Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Mekaniske forumet > Motor

Motor Spørgsmål til motorer af alle arter kan stilles her. Inden- og/eller udenbords og/eller jetski - bare skyd løs.

» Online brugere: 147
0 medlemmer og 147 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 07-07-2010, 22:52
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Citér:
Originally Posted by kpallisgaard Se indlæg
har rykket motoren et hak ned nu . så tager ud og prøver imorgen den plader over skrugen er ca 1 cm under bunden på båden nu , det passer vej fint nok så ?
Det lyder til at være meget lavt, også for lavt. Men ikke 2 både sejler ens, så der er kun test, test og atter test til at finde frem til det rette setup.

Lad os høre hvordan det gik!
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #2  
Gammel 07-07-2010, 23:26
Chribs
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kavationspladen´s underside skal helst flugte med bunden af båden, så med al respect, hvorfor er 1 cm alt for lavt ? Hellere 1 cm for lavt en omvendt, man skal jo sikre at motoren får den nødvendige køling, og det kræver at indtagene på benet er under vand, og helst hele tiden...

Du fleste med mindre speedbåde kender til fænomenet med at propellen rammer vand der mest bestå af luftbobler, så motoren render op i omdrejninger, det er der stor set aldrig hvis man har en motor på med for langt ben, men det giver så igen andre problemer...

Nogle både er mere tilbøjlige til at danne luft hvor hækken stopper, det skyldtes udformingen af bunden, især skrog med støbte eller påmonterede lister til at fange luft og presse det under bunden for at plane hurtigere og lettere er mere tilbøjlige til det.
Reply With Quote
  #3  
Gammel 08-07-2010, 09:28
goffy's Avatar
goffy goffy er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
Billeder: 74
Enig Chribs. der findes nok ikke 2 både hvor placeringen af Kavationspladen er ens.
i min manual til montering af SX drev skriver Volvo ca. 1 cm under bunden.
Men det var ikke nok til min båd for propellen fik luft bare jeg trimmede drevet 1-2 cm ud, og når jeg drejede
resultatet blev at jeg afmonterede motor/drev/transum og rykkede det hele ned så Kavationspladen nu sidder ca 5 cm under bunden. Nu kan jeg trimme og dreje uden der kommer luft til propellen.
som sidegevindst fik jeg også udstødningen længere ned i vandet så nu er der mere ro i båden.
placeringen af Kavationspladen har ikke samme betydning om man vil/kan sejle max 25 knob eller flyve afsted oven på vandet.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år

Sidst redigeret af goffy; 08-07-2010 kl. 09:34.
Reply With Quote
  #4  
Gammel 08-07-2010, 21:55
Lars T's Avatar
Lars T Lars T er offline
VIP medlem :-)
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
Billeder: 182
Citér:
Originally Posted by goffy Se indlæg
placeringen af Kavationspladen har ikke samme betydning om man vil/kan sejle max 25 knob eller flyve afsted oven på vandet.
Jamen hanlder det da ikke om at flyve afsted

Chribs du har ret selvfølgelig spiller udformingen af skroget en stor betydning, men jeg gik udfra at båden ikke er overmotoriseret, hvorfor jeg er ret sikker på at ingen bådproducent ikke vil lave en båd hvor en godkendt motor kaviterer ved diverse sving (det glæder dog ikke ved dobbelt motorer)
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
Reply With Quote
  #5  
Gammel 12-07-2010, 10:51
kpallisgaard kpallisgaard er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: haslev
Indlæg: 7
Citér:
Originally Posted by Lars T Se indlæg
Jamen hanlder det da ikke om at flyve afsted

Chribs du har ret selvfølgelig spiller udformingen af skroget en stor betydning, men jeg gik udfra at båden ikke er overmotoriseret, hvorfor jeg er ret sikker på at ingen bådproducent ikke vil lave en båd hvor en godkendt motor kaviterer ved diverse sving (det glæder dog ikke ved dobbelt motorer)
så nu har jeg prøvet at flytte motor et hak ned . ,em det gav ikk den store virkning, desvære . Kavationspladen ligger 2cm under vand ved planing, og synes ikk den sejler lige så stærkt som får med 4 i båden . så flytter den nok op igen .
Reply With Quote
  #6  
Gammel 12-07-2010, 11:32
MartinN's Avatar
MartinN MartinN er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Aug 2008
Bopæl: Odense
Indlæg: 1,377
Billeder: 102
Har du installeret transducer, fartmåler o.a. tæt på motoren?
__________________
/Martin

En dårlig sejltur er altid bedre end en god dag på arbejde ...

_______________________________________
Askeladden 565 Wasper - 225 HK Optimax

Once you go black - you'll never go back !!
_______________________________________
Reply With Quote
  #7  
Gammel 12-07-2010, 12:15
kpallisgaard kpallisgaard er offline
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2010
Bopæl: haslev
Indlæg: 7
Citér:
Originally Posted by MartinN Se indlæg
Har du installeret transducer, fartmåler o.a. tæt på motoren?
nej der er intet ! :S
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,727
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Williefathe
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:08.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden