» Online brugere: 266 |
0 medlemmer og 266 gæster |
No Medlemmer online |
Fleste brugere online var 4,491, 30-08-2025 at 07:45. |
|
 |

02-10-2008, 20:35
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Jeg har oliefyr - vil ikke have gas - skiftede selv kedel og alle rør mv for 10 år siden
Vi har en Tasso MS20 støbejerns kedelunit og den gør det egentligt glimrende - vi har 170 m2 bor 2voksne og 2 børn her det koster 1780 liter olie årligt i varme og varmt vand - kan vist ikke gøres meget billigere ?
Har på sigt overvejet pillefyr - men med vort forbrug kan det vist ikke betale sig
Vores forholdsvis lave varmeregning skal dog ses i sammenhæng med at vi bor et par måneder af året i Sverige - og så er kedeluniten slukket når vi er væk
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-10-2008, 20:47
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
med det lave forbrug vil der gå mange år inden der er tjent noget ved det. et godt pillefyr koster 35.000 -40.000kr.
da du har eget fyr så har du frit spil og må selv lave arbejdet.
går du igang med arbejdet og kommer tvivl om nogle ting undervejs
kan jeg måske hjæpe.
er uddannet vvs og blikkenslager 
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

02-10-2008, 20:53
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
der bliver nok noget at spørge om - så det skal jeg huske
Joe - en ting jeg har pex rør overalt nu - dem med iltspærre på centralvarmevandet - og dem uden på brugsvand etc men jeg har netop genfyldt centralvarmeanlægget og pumpet 40% glycol på (Castrol Special Coolant glycol da det er den jeg kan skaffe billigst) ideen var at huset er sikret om vinteren når vi nogengange rejser 2-3 uger på ferie - skulle fyret gå ud frostsprænges intet var min ide - men tåler pexrør glycol og tåler cirkulationspumper mv også glycolen ? har ikke kunnet finde svar på det nogensteder men regner med at det er ok
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-10-2008, 21:04
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
der bliver nok noget agt spørge om - så det sal jeg huske
Joe - en ting jeg har pex rør overalt nu - dem med iltspærre på centralvarmevandet - og dem uden på brugsvand etc men jeg har netop genfyldt centralvarmeanlægget og pumpet 40% glycol på (Castrol Special Coolant glycol da det er den jeg kan skaffe billigst) ideen var at huset er sikret om vinteren når vi nogengange rejser 2-3 uger på ferie - skulle fyret gå ud frostsprænges intet var min ide - men tåler pexrør glycol og tåler cirkulationspumper mv også glycolen ? har ikke kunnet finde svar på det nogensteder men regner med at det er ok
|
der fik du mig sgu den har jeg ikke oplevet før men det kan jeg finde svar på i morgen. noget andet er pakdåserne i dine pumper.
jeg mener grundfos ændrede pakdåserne for nogle år siden så det vil jeg også lige tjekke.
kan lige tilføje til min titel at jeg de sidste
7 år har arbejdet som sælger hos en vvs/stål grossist
så nu skaffer jeg materialer til mine tidligere kollegaer
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

02-10-2008, 21:06
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
pumperne er 2 stk grundfos alpha 2 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-10-2008, 21:15
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
hvad fabrikat er den afbillede fordeler chunt, kan se der er topmeter på den. det er en stor fordel at du kan måle flowet i de enkelte kredse når du skal indregulere anlæget.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|

02-10-2008, 21:18
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
Citér:
Originally Posted by goffy
hvad fabrikat er den afbillede fordeler chunt, kan se der er topmeter på den. det er en stor fordel at du kan måle flowet i de enkelte kredse når du skal indregulere anlæget.
|
Det er en danfoss - og ja jeg studerede det noget på bla. gør det selv forumet og læste lidt på lektien før jeg valgte - det er ikke de billigste - men der tales positivt om danfoss`s gulvvarmeshunts
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-10-2008, 21:16
|
 |
?
|
|
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
|
|
forøvrigt - udviklingen i materialer til vvs har vel nok været forrygende de sidste 20 år - tænk at man i dag har pexrør som samles med fittings og tilpasses med en kniv - eller hvis man vil en speciel saks - ikke noget med at skære stålrør og rykke gevind på pakgarn etc - det er sku en fornøjelse 
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
|

02-10-2008, 21:20
|
 |
Ægte Fenderen-mand
|
|
Tilmeldelsesdato: Jul 2008
Bopæl: varde
Indlæg: 2,762
|
|
Citér:
Originally Posted by ENN
forøvrigt - udviklingen i materialer til vvs har vel nok været forrygende de sidste 20 år - tænk at man i dag har pexrør som samles med fittings og tilpasses med en kniv - eller hvis man vil en speciel saks - ikke noget med at skære stålrør og rykke gevind på pakgarn etc - det er sku en fornøjelse 
|
ja og nu lavet Roht også koblingsdåser hvor pex røret bare blivet skubbet i. nøjagtig som med de små luftslanger der bliver brugt til styring. jeg vil være lidt betænkelig ved at mure sådanne dåser ind i væggen, men de er blevet va godkendte !!
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år
|
 |
Indlæg regelment
|
Du må ikke lave indlæg i nye emner
Du må ikke lave indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg
HTML kode er Off
|
|
|
|
» Statistikker |
Medlemmer: 129,035
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
|
Velkommen til vores nyeste medlem, SandyPab |
|