Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Generelt > Generelle spørgsmål

Generelle spørgsmål Fyr løs

» Online brugere: 216
0 medlemmer og 216 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Svar
 
Emne værktøjer Visning af emner
  #1  
Gammel 04-10-2008, 17:02
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
ENN.

Ja svinghjulet er forkert.! det er vi jo enige om, og jeg er da også villig til at købe et nyt hvis jeg med sikkerhed kan få et vide hvilket jeg skal købe, da jeg også er sikker på det vil løse mine rystelser.

Men der er ingen der kan fortæller hvad jeg skal købe.
Vi er også derude hvor vi snakke ny motor, Har jeg jo fået i hovede hvad en motor skal koste efter mit gamle udskift, og syntes de motore jeg kan finde er voldsomt dyrer i forhold til jeg kun ga 4800 får min NYE gamle 3,0 jeg hentede i sverige, og solgte min 2,5 for 4000,- plus div små ting, så rundt regnet kostet det mig små 2000,-

Og det finder jeg det jo næppe til igen,

Men for at sige det ligeud, som det står nu er motoren jo ikke brug/salgsbar.
Reply With Quote
  #2  
Gammel 04-10-2008, 17:50
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Billeder: 20
Det må være muligt at få oplyst hos en Mercruiser forhandler, hvilket svinghjul der passer til det nummer din motorblok har.

Jeg tvivler nu også stærkt på, at der findes en uoriginal motorblok til Mercruiser 3.0 liter ( og også til andre Mercruiser motorer ), og dermed et andet svinghjul.

Der findes uden tvivl tonsvis af renoverede motorer til Mercrusier 3.0´er, men næppe uoriginale.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
  #3  
Gammel 04-10-2008, 17:56
Anders kr's Avatar
Anders kr Anders kr er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
Jeg har en nummer på motoren hvor der står:

GM14097080-83-00

Men der ingen der kan bruge det til noget.
Jeg har dog også dette er der nogen der kan finde noget til de numre?

1M 03310 RQ
Reply With Quote
  #4  
Gammel 04-10-2008, 19:44
eoc
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg skal ikke kloge mig for meget, men førhen brugte mercruiser da f.eks. chevroletmotorer, og jeg forstår ikke hvorfor et uoriginalt men afballanceret svinghjul, skulle få en motor til at ryste.
Egentligt savner jeg lidt logik i det her, hvis motoren kører uden rystelser uden for båden, må rystelserne skyldes det, der her bliver monteret her.
Ellers må man pakke den ind i sort plast, så den ikke opdager, den er blevet flyttet.

Sidst redigeret af eoc; 04-10-2008 kl. 19:54.
Reply With Quote
  #5  
Gammel 04-10-2008, 20:00
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Mercruiser og Volvo benytter skam stadig GM / Chervolet motorer - men Anders spurgte om en "uoriginal" motorblok - og motorblokken til hans GM 181`(også kaldet "Iron Duke" blandt GM fanatikere) er kun produceret originalt - altså af GM

Alle GM`s marine motorer kan ses her:

http://www.gm.com/experience/technol...ne_engines.jsp

Det er disse motorer der ligger til grund for både Volvo Penta og ercruisers benzin i/o motorer

Selve motoren - GM 181`Alias Mercruiser/Volvo Penta 3,0 har sin rod tibage til begyndelsen af 1960èrne og er i dag GM`s mest producerede (i antal) industrimotor - den bruges i Brandpumper - nødgeneratorer - og som bådmotor - den findes i versioner der kører på alt fra Gas til Kerosin

Selve svinghjulet er ikke nødvendigvis i balance - og skal muligvis heller ikke være det - det kan være sådan at der er støbt "vægtklodser" ind i svinghjulet for at kompensere for fx uligevægt i Krumtap mv det afgørende er at hele massen der roterer sammen (Svinghjul og Krumtap og Stempler er i balance når de roterer sammen) - og det er anderse`s ikke den vibrerer voldsomt - formentligt fordi svinghjulet er til en ældre 2,5 liters Chevolet/gm
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
  #6  
Gammel 04-10-2008, 20:25
eoc
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det forklarer da stadig ikke, hvorfor den kun ryster i båden.
Reply With Quote
  #7  
Gammel 04-10-2008, 20:34
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Nej det er helt rigtigt - men Anders er nu også blevet lidt i tvivl om om den rystede eller ej uden for båden - jeg vil godt satse på at det er et forkert svinghjul - der findes vist 3 forskellige til den GM 3,0 motor - helt afhængig af årgangen - og de kan ikke byttes rundt

Anders har faktisk flere problemer med motoren end bare rysteriet (har nemlig talt telefon med ham flere gange) tændingen er fra en ældre model med platiner etc

Anders fik imidlertid ikke bare en hybridmotor ved købet men også en kasse dele hvor der bla. lå en elektronisk tænding m strømfordeler etc - den er heller ikke kommet til at virke - dens tændingskurve syntes at passe på en motor med omvendt rotationsretning (altså - ved højere omdrejninger burde tændings avanceringen betyde at den stillede tændingen til at tændte tidligere) - men det fungerer omvendt på det tændingsanlæg - det stiller tændingen til senere og motoren kan ikke køre med det overhovedet

He He - han har dælme fået et par vinteropgaver ham Anders - men energien fejler ikke noget ved jeg
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
Svar


Indlæg regelment
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er On
Smilies er On
[IMG] kode er On
HTML kode er Off

Forum Jump

» Statistikker
Medlemmer: 128,089
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, Ronaldaduff
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:56.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden