|
 |

26-04-2010, 10:49
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
|
|
180 F -190F det er 82- 87 C tror det er helt normalt arbejdstemp... håber jeg 
|

26-04-2010, 11:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
volvo siger 155-178F (68-81c) ved direkte køling og 185-205F (80-98c) ved lukket system. min termostat hedder 72gr C og jeg har direkte køling. 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

26-04-2010, 11:07
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
|
|
..
Der kan man se hvor effektiv køling med havvand i hele motoren... der er jo ingen ende på koldt saltvand
|

26-04-2010, 11:26
|
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Oct 2008
Bopæl: Næstved
Indlæg: 668
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
volvo siger 155-178F (68-81c) ved direkte køling og 185-205F (80-98c) ved lukket system. min termostat hedder 72gr C og jeg har direkte køling. 
|
Det var mere end jeg havde regnet med for et lukket system.
Mercruiser bruger ofte en 160F termostat på deres motorer med ferskvandskøling.
Ifølge denne artikel http://www.perfprotech.com/store/art...-shooting.aspx burde temperaturen så være i området 160-180F. Med et velfungerende system burde det være i den lave ende.
Men ferskvandskøling har jeg aldrig sejlet med. Jeg synes bare at kunne huske at Kim (her fra Fenderen) sagde at hvis den når 180F med ferskvandskøling så er det for højt.
Hvad siger du Kim ?
|

26-04-2010, 11:37
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
for nogle år siden sagde man 60-65 gr c ved direkte, men det er ændret
din motor i bilen kører jo også med ca 95gr c.
her er en skan fra min instruktionsbog til volvoen
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

26-04-2010, 12:37
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
|
|
Så lægger jeg da ikke spor for høj, jeg lægger på 180 F ved tomgang og stile sejlads og 190 F ved over 70 kmt, fuld skrue...  da jeg kører med lukket/ altså veksler
|

26-04-2010, 12:43
|
Gast
|
|
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Oksbøl
Indlæg: 256
|
|
Dvs 155+30 178+30
185 F --------- 208 F
holder mig fint inden for med 180-190 F 
|

26-04-2010, 13:31
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by FletcherV8
Dvs 155+30 178+30
185 F --------- 208 F
holder mig fint inden for med 180-190 F 
|
jeps. du ligger i den lave ende, men hellere det end for højt 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,637
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, MaiLayne7 |
|
Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 18:18.