, 15:19
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
H-BLue, kan man komme i lære hos dig?

Er det Merceren's krumtap du har på billedet der?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #3  
Gammel 12-07-2010, 16:25
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
H-BLue, kan man komme i lære hos dig?

Er det Merceren's krumtap du har på billedet der?
Hehe, næh det tror jeg ikke lige, selvom jeg godt kunne bruge et par ekstra hænder en gang imellem :-)

Krumtappen der er fra en 4.3 V6'er. Fandt billedet på nettet, har ikke haft motoren skilt så meget ad.

Det er for at vise hvordan en krumtap i en "even-fire" V6'er (den type V6 motor som ryster mindst)ser ud.

(nej, en V6'er er ikke bare en V6'er)

Odd-fire V6 = ryster meget

Semi-evenfire V6 = ryster knap så meget

Even-fire V6 = OK

Det er altså krumtappens opbygning man snakker om.

Volvo Penta AQ 175 er en 3.8 Liters GM V6 som er en "semi-evenfire", det vil sige at den ikke nødvendigvis går så vibrationsfrit som 4.3'eren.

Prøv at google/Wikipedia, egentlig ret interessant.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #4  
Gammel 12-07-2010, 17:41
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
Er det fordi at de står i vinklen at vibrationerne opstår? For jeg mindes ikke en Række motor har samme tindenser. F.eks volvo's 170 - 200hk Diesel
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #5  
Gammel 12-07-2010, 19:01
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
Er det fordi at de står i vinklen at vibrationerne opstår? For jeg mindes ikke en Række motor har samme tindenser. F.eks volvo's 170 - 200hk Diesel
Ja, det er bl.a på grund af V'et, men også det ulige antal cylindre i hver række. Det er et større regnestykke at gøre op, men det går ud på, at når man har en krumtap med 120° imellem hver leje(1 omdr/3 cyl), i en V motor der er 90° og stemplerne tænder hver anden gang de er i top, så sker tændingerne ikke i et jævnt interval pr 2 omdrejninger, som der jo skal til, før alle stempler har tændt. Men ved at forsætte krumtaplejerne, som man kan se på billedet, så kan man undgå dette problem.

En række 6'er har derimod en naturlig balance.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-07-2010, 19:44
nicolajjetrider's Avatar
nicolajjetrider nicolajjetrider er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
Billeder: 3
aha! Spændene, i stedet for at lave trick'set med lejerne, burde man så ikke også ku afbalancere krumtappen, smide noget vægt af den og så den fjernede noget af "ubalancen" der?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist

Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-07-2010, 22:12
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider Se indlæg
aha! Spændene, i stedet for at lave trick'set med lejerne, burde man så ikke også ku afbalancere krumtappen, smide noget vægt af den og så den fjernede noget af "ubalancen" der?
Man har sikkert eksperimenteret med det igennem tiden, men fundet ud af at på V6'eren er den bedste løsning, for at få vibrationsfri gang, at forskyde krumtap-plejl-lejerne.

Det overordnede problem er jo at krumtappen ikke drejer det samme antal grader imellem hver tænding, på en odd-fire V6'er.

Sådan her ser det ud, når en "odd-fire" kører rundt.

Cyl Nr 1 tænder
150° senere tænder nr 6
90° senere tænder nr 5
150° senere tænder nr 4
90° senere tænder nr 3
150° senere tænder nr 2
90° senere tænder nr 1
og så videre

På en "even-fire" er der så 120° imellem tændingerne, som jo nok giver den bedste motorgang af de to, selvom man forsøger at balancere krumtappen.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,563
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Freddielow
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:38.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden