» Online brugere: 176 |
0 medlemmer og 176 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51. |
|
 |

04-10-2008, 16:38
|
 |
VIP medlem :-)
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Roskilde
Indlæg: 3,844
|
|
Hej Anders,
Måske et dumt spørgsmål, men har I prøvet med et originalt svinghjul?
Det er ikke motorophængene?
__________________
Lars T
______________________________
Smid mig en PM hvis du har brug for en hånd med vinterkonserveringen..
|

04-10-2008, 16:56
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Blokken er næppe uoriginal da motorblokke ikke mig bekendt fremstilles uoriginalt (det er der simpelthen ikke noget marked for - og omkostningerne til støbeforme bearbejdning etc er enorme - så motorblokke findes aldrig uoriginalt)
Men Anders - det er svært at vide præcis hvad der er galt da det er en "hybrid" motor (=samlet af flere motorer af forskellig årgang ) og med ukendt historik - har den nogensinde gået ordentligt?? - og hvad blev der sidst rodet med da den begyndte at ryste???
Skulle jeg finde fejlen var der nok i min verden kun den "store model" nemlig at skille motoren ad - veje stempler/plejlstænger - få krumtappen afbalanceret - og få det rigtige svinghjul - efter den tur er fejlen med sikkerhed fundet og motoren vibrerer ikke mere end den skal - men det er jo en større omgang.
Måske Hansen Racing kan fortælle hvor motoren stammer fra og hvad der er galt med den - jeg tipper på et forkert svinghjul (eller rettere - det svinghjul på billedet er med sikkerhed forkert).
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

04-10-2008, 16:57
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Hej lars.
Spørgsmålet du stiller vil jeg også gerne kunne svare "ja det har vi"
Men det kan jeg desværrer ikke som du kan læse i denne tråd vides det ikke pga, af manglene information på motoren hvilket der passer, og motoren er efter signe af hvad jeg har fået at vide, ikke original,
Men så fik jeg også at vide hvis motoren var fra 2000 som jeg har kvitering på, så kan det udstødningssystem ikke side der, da det ikke passer til nyere motore? 
Så jeg er helt rundt på gulvet, så mit gæt ud i den blå luft, ville være hvis det var bygget uoriginal, at den er bygget efter en original mercruiser fra en starten af 80,erne så blokken er ny med stempler og sådan, men selve motor designet er gamelt.!
Og motor ophængne er testet, og vi er tilfredse med hvad vi kan få dem til at vandre.
|

04-10-2008, 17:02
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
ENN.
Ja svinghjulet er forkert.! det er vi jo enige om, og jeg er da også villig til at købe et nyt hvis jeg med sikkerhed kan få et vide hvilket jeg skal købe, da jeg også er sikker på det vil løse mine rystelser.
Men der er ingen der kan fortæller hvad jeg skal købe.
Vi er også derude hvor vi snakke ny motor, Har jeg jo fået i hovede hvad en motor skal koste efter mit gamle udskift, og syntes de motore jeg kan finde er voldsomt dyrer i forhold til jeg kun ga 4800 får min NYE gamle 3,0 jeg hentede i sverige, og solgte min 2,5 for 4000,- plus div små ting, så rundt regnet kostet det mig små 2000,-
Og det finder jeg det jo næppe til igen,
Men for at sige det ligeud, som det står nu er motoren jo ikke brug/salgsbar.
|

04-10-2008, 17:50
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
|
|
Det må være muligt at få oplyst hos en Mercruiser forhandler, hvilket svinghjul der passer til det nummer din motorblok har.
Jeg tvivler nu også stærkt på, at der findes en uoriginal motorblok til Mercruiser 3.0 liter ( og også til andre Mercruiser motorer ), og dermed et andet svinghjul.
Der findes uden tvivl tonsvis af renoverede motorer til Mercrusier 3.0´er, men næppe uoriginale.
__________________
Chi non risica, non rosica
|

04-10-2008, 17:56
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: Nordsjælland
Indlæg: 935
|
|
Jeg har en nummer på motoren hvor der står:
GM14097080-83-00
Men der ingen der kan bruge det til noget.
Jeg har dog også dette er der nogen der kan finde noget til de numre?
1M 03310 RQ
|

04-10-2008, 19:44
|
|
Jeg skal ikke kloge mig for meget, men førhen brugte mercruiser da f.eks. chevroletmotorer, og jeg forstår ikke hvorfor et uoriginalt men afballanceret svinghjul, skulle få en motor til at ryste.
Egentligt savner jeg lidt logik i det her, hvis motoren kører uden rystelser uden for båden, må rystelserne skyldes det, der her bliver monteret her.
Ellers må man pakke den ind i sort plast, så den ikke opdager, den er blevet flyttet.
Sidst redigeret af eoc; 04-10-2008 kl. 19:54.
|

04-10-2008, 20:00
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Mercruiser og Volvo benytter skam stadig GM / Chervolet motorer - men Anders spurgte om en "uoriginal" motorblok - og motorblokken til hans GM 181`(også kaldet "Iron Duke" blandt GM fanatikere) er kun produceret originalt - altså af GM
Alle GM`s marine motorer kan ses her:
http://www.gm.com/experience/technol...ne_engines.jsp
Det er disse motorer der ligger til grund for både Volvo Penta og ercruisers benzin i/o motorer
Selve motoren - GM 181`Alias Mercruiser/Volvo Penta 3,0 har sin rod tibage til begyndelsen af 1960èrne og er i dag GM`s mest producerede (i antal) industrimotor - den bruges i Brandpumper - nødgeneratorer - og som bådmotor - den findes i versioner der kører på alt fra Gas til Kerosin
Selve svinghjulet er ikke nødvendigvis i balance - og skal muligvis heller ikke være det - det kan være sådan at der er støbt "vægtklodser" ind i svinghjulet for at kompensere for fx uligevægt i Krumtap mv det afgørende er at hele massen der roterer sammen (Svinghjul og Krumtap og Stempler er i balance når de roterer sammen) - og det er anderse`s ikke den vibrerer voldsomt - formentligt fordi svinghjulet er til en ældre 2,5 liters Chevolet/gm
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 127,625
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, DouglasNiz |
|