Dit instrument trækker ikke noget strøm fra input fra hall-effekt sensoren hvis der indbygget elektronik i til at konvertere impluser til viseren. Formodentlig er der tre ledninger fra instrumentet: +12v, 0v(Gnd) og taco/pulse input
Hvis instrumentet er passivt, så trækker det højst sandsynlig meget lidt strøm for fuldt udslag (mellem 0,1-10mA)
Bemærk at output fra Hall-effekt sensoren har såkaldt "Open kollektor" det betyder at hvis der ikke er en indbygget pull-up modstand mellem taco input og +12v i dit instrument, så skal du selv sætte en modstand mellem taco input og +12v.
Der er desuden to typer "Open kollektor" - NPN eller PNP
Det betyder om impulserne skal være positive (=+12v og ingen impulser=0v) eller de skal være negative (=0v og ingen impulser=12v). Jeg vil tro at NPN generere positive impulser og PNP generere negative
Dit instrument trækker ikke noget strøm fra input fra hall-effekt sensoren hvis der indbygget elektronik i til at konvertere impluser til viseren. Formodentlig er der tre ledninger fra instrumentet: +12v, 0v(Gnd) og taco/pulse input
Hvis instrumentet er passivt, så trækker det højst sandsynlig meget lidt strøm for fuldt udslag (mellem 0,1-10mA)
Bemærk at output fra Hall-effekt sensoren har såkaldt "Open kollektor" det betyder at hvis der ikke er en indbygget pull-up modstand mellem taco input og +12v i dit instrument, så skal du selv sætte en modstand mellem taco input og +12v.
Der er desuden to typer "Open kollektor" - NPN eller PNP
Det betyder om impulserne skal være positive (=+12v og ingen impulser=0v) eller de skal være negative (=0v og ingen impulser=12v). Jeg vil tro at NPN generere positive impulser og PNP generere negative
Det er faktisk rigtig, mine omdrejningstællere skal have en 12 volt forsyning, før de virker. Så forbruget over signal input er højest sansynligt meget lille.
Jeg har nogle gamle omdrejningstællere, og de skal blot kobles til stel og - på tændspolen, så virker de. De bruger formentlig mere strøm
Jeg har kigget lidt på et par OMRON følere også. Så vidt jeg kan se, er det en PNP der afgiver + impulser.
Hvad vil der ske, hvis jeg prøver systemet af, uden at have en pull-up modstand?
Held og lykke med projektet og lad os se nogle pics når du er færdig.
Jeg fandt en rodekasse på arbejdet, fyldt med induktive følere. Har "lånt" et par stykker, som nu skal testes. Laver en simpel prøveopstilling. Spændende :-)
Man tager en Omron E2A-M18KS08-WP-B1, den har tre ledninger.
Brun= 12 volt +
blå= 12 volt -
sort= 12 volt signal(+)
Den sorte ledning kobles på "sender" terminalen på omdrejningstælleren.
+ og - giver sig selv.
Instrumentet kobles som vanligt; (ignition = +, ground = -)
Monter to stykker metal på svinghjulet, over for hinanden. Lav et solidt beslag til føleren, så metalstykkerne kan suse forbi føleren og aktivere den.
Indstil omdrejningstælleren på "4 cyl" (2 impulser pr omdrejning)
Her afprøver jeg det med et stykke fladjern på en 220 volt boremaskine. Den står til at køre 3000 o/min for fuld hammer, omdrejningstælleren viser knap 2900.
Boremaskinen løber nok heller ikke 3000 præcis, så jeg tror at det er ok.