Fenderen.dk
 
GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Elektronik

Elektronik Lanterne, 12v, landstrøm, Video og Audio mm i båden..

» Online brugere: 173
0 medlemmer og 173 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 11-03-2010, 12:01
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Dit instrument trækker ikke noget strøm fra input fra hall-effekt sensoren hvis der indbygget elektronik i til at konvertere impluser til viseren. Formodentlig er der tre ledninger fra instrumentet: +12v, 0v(Gnd) og taco/pulse input
Hvis instrumentet er passivt, så trækker det højst sandsynlig meget lidt strøm for fuldt udslag (mellem 0,1-10mA)

Bemærk at output fra Hall-effekt sensoren har såkaldt "Open kollektor" det betyder at hvis der ikke er en indbygget pull-up modstand mellem taco input og +12v i dit instrument, så skal du selv sætte en modstand mellem taco input og +12v.

Der er desuden to typer "Open kollektor" - NPN eller PNP

Det betyder om impulserne skal være positive (=+12v og ingen impulser=0v) eller de skal være negative (=0v og ingen impulser=12v). Jeg vil tro at NPN generere positive impulser og PNP generere negative
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
Fenderen.dk Sponsor
GPS Tracker til Bil, Båd, MC
  #2  
Gammel 11-03-2010, 17:32
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Citér:
Originally Posted by Bekker Se indlæg
Dit instrument trækker ikke noget strøm fra input fra hall-effekt sensoren hvis der indbygget elektronik i til at konvertere impluser til viseren. Formodentlig er der tre ledninger fra instrumentet: +12v, 0v(Gnd) og taco/pulse input
Hvis instrumentet er passivt, så trækker det højst sandsynlig meget lidt strøm for fuldt udslag (mellem 0,1-10mA)

Bemærk at output fra Hall-effekt sensoren har såkaldt "Open kollektor" det betyder at hvis der ikke er en indbygget pull-up modstand mellem taco input og +12v i dit instrument, så skal du selv sætte en modstand mellem taco input og +12v.

Der er desuden to typer "Open kollektor" - NPN eller PNP

Det betyder om impulserne skal være positive (=+12v og ingen impulser=0v) eller de skal være negative (=0v og ingen impulser=12v). Jeg vil tro at NPN generere positive impulser og PNP generere negative
Det er faktisk rigtig, mine omdrejningstællere skal have en 12 volt forsyning, før de virker. Så forbruget over signal input er højest sansynligt meget lille.

Jeg har nogle gamle omdrejningstællere, og de skal blot kobles til stel og - på tændspolen, så virker de. De bruger formentlig mere strøm

Jeg har kigget lidt på et par OMRON følere også. Så vidt jeg kan se, er det en PNP der afgiver + impulser.

Hvad vil der ske, hvis jeg prøver systemet af, uden at have en pull-up modstand?
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #3  
Gammel 11-03-2010, 20:23
Bekker's Avatar
Bekker Bekker er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Dec 2009
Bopæl: Måløv
Indlæg: 77
Billeder: 6
Der sker ikke andet end at instrumentet ikke giver udslag fordi taco input "svæver" d.v.s der ikke er noget fast spændingspotentiale. Det vil ikke ødelægge noget.

Du kan bruge mange forskellige hall-effekt sensorer, bare vær opmærksom hvilket output de har (digitalt, open collector, balanceret) og at de fungerer til 12v:O)

Held og lykke med projektet og lad os se nogle pics når du er færdig.
__________________
Mvh Michael

Four Winns 268 '04
VP 5,7 OSXi 320HK V8
XDP Composite Drev
Reply With Quote
  #4  
Gammel 13-03-2010, 18:47
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Tak for inputs.

Jeg fandt en rodekasse på arbejdet, fyldt med induktive følere. Har "lånt" et par stykker, som nu skal testes. Laver en simpel prøveopstilling. Spændende :-)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
  #5  
Gammel 18-03-2010, 22:56
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Billeder: 31
Så virker det

Så er opskriften klar, på at få en benzin omdrejningstæller til at virke med en induktiv føler, så omdrejningstælleren kan bruges på en diesel motor.

Udgangspunktet er en Teleflex Black Sportsman omdrejningstæller. 0-6000 o/min

Man tager en Omron E2A-M18KS08-WP-B1, den har tre ledninger.

Brun= 12 volt +
blå= 12 volt -
sort= 12 volt signal(+)

Den sorte ledning kobles på "sender" terminalen på omdrejningstælleren.

+ og - giver sig selv.

Instrumentet kobles som vanligt; (ignition = +, ground = -)

Monter to stykker metal på svinghjulet, over for hinanden. Lav et solidt beslag til føleren, så metalstykkerne kan suse forbi føleren og aktivere den.

Indstil omdrejningstælleren på "4 cyl" (2 impulser pr omdrejning)

Her afprøver jeg det med et stykke fladjern på en 220 volt boremaskine. Den står til at køre 3000 o/min for fuld hammer, omdrejningstælleren viser knap 2900.

Boremaskinen løber nok heller ikke 3000 præcis, så jeg tror at det er ok.


__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 127,513
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, AnjaBidenc
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:20.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden