|
» Online brugere: 354 |
| 0 medlemmer og 354 gæster |
| No Medlemmer online |
| Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 08:45. |
|
 |

12-07-2010, 00:01
|
 |
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2009
Bopæl: Esbjerg V
Indlæg: 279
|
|
Det ser hamrende godt ud, flot arbejde, men der er ikke meget plads med den nye motor. 
__________________
Saga 24 med en Bladt Diesel 21 HK dieselmotor, fast skrue aksel og ferskvandskølet med varmeveksler.
Koldt trykvand samt søtoilet
Gasblus
Autopilot.
Fishfinder.
Kortplotter.
Kompas
VHF radio
Stereo radio/cd/mp3
 
Hvorfor fræse afsted når man kan nyde livet i roligt tempo.
|

12-07-2010, 05:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Igen et flot og gedigent stykke monteringsarbejde af horizonblue.dk
Meget professionelt.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

12-07-2010, 07:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Takker.
Det var nødvendigt at save lidt i båden hist og her, samt hæve bagsædet, for at få plads til motoren.
Jeg måtte specialfremstille de forreste motorophæng, da der var for smalt imellem vangerne, til der kunne benyttes alm Mercruiser eller Volvo "fødder". Der er brugt ophæng fra en Chevy Truck og så har jeg svejset nogle beslag dertil.
Havde købt nogle "Prothane" ophæng oprindeligt, det er vist nogle som bliver brugt til US biler med voldtunede V8'ere. Men de er så stjernehårde at jeg var bekymret for at båden vil ryste fra hinanden. V6'eren uden balanceaksel vil godt ryste lidt, ved bestemte omdrejninger.
Dog ikke så slemt som en gammel "odd-fire" V6'er, hvor der er 120° imellem krumtap/plejl lejerne. 4,3'eren er det der hedder en "even-fire" V6'er, hvor krumtaplejerne er forsatte, hvilket glatter motorgangen ud.
På en V8'er sidder der to plejlstænger på samme lejepind på krumtappen. På en "even-fire" V6'er er denne lejepind lidt forskudt, se billedet.
Det var lidt et sidespor. Men det har været rigtig sjove at lave denne ombygning, nu kan jeg komme i gang med at arbejde på mit eget projekt igen.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

12-07-2010, 09:43
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Det ser sgu godt ud..
Hvordan kommer I/du til oliefilteret? Sidder det ikke nede bag venstre manifold.?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

12-07-2010, 09:53
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by Lars T
Det ser sgu godt ud..
Hvordan kommer I/du til oliefilteret? Sidder det ikke nede bag venstre manifold.?
|
Jow, ser du....
Jeg købte et V8 "oil filter relocation" kit af Strøyer, som han havde fået i overskud. Jeg var stensikker på at det passede på V6'eren. Havde nemlig forudset at oliefilteret kommer til at sidde langt væk.
Så skuffelsen var ret stor da jeg skulle til at montere det. Adaptoren der skal skrues på, hvor oliefilteret normalt sidder, passede ikke......
V6'eren og V8'eren er altså ikke støbt ens der. Snakkede ellers med en gut som sagde at på V8'eren sidder der en indsats som skulle fjernes, før adaptoren kunne gå på. Så det måtte der jo også sidde på V6'eren.
Jeg havde installeret motoren på det tidspunkt, så jeg kiggede efter med et spejl, for at se den omtalte insats, men der var ingen. Der var de to gevindhuller, som adaptoren skulle boltes fast med, men diameteren er over en cm anderledes.
Så indtil videre er det nødvendigt at skrue den ene side af, for at komme til filteret.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|

12-07-2010, 16:19
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Øst-Sjælland
Indlæg: 1,861
|
|
H-BLue, kan man komme i lære hos dig?
Er det Merceren's krumtap du har på billedet der?
__________________
Livsglad vandsportsaktivist
Service værksted og service bil fra kirke hyllinge
www.shipcare.dk - følg os også på facebook
|

12-07-2010, 17:25
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
|
|
Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
H-BLue, kan man komme i lære hos dig?
Er det Merceren's krumtap du har på billedet der?
|
Hehe, næh det tror jeg ikke lige, selvom jeg godt kunne bruge et par ekstra hænder en gang imellem :-)
Krumtappen der er fra en 4.3 V6'er. Fandt billedet på nettet, har ikke haft motoren skilt så meget ad.
Det er for at vise hvordan en krumtap i en "even-fire" V6'er (den type V6 motor som ryster mindst)ser ud.
(nej, en V6'er er ikke bare en V6'er)
Odd-fire V6 = ryster meget
Semi-evenfire V6 = ryster knap så meget
Even-fire V6 = OK
Det er altså krumtappens opbygning man snakker om.
Volvo Penta AQ 175 er en 3.8 Liters GM V6 som er en "semi-evenfire", det vil sige at den ikke nødvendigvis går så vibrationsfrit som 4.3'eren.
Prøv at google/Wikipedia, egentlig ret interessant.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,241
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
| Velkommen til vores nyeste medlem, Haroldatmok |
|